Číslo: 5975-5000/2020
Bratislava: 27. 03. 2020
Metodické usmernenie
Listom zo dňa 27. 02. 2020 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
V žiadosti uvádzate, že nezisková organizácia Národnej banky bola podľa zakladacej listiny a štatútu neziskovej organizácie zriadená na nasledovný účel: „Nezisková organizácia bude poskytovať všeobecne prospešné služby v oblasti tvorby, rozvoja, ochrany, obnovy a prezentácie duchovných a kultúrnych hodnôt: i) organizovať semináre, školenia, kurzy, prezentácie so zameraním na finančnú oblasť, ii) organizovať kultúrne a spoločenské podujatia, súťaže, výstavy s vyššie uvedeným zameraním, iii) spolupracovať s ďalšími subjektami aj na medzinárodnej úrovni a rozvíjať túto spoluprácu, v oblasti vzdelávania, výchovy a rozvoja telesnej kultúry podľa osobitného zákona: i) ďalšie odborné vzdelávanie v akreditovanom vzdelávacom programe, ktorý vedie k doplneniu, obnoveniu, rozšíreniu alebo prehĺbeniu kvalifikácie potrebnej na výkon odbornej činnosti, ďalšie služby v oblasti výskumu, vývoja, vedecko-technických služieb a informačných služieb so zameraním na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti.".
V tejto súvislosti sa pýtate, či:
- je nezisková organizácia, ktorá je kontrolovaná Národnou bankou Slovenska a bola zriadená za účelom poskytovania vyššie uvedených všeobecne prospešných služieb verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. d] zákona o verejnom obstarávaní?
- má nezisková organizácia postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek zadaných Národnou bankou Slovenska právnickej osobe (neziskovej organizácií), ktorá spĺňa podmienky uvedené v § 1 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní v prípade, ak ich táto právnická osoba (nezisková organizácia) nezabezpečí vlastnými kapacitami?
Vzhľadom na to, že otázka posudzovania statusu určitého subjektu si vyžaduje komplexné preskúmanie okolností vzniku a fungovania tohto subjektu a úradu nie sú tieto okolnosti bližšie známe, poskytujeme Vám odpoveď všeobecného charakteru, ktorá v sebe odráža rozhodovaciu prax úradu a Súdneho dvora EÚ.
1/ verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. d)
Pri posúdení povinnej aplikácie zákona o verejnom obstarávaní je rozhodné to, či „nezisková organizácia“ spĺňa definičné znaky verejného obstarávateľa podľa § 7 ods. 1 písm. d) v nadväznosti na § 7 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. d) v spojení s ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní je každý subjekt, ktorý:
1. bol založený alebo zriadený s hlavným cieľom uspokojovať potreby všeobecného (verejného) záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter,
2. má právnu subjektivitu a
3. spĺňa minimálne jednu z podmienok uvedených nižšie:
a) je úplne alebo z väčšej časti financovaný verejným obstarávateľom podľa § 7 odseku 1 písm. a) až d),
b) je kontrolovaný verejným obstarávateľom podľa § 7 odseku 1 písm. a) až d) alebo
c) verejný obstarávateľ podľa § 7 odseku 1 písm. a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jeho riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.
Pre naplnenie definičných znakov verejného obstarávateľa podľa zákona o verejnom obstarávaní je rozhodujúce, že daný subjekt musí kumulatívne spĺňať prvú a druhú podmienku a súčasne (vychádzajúc z judikatúry SD EÚ) musí spĺňať aspoň/minimálne jednu z podmienok uvedenú pod písmenami a), b) alebo c) ustanovenia § 7 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
Do kategórie verejných obstarávateľov uvedených pod § 7 ods. 1 písm. d) zákona patria napríklad subjekty zriadené zákonom alebo na základe zákona, ako aj organizácie, ktoré boli zriadené alebo založené verejnými obstarávateľmi na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú priemyselný alebo obchodný charakter. Pri rozhodovaní, či určitú právnickú ...