Nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas

Otázka:

V organizácii je zavedený týždenný fond pracovného času 37,5 hodiny. Sú zamestnanci, ktorí majú presne určený pracovný čas (fixný) 8 hodín/7,5 hodiny bez prestávky a zamestnanci s pružným pracovným časom, kde majú stanovenú povinnú pracovnú dobu od 8.00 do 13.00 h. V rámci mesiaca musia naplniť fond pracovného času.

Otázka je smerovaná k týmto zamestnancom s pružnou pracovnou dobou, poskytnutiu 2 stravných lístkov za odpracovanú zmenu (uvádzame časť z internej smerníc) a či v danom prípade ide o nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas a zamestnancom vzniká nárok aj na zmennostný príplatok – ako jednozmenná prevádzka s nerovnomerne rozvrhnutým pracovným časom.

V interných smerniciach organizácie je uvedené nasledovné:

Zamestnávateľ poskytne, okrem zabezpečenia stravovania po 4 odpracovaných hodinách v zmene, zamestnancovi, ktorý odpracuje v pracovnej zmene viac ako 11 hodín, stravnú poukážku na ďalšie hlavné jedlo. Stravná poukážka prináleží len zamestnancom s uzatvorenou pracovnou zmluvou. Pri kratšom úväzku patrí zamestnancovi pri nerovnomerne rozvrhnutom pružnom pracovnom čase stravná poukážka len za zmenu, v ktorej odpracoval viac ako 4 hodiny.

Pracovný čas a doba odpočinku je ustanovená v § 85 – 99 ZP a z hľadiska plnenia poslania v záujme zvýšenia efektívnosti práce, maximálneho znižovania nadčasovej práce a lepšieho zabezpečovania potrieb všetkých zamestnancov sa uplatňuje pružné štvortýždňové pracovné obdobie pri nerovnomerne rozvrhnutom pracovnom čase rozvrhnutom na obdobie 12 mesiacov. Určený týždenný pracovný čas je 37,5 hodín. Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca vrátane práce nadčas nesmie prekročiť 48 hodín. Do počtu najviac prípustnej práce nadčas v roku sa nezahŕňa práca nadčas, za ktorú zamestnanec dostal náhradné voľno.

Príklady:

V prípade, že sa nekonajú podujatia a je len bežná činnosť, títo zamestnanci chodia do práce od 7.00 do 15.00 hod. alebo od 8.00 do 16.00 hod., t. j. 8,00 hodín/7,5 hodiny čistého času bez prestávky, prípadne sú v práci len povinnú pracovnú dobu.

V prípade konania podujatí sú zamestnanci v práci podľa potreby, napr. v daný deň sa koná divadelné predstavenie a v práci sú:

1. prípad – v práci od 8.00 do 20.00 hod. – 12 hodín (nárok na 2 stravné lístky + zmennosť?)

2. prípad – posunutá zmena a nástup do práce napr. až od 10.00 do 22.00 hod. – 12 hodín (nárok na 2 stravné lístky + zmennosť?)

3. prípad – práca cez víkend napr. 1 sobota v mesiaci od 13.30 do 18.00 hod. a nedeľa od 14.00 do 17.00 hod. (nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času a nárok na zmennostné, keď je to zmena naviac mimo pracovných dní?).

V prípade, že vznikne nadčas, zamestnanci čerpajú náhradné voľno.

Je správne, že zamestnanci majú nárok na 2 stravné lístky, ako je uvedené v internej smernici, pretože pracujú viac ako 11 hodín? Podliehajú stravné lístky zdaneniu?

Zamestnanci dostali zálohu v 10 stravných lístkoch, v prípade, že počas mesiaca im vznikne nárok na viac lístkov, ako je pracovných dní, že sú v práci aj počas víkendu alebo odrobia 12 hodín.


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

Bc. Katarína Danajovičová

autor_Katarina-Danajovicova_120x181.jpg

16 rokov pôsobila v Sociálnej poisťovni v oblasti výberu poistného, vymáhania pohľadávok – v tvorbe analýz systémov, ich testovaní, v implementácií projektov elektronického prepájania štátnych inštitúcií, v školení, usmerňovaní a kontrolnej činnosti zamestnancov pobočiek Sociálnej poisťovne.

Viac ako 12 rokov sa venuje vedeniu účtovníctva a poradenstvu v oblasti daní a odvodov.

Osem rokov viedla celoslovenský projekt digitalizácie prihlasovacích formulárov vernostného programu jednej z najväčších maloobchodných spoločností v obore FMCG na Slovenskom trhu. Bola vedúcou tímu v projekte „Analýza odvetvových štandardov pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva“, ktorý sa uskutočnil za podpory Ministerstva hospodárstva SR v rámci programov podpory malého a stredného podnikania prostredníctvom agentúry Slovak Business Agency.  

Je aktívnou autorkou odborných článkov pre spoločnosť Poradca podnikateľa, ktorá publikuje články v účtovnej, daňovej a mzdovej oblasti.

Pôsobí v Slovenskej asociácii podnikových finančníkov (SAF) a pomáha zlepšovať podnikateľské prostredie, zúčastňuje sa odborných stretnutí na Ministerstvách, štátnych i neštátnych inštitúciách, kde zastupuje záujmy podnikateľov.

Dátum publikácie

14.03.2022

Právne oblasti

Príspevkové organizácie
Personalistika

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.