Smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy

Smernica je interný predpis, ktorého zmyslom je bližšie a podrobnejšie charakterizovať uvedenú problematiku v nadväznosti na príslušné ustanovenia školského poriadku týkajúce sa bezpečnosti a ochrany fyzického i duševného zdravia v školskom prostredí, a to v kontexte krízového manažmentu školy, vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci krízovej intervencie.

Základná škola ...................................

 

Interný predpis

Smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy

č.

Organizácia

 

Identifikačné číslo organizácie

 

Adresa

 

Právna forma

 

Štatutárny orgán

 

Počet strán

 

Prerokované v pedagogickej rade

 

Vypracoval

dňa

funkcia

meno

Podpis a pečiatka

 

 

 

 

Schválil

 

 

 

 

Cieľová skupina

 

Účinnosť od

 

Za kontrolu zodpovedá

 

Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.

 

Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa § 21 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) v súlade s pracovným poriadkom a školským poriadkom vydáva smernicu, ktorej účelom je stanoviť pravidlá postupu pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy. Smernica je interný predpis, ktorého zmyslom je bližšie a podrobnejšie charakterizovať uvedenú problematiku v nadväznosti na príslušné ustanovenia školského poriadku týkajúce sa bezpečnosti a ochrany fyzického i duševného zdravia v školskom prostredí, a to v kontexte krízového manažmentu školy, vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci krízovej intervencie.

 

Čl. 1

ÚVODNÉ USTANOVENIA

1. Úlohou krízového intervenčného plánu školy je:

  1. zabrániť prehĺbeniu vzniknutej krízovej situácie,
  2. znížiť jej negatívne dosahy krízy na žiakov,
  3. posilniť solidaritu medzi žiakmi,
  4. zmenšiť dobu potrebnú na odvrátenie ďalšieho nebezpečenstva a ohrozenia a
  5. pomáhať budovať dôveru v školu ako bezpečnej inštitúcie.

2. Smernica upravuje základné postupy pri prevencii a pri vzniku krízovej situácie v škole, krízovej intervencii a možnostiach pomoci deťom/žiakom v prípade traumatizujúcich, mimoriadne stresujúcich a záťažových situácií a udalostí.

3. Predmetom tejto smernice nie je problematika šikanovania a kyberšikanovania, ktorá je rozpracovaná v samostatnom internom predpise školy.

4. Pod krízovou situáciou sa rozumie akákoľvek psychická aj fyzická traumatizujúca udalosť, ktorá prekračuje bežné zvládacie mechanizmy, je do značnej miery nepredvídateľná a nie úplne ovládateľná, ktorá ohrozuje psychický a fyzický stav žiakov a zamestnancov školy. Vyvoláva skutočné pocity tiesne a presahuje bežnú ľudskú skúsenosť.

5. Pre zlepšenie duševného zdravia zamestnancov a žiakov škola venuje systematickú pozornosť nimi zažívaných strát, podpore v rámci procesu smútenia.

 

Čl. 2

ZDROJE AKÚTNEJ KRÍZOVEJ SITUÁCIE A JEJ OBETE

1. Zdrojom akútnej krízovej situácie s dosahom na jednotlivca, triedu, školu môže byť najmä:

  1. strata rodiča, súrodenca, blízkej osoby – smrť žiaka, ktorý školu navštevoval; smrť učiteľa alebo zamestnanca, ktorý v škole pracoval; špecifickým prípadom je smrť žiaka alebo pedagogického/odborného zamestnanca v škole; nepriamo súvisiaca s prostredím školy: smrť žiaka alebo učiteľa napr. v dôsledku dlhodobej choroby, nesúvisiaca priamo s prostredím školy: smrť blízkej osoby, ktorá bola blízkou osobou žiaka alebo učiteľa;
  2. ťaživý rozvod/rozchod rodičov, starostlivosť po ňom, striedavá starostlivosť, presťahovanie a pod.,
  3. syndróm CAN (týranie, zneužívanie, zanedbávanie dieťaťa),
  4. zadržanie alebo uväznenie trestne zodpovedného žiaka, rodiča, zamestnanca školy,
  5. diagnostikovanie ťažkého ochorenia u dieťaťa/žiaka/člena rodiny,
  6. tehotenstvo,
  7. pandémia a postcovidová kríza u dieťaťa/žiaka v rodine,
  8. sebapoškodzovanie, pokus o samovraždu,
  9. samovražda,
  10. únos,
  11. zabitie,
  12. násilie, šikana, kyberšikana,
  13. deti vojnových utečencov na škole a i.,
  14. znásilnenie, hromadné dopravné nehody a hromadné nešťastia v školskom prostredí (školský výlet),
  15. ťažké úrazy, utopenie sa,
  16. prírodné katastrofy,
  17. požiar v budove,
  18. vojnový konflikt, ozbrojený konflikt, streľba na pôde školy, útok zbraňou
  19. teroristický čin, anonymné oznámenie o uložení bomby,
  20. tzv. „elektronické“ násilie – žiak je konfrontovaný s krajne násilným obsahom online (napr. videozáznam brutálnej popravy, vojnových situácií či týrania na ľuďoch alebo zvieratách),
  21. technické havárie,
  22. iné extrémne náročné školské situácie a krízy, ktoré výrazne negatívne ovplyvňujú prežívanie ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole – krízový intervenčný plán školy

 / 43 kB

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

05.12.2022

Právne oblasti

Základné školstvo
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.