Základná škola ...................................
Interný predpis
Smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy
| č.
|
Organizácia
|
|
Identifikačné číslo organizácie
|
|
Adresa
|
|
Právna forma
|
|
Štatutárny orgán
|
|
Počet strán
|
|
Prerokované v pedagogickej rade
|
|
Vypracoval
| dňa
| funkcia
| meno
| Podpis a pečiatka
|
|
|
|
|
Schválil
|
|
|
|
|
Cieľová skupina
|
|
Účinnosť od
|
|
Za kontrolu zodpovedá
|
|
Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.
|
Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa § 21 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) v súlade s pracovným poriadkom a školským poriadkom vydáva smernicu, ktorej účelom je stanoviť pravidlá postupu pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy. Smernica je interný predpis, ktorého zmyslom je bližšie a podrobnejšie charakterizovať uvedenú problematiku v nadväznosti na príslušné ustanovenia školského poriadku týkajúce sa bezpečnosti a ochrany fyzického i duševného zdravia v školskom prostredí, a to v kontexte krízového manažmentu školy, vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci krízovej intervencie.
Čl. 1
ÚVODNÉ USTANOVENIA
1. Úlohou krízového intervenčného plánu školy je:
- zabrániť prehĺbeniu vzniknutej krízovej situácie,
- znížiť jej negatívne dosahy krízy na žiakov,
- posilniť solidaritu medzi žiakmi,
- zmenšiť dobu potrebnú na odvrátenie ďalšieho nebezpečenstva a ohrozenia a
- pomáhať budovať dôveru v školu ako bezpečnej inštitúcie.
2. Smernica upravuje základné postupy pri prevencii a pri vzniku krízovej situácie v škole, krízovej intervencii a možnostiach pomoci deťom/žiakom v prípade traumatizujúcich, mimoriadne stresujúcich a záťažových situácií a udalostí.
3. Predmetom tejto smernice nie je problematika šikanovania a kyberšikanovania, ktorá je rozpracovaná v samostatnom internom predpise školy.
4. Pod krízovou situáciou sa rozumie akákoľvek psychická aj fyzická traumatizujúca udalosť, ktorá prekračuje bežné zvládacie mechanizmy, je do značnej miery nepredvídateľná a nie úplne ovládateľná, ktorá ohrozuje psychický a fyzický stav žiakov a zamestnancov školy. Vyvoláva skutočné pocity tiesne a presahuje bežnú ľudskú skúsenosť.
5. Pre zlepšenie duševného zdravia zamestnancov a žiakov škola venuje systematickú pozornosť nimi zažívaných strát, podpore v rámci procesu smútenia.
Čl. 2
ZDROJE AKÚTNEJ KRÍZOVEJ SITUÁCIE A JEJ OBETE
1. Zdrojom akútnej krízovej situácie s dosahom na jednotlivca, triedu, školu môže byť najmä:
- strata rodiča, súrodenca, blízkej osoby – smrť žiaka, ktorý školu navštevoval; smrť učiteľa alebo zamestnanca, ktorý v škole pracoval; špecifickým prípadom je smrť žiaka alebo pedagogického/odborného zamestnanca v škole; nepriamo súvisiaca s prostredím školy: smrť žiaka alebo učiteľa napr. v dôsledku dlhodobej choroby, nesúvisiaca priamo s prostredím školy: smrť blízkej osoby, ktorá bola blízkou osobou žiaka alebo učiteľa;
- ťaživý rozvod/rozchod rodičov, starostlivosť po ňom, striedavá starostlivosť, presťahovanie a pod.,
- syndróm CAN (týranie, zneužívanie, zanedbávanie dieťaťa),
- zadržanie alebo uväznenie trestne zodpovedného žiaka, rodiča, zamestnanca školy,
- diagnostikovanie ťažkého ochorenia u dieťaťa/žiaka/člena rodiny,
- tehotenstvo,
- pandémia a postcovidová kríza u dieťaťa/žiaka v rodine,
- sebapoškodzovanie, pokus o samovraždu,
- samovražda,
- únos,
- zabitie,
- násilie, šikana, kyberšikana,
- deti vojnových utečencov na škole a i.,
- znásilnenie, hromadné dopravné nehody a hromadné nešťastia v školskom prostredí (školský výlet),
- ťažké úrazy, utopenie sa,
- prírodné katastrofy,
- požiar v budove,
- vojnový konflikt, ozbrojený konflikt, streľba na pôde školy, útok zbraňou
- teroristický čin, anonymné oznámenie o uložení bomby,
- tzv. „elektronické“ násilie – žiak je konfrontovaný s krajne násilným obsahom online (napr. videozáznam brutálnej popravy, vojnových situácií či týrania na ľuďoch alebo zvieratách),
- technické havárie,
- iné extrémne náročné školské situácie a krízy, ktoré výrazne negatívne ovplyvňujú prežívanie ...