OBEC ......
(priestor na erb obce)
Starosta obce ........ na základe ustanovenia § 13 ods. 4 písm. d) zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) v postavení štatutárneho zástupcu obce ........ ako zamestnávateľa
v y d á v a
ORGANIZAČNÝ PORIADOK
Obecného úradu
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Základný rámec úpravy
- Organizačný poriadok obecného úradu obce ...... (ďalej len „obec“) je základnou organizačno-právnou normou vzťahujúcou sa na zamestnancov obce a určuje najmä náplne jednotlivých oddelení obecného úradu.
- Organizačný poriadok je záväzný pre všetkých zamestnancov obce, ktorí sú v pracovno-právnom alebo obdobnom právnom vzťahu k obci.
- Zamestnanci obce vykonávajú najmä rozhodnutia o základných otázkach života obce, zabezpečujú výkonné, administratívne a organizačné pracovné činnosti v rozsahu kompetencií vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov, vnútorných predpisov a z tohto organizačného poriadku.
- Organizačný poriadok upravuje najmä:
- postavenie a pôsobnosť obecného úradu,
- organizáciu obecného úradu,
- pôsobnosť a vnútornú právomoc jednotlivých oddelení obecného úradu,
- vzájomné vzťahy oddelení obecného úradu.
DRUHÁ ČASŤ
ZÁKLADNÝ RÁMEC VZŤAHU STAROSTU K OBECNÉMU ÚRADU
Prvá hlava
Pôsobnosť a právne postavenie obecného úradu
§ 2
Základné organizačné členenie
- Úlohy orgánov obce s výnimkou tých, ktoré sú vo výlučnej kompetencii obecného zastupiteľstva (ďalej len „OZ“) v rámci svojej pôsobnosti, zabezpečuje obecný úrad.
- Obecný úrad sa člení na:
- Finančné oddelenie
- Oddelenie služieb, správy budov a bytov
- Oddelenie daní a poplatkov
- Matrika, overovanie listín a podpisov
- Evidencia obyvateľov
- Pokladnica, podateľňa a registratúra
- Oddelenie životného prostredia
- Oddelenie kultúry a školstva
- Spoločný obecný úrad (alt.- Stavebný úrad)
- Centrum sociálnych služieb
(pozn.: Členenie si každá obec upraví podľa svojich potrieb, uvedené sú tie najčastejšie používané.)
§ 3
Právne postavenie obecného úradu
- Organizáciu a členenie obecného úradu určuje starosta.
- Obecný úrad nie je právnickou osobou.
- Obecný úrad má nasledovné sídlo:
Obecný úrad obce .....
....
900 00 .......
Druhá hlava
Vzťah starostu obce k obecnému úradu a ďalším subjektom
§ 4
Postavenie starostu
Starosta obce najmä:
a) priamo riadi:
- Obecný úrad,
- Spoločný obecný úrad (alt.- Stavebný úrad),
- krízový manažment obce,
- ďalšie subjekty určené zákonom alebo iným interným predpisom obce,
b) schvaľuje:
- vnútorné dokumenty obce,
- platové náležitosti zamestnancov,
- iné organizačno-riadiace akty starostu,
- systemizáciu pracovných miest zamestnancov obce,
c) rozhoduje o:
- všetkých veciach správy obce s výnimkou tých, ktoré sú vo výlučnej kompetencii OZ,
- personálnych a mzdových náležitostiach zamestnancov obce a riaditeľov organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
- pracovných cestách zamestnancov obce a riaditeľov organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
d) vydáva:
e) vykonáva:
- obecnú správu,
- hodnotenie zamestnancov obce,
- ochranu utajovaných skutočností v súlade s príslušnou zákonnou úpravou,
f) uzatvára:
- pracovnú zmluvu s hlavným kontrolórom obce,
- pracovné zmluvy a dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru so zamestnancami obce a riaditeľmi organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
- zmluvy s právnickými a fyzickými osobami,
g) vymenúva a odvoláva:
- zástupcu starostu,
- riaditeľov škôl a školských zariadení v súlade so zákonom NR SR č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov,
h) zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,
i) zvoláva a vedie zasadnutia OZ a podpisuje ich uznesenia,
j) podieľa sa spolu so zamestnancami obce na tvorbe a realizácii strategických a koncepčných dokumentov (plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce, koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí),
k) udeľuje cenu starostu,
l) plní ďalšie úlohy, ktoré sú spojené s postavením a funkciou starostu obce.
§ 5
Postavenie hlavného kontrolóra
- Obec a jej organizačné jednotky podliehajú všeobecnej kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra.
- Hlavný kontrolór sa pri výkone svojej činnosti riadi všeobecne záväznými predpismi, štatútom obce, VZN o vykonávaní kontrolnej činnosti a inými internými dokumentmi, ktoré sa týkajú jeho výkonu kontrolnej činnosti.
- Obecný úrad zabezpečuje hlavnému kontrolórovi technické, odborné a materiálne podmienky na riadny výkon činnosti.
- Hlavný kontrolór v pracovnoprávnych vzťahoch podlieha starostovi obce, s výnimkou úkonov, ktoré sú zákonom priamo vyhradené OZ.
TRETIA ČASŤ
ODDELENIA A ORGANIZÁCIA OBECNÉHO ÚRADU
Prvá hlava
Organizácia obecného úradu
§ 6
Úvodné ustanovenie
Obecný úrad je tvorený zamestnancami obce.
§ 7
Vnútorné predpisy
Vnútornými pracovnoprávnymi a ostatnými predpismi obce upravujúcimi jeho činnosť sú najmä:
- organizačný poriadok,
- pracovný poriadok,
- spisový poriadok,
- rozhodnutia a opatrenia starostu,
- príkazy starostu (napríklad smernice, príkazné listy, interné normy).
§ 8
- Jednotlivé oddelenia obecného úradu medzi sebou úzko spolupracujú pri plnení úloh, ktoré pre ne vyplývajú z platnej právnej úpravy a obsahovej náplne ich činnosti.
- Oddelenia plnia na svojom úseku úlohy, ktoré pre ich zamestnancov vyplývajú z náplne práce a tohto organizačného poriadku, najmä:
- zabezpečujú písomnú agendu všetkých orgánov samosprávy obce,
- pripravujú a zabezpečujú odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie orgánov obce a komisií OZ,
- pripravujú a vypracúvajú písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí obce vydávaných v správnom konaní,
- pripravujú návrhy všeobecne záväzných nariadení obce a ich aktualizáciu vo svojej oblasti,
- koordinujú činnosť podnikateľských a ostatných subjektov obce, rozpočtových a príspevkových organizácií obce,
- organizačno-technicky zabezpečujú plnenie úloh štátnej správy prenesených na obec,
- pripravujú odborné podklady pre získavanie mimorozpočtových zdrojov,
- v písomnej a elektronickej korešpondencii obce dodržiavajú predpísanú formu komunikácie stanovenú starostom,
- pracujú s pridelenými informačnými prostriedkami,
- sledujú príslušnú legislatívu a jej zmeny vo svojej oblasti,
- predkladajú návrhy na rozpočet obce pre dané oddelenie a vedú si agendu o jeho čerpaní, zodpovedajú za čerpanie svojej rozpočtovej položky,
- spolupracujú s odbornými komisiami OZ,
- zabezpečujú evidenciu a archiváciu spisov a dokumentácie z verejného obstarávania na danom úseku,
- spolupracujú pri príprave odborných častí projektov pre čerpanie z mimorozpočtových externých fondov.
3. Oddelenia plnia aj ďalšie úlohy, ktoré im uloží starosta obce.
§ 9
Základné princípy a zásady práce
V organizácii a riadení práce zamestnancov obce sa musia uplatňovať ...