Smernica o kontrolnej činnosti v podmienkach neziskovej organizácie

Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach neziskovej organizácie upravujú základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v osobitnom predpise a kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach organizácie.

Vzor

Smernica č. …. /202x o kontrolnej činnosti v podmienkach neziskovej organizácie ........ so sídlom ........

 

Nezisková organizácia ......... (určí sa názov) so sídlom .......... prijíma interne Smernicu o kontrolnej činnosti v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s ohľadom na zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.

 

Článok 1

Základné ustanovenia, pravidlá kontrolnej činnosti organizácie

(1) Pravidlá kontrolnej činnosti (ďalej v smernici len „pravidlá“) v podmienkach neziskovej organizácie ....... (ďalej najmä ako organizácia alebo nezisková organizácia) upravujú základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v osobitnom predpise (novelizované ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) a kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach organizácie.

(2) Tieto pravidlá kontrolnej činnosti sa nevzťahujú na vykonávanie základnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste (v zmysle § 7 až § 9 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), ktoré sú upravené v internej smernici organizácie č. .... zo dňa ......... .

 

Článok 2

Obsah a zameranie kontrolnej činnosti

(1) Kontrolnou činnosťou sa rozumie súhrn činností, ktorými sa v súlade so zákonom overuje dodržiavanie:

  1. všeobecne záväzných právnych predpisov,
  2. hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti pri nakladaní s verejnými financiami,
  3. dostupnosti, správnosti a úplnosti informácií o vykonávaných finančných operáciách a iných povinností zo strany organizácie,
  4. splnenia opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených kontrolou a na odstránenie príčin ich vzniku a kontrolu riadenia rizík v organizácii.

(2) Kontrolou vykonávanou ...... (určí sa interne) sa rozumie kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami organizácie, ako aj s majetkom, ktorý organizácia užíva podľa osobitných predpisov, kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií organizácie, kontrola vybavovania sťažností a petícií, kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení, ako aj kontrola dodržiavania interných predpisov neziskovej organizácie a kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi (zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

 

Článok 3

Oprávnená osoba vykonávajúca kontrolu

Oprávnenou osobou sa rozumie ............... (určí sa ako útvar alebo zamestnanec kontroly v rámci organizácie alebo externá osoba), ako aj poverené prizvané osoby pre výkon kontroly, ktoré postupujú pri vykonávaní kontroly podľa ustanovení týchto Pravidiel podľa Čl. 5 a nasl.

 

Článok 4

Povinná osoba

Povinnou osobou sa v podmienkach organizácie rozumie najmä ...... (pozn.: určí sa interne, najmä sídlo neziskovej organizácie, zložky a strediská organizácie, školy a podobne), právnické osoby a fyzické osoby a ..... (pozn.: určí sa interne u vás, napríklad podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov a podobne) alebo iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom organizácie alebo ktorým bol majetok organizácie ....... prenechaný na užívanie.

 

Článok 5

Oprávnená osoba vykonávajúca kontrolu

(1) Predmetná osoba ...... vykonáva kontrolnú činnosť zameranú na kontrolu zákonnosti, účinnosti hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami, ako aj s majetkom, ktorý organizácia užíva podľa osobitných predpisov a tiež aj kontrolu príjmov, výdavkov a finančných operácií v našej neziskovej organizácii.

(2) Ďalej sa táto činnosť zameriava na kontrolu vybavovania sťažností (zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších zmien a dodatkov) a petícií (zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších zmien a predpisov), ako aj kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov, tiež aj kontrolu dodržiavania interných predpisov a kontrolu plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.

(3) Predmetná osoba plní aj úlohy zodpovednej osoby v rámci vybavovania protispoločenskej činnosti (pozn. autora: ak je nezisková organizácia v samospráve alebo má viac ako 50 zamestnancov a dohodárov, respektíve skrátené pracovnoprávne úväzky podľa zákona č. 54/2019 Z. z. a k tomu je spracovaná pre vás samostatná smernica od roku 2024).

 

Článok 6

Oprávnenia a povinnosti osôb vykonávajúcich kontrolu

(1) Osoby vykonávajúce kontrolu sú oprávnené najmä:

  1. vyžadovať a odoberať od povinnej osoby alebo od osoby, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo akejkoľvek inej osoby, ktorá má informácie, doklady alebo iné podklady, ktoré sú potrebné na výkon finančnej kontroly alebo auditu, ak ich poskytnutiu nebráni osobitný predpis v určenej lehote a rozsahu, originály alebo úradne osvedčené kópie dokladov, písomnosti, záznamy dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupov, vyjadrenia, informácie, dokumenty a iné podklady súvisiace s finančnou kontrolou na mieste a auditom a vyhotovovať si ich kópie a nakladať s nimi, a to spôsobom ................ (určí sa interne),
  2. vyžadovať od povinnej osoby alebo od tretej osoby súčinnosť v rozsahu kontroly,
  3. vyžadovať od povinnej osoby predloženie písomného zoznamu opatrení prijatých na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku v lehote určenej oprávnenou osobou; ak oprávnená osoba odôvodnene predpokladá vzhľadom na závažnosť nedostatkov, že prijaté opatrenia nie sú účinné, vyžadovať prepracovanie písomného zoznamu prijatých opatrení a predloženie prepracovaného písomného zoznamu prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou,
  4. vstupovať do objektu, zariadenia, prevádzky, dopravného prostriedku, na pozemok povinnej osoby alebo tretej osoby alebo vstupovať do obydlia, ak sa používa aj na podnikanie alebo na vykonávanie inej hospodárskej činnosti,
  5. vyžadovať od povinnej osoby splnenie prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou,
  6. vyžadovať od povinnej osoby predloženie dokumentácie preukazujúcej splnenie prijatých opatrení po uplynutí lehoty na splnenie prijatých opatrení a
  7. overiť splnenie prijatých opatrení.

(2) Oprávnené osoby sú pri ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o kontrolnej činnosti v podmienkach neziskovej organizácie

 / 44 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

25.01.2024

Právne oblasti

Finančná kontrola
Finančné právo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.