Školský poriadok

Školský poriadok je vydaný riaditeľom školy na základe § 153 zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Školský poriadok predstavuje súhrn záväzných noriem, zásad a pravidiel zabezpečujúcich spolužitie kolektívu žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických i ostatných zamestnancov školy.

Jednotlivé články vzorového školského poriadku obsahujú základné informácie týkajúce sa ich obsahovej náplne, ktoré môžu byť modifikované a majú byť prispôsobené vo vzťahu k špecifikám a konkrétnym podmienkam jednotlivých škôl a školských zariadení.

VZOROVÝ ŠKOLSKÝ PORIADOK

Názov školy

Čl. 1 Úvodné ustanovenia

Školský poriadok je vydaný riaditeľom školy na základe § 153 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „školský zákon“). Škola je zodpovedná za realizáciu práva na vzdelanie tým, že organizuje vnútorný chod školy, výchovu a vzdelávanie žiakov a vytvára podmienky pre fungujúce, otvorené, vzájomne prospešné a podporujúce medziľudské vzťahy. Škola je miestom efektívneho využitia času výchovy a vzdelávania. Školský poriadok je vypracovaný na základe medzinárodných dohovorov a zmlúv, ku ktorým sa prihlásila Slovenská republika, ako sú Deklarácia práv dieťaťa a Listina základných práv a slobôd, tiež ďalšie legislatívne a všeobecne záväzné právne normy, ktoré sa týkajú výchovy a vzdelávania detí a žiakov uvedených na konci školského poriadku (s odkazom na tento text je potrebné na konci školského poriadku uviesť legislatívne znenia zákonov, predpisov, usmernení a pokynov, ktoré je možné nájsť v článku). Školský poriadok predstavuje súhrn záväzných noriem, zásad a pravidiel zabezpečujúcich spolužitie kolektívu žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických i ostatných zamestnancov školy.

 

Čl. 2 Organizácia vyučovania a činností v škole a výchovno-vzdelávacom zariadení, ktoré je súčasťou školy

2.1. Organizácia vyučovacieho dňa

1. Vyučovací proces sa riadi platným rozvrhom hodín, ktorý určuje riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade. Počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v základnej škole môže riaditeľ určiť rozvrh hodín aj bez prerokovania pedagogickou radou. Rozvrh hodín je zverejnený v každej triede a na webovej stránke školy. Rozvrh dozorov, podľa ktorého sa vykonáva dozor nad bezpečnosťou a ochranou žiakov, je prerokovaný so zástupcami zamestnancov a pedagogickou radou a je zverejnený na príslušných chodbách a miestach dostupných všetkým zamestnancom a žiakom základnej školy. Rozvrh hodín musí rešpektovať každý žiak, pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec a ostatní zamestnanci školy. Vyučovacie hodiny a prestávky:

Vyučovacia hodina

Začiatok hodiny

Koniec hodiny

Prestávka

1.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

2.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

3.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

4.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

5.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

6.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

7.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

8.

[čas]

[čas]

[čas trvania]

 

3. Začiatok vyučovania nepovinných predmetov je od ________ hod. Koniec vyučovania nepovinných predmetov je o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu)

4. Za každou vyučovacou hodinou nasleduje prestávka. Poradie a dĺžka prestávok sa určujú po prerokovaní pedagogickou radou. Veľká prestávka trvá ____ minút (doplniť konkrétne trvanie v rozsahu 15 minút až 30 minút). Obedňajšia prestávka trvá najmenej 30 minút. Obedňajšia prestávka pre žiakov prvého ročníka a druhého ročníka sa začína najneskôr po piatej vyučovacej hodine. Obedňajšia prestávka pre žiakov tretieho ročníka až deviateho ročníka sa začína najneskôr po šiestej vyučovacej hodine.

 

2.2. Organizácia vyučovania a dochádzky žiakov do školy

1. Budova školy sa otvára o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu). Žiak prichádza do školy najneskôr ________ minút (doplniť údaj o počte minút) pred začiatkom vyučovania, v odôvodnených ojedinelých prípadoch aj neskôr.

2. Po príchode do školy žiak nesmie svojvoľne opustiť areál školy. V nevyhnutných prípadoch tak možno urobiť len so súhlasom triedneho učiteľa.

3. V určených priestoroch je žiak povinný sa prezuť do obuvi, ktorá je vhodná na bezpečný pohyb po priestoroch školy a je v súlade s hygienickými a zdravotnými požiadavkami.

4. Vyučovanie začína zvonením (hudobnou zvučkou) o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu).

5. Vyučovací deň môže mať najviac ________ vyučovacích hodín (uviesť počet hodín). Po skončení vyučovania sa žiaci môžu zdržiavať v priestoroch školy iba s pedagogickým dozorom a poverenými zamestnancami školy, ktorí zabezpečujú krúžkovú činnosť, doučovanie a vopred ohlásené akcie a podujatia.

6. Výchovno-vzdelávací proces prebieha v priestoroch na tento účel určených – triedy, odborné učebne, laboratórium, dielne, telocvičňa, posilňovňa, školský bazén, športový areál školy a vonkajšie priestory určené na pestovateľské práce.

7. Na hodinách realizovaných v laboratórnych priestoroch, pri pracovnom vyučovaní a pri vyučovaní telesnej a športovej výchovy žiaci majú na sebe oblečenie podľa predpísaných noriem.

8. Vo vstupných priestoroch školy, školskej jedálni a na jednotlivých chodbách v stanovených časoch pri príchodoch žiakov do školy, počas prestávok, pri presunoch žiakov a pri odchodoch zo školy zabezpečujú dozor riaditeľom poverení pedagogickí zamestnanci a prípadne aj ďalší zamestnanci podľa určeného a zverejneného rozpisu.

9. Dozor nad žiakmi vykonávajú učitelia, pedagogickí asistenti a pri dopĺňaní základného úväzku vyučovaním výchovných predmetov aj zastupujúci vychovávatelia. Ak nie je možné zabezpečiť vykonávanie dozoru týmito zamestnancami, dozor môže vykonávať iný poučený zamestnanec základnej školy, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, a ak taký nie je, dozor môže vykonávať aj školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec alebo vychovávateľ. Pedagogický dozor je zodpovedný za dodržiavanie školského poriadku. Vzájomné navštevovanie žiakov počas vyučovacích hodín nie je dovolené, s výnimkou vzniku mimoriadnej situácie.

 

2.3. Organizácia činnosti v Školskom klube detí ako súčasti školy

1. Výchovno-vzdelávacia činnosť školského klubu detí (ďalej len „ŠKD“) sa organizuje ako pravidelná činnosť zameraná na prípravu na školské vyučovanie; pravidelná záujmová činnosť na uspokojovanie a rozvíjanie individuálnych potrieb detí; príležitostná činnosť najmä formou podujatí, súťaží, exkurzií a pohybových aktivít. Spravidla je v prevádzke každý deň, keď prebieha vyučovanie. Počas školských prázdnin je v prevádzke v čase určenom zriaďovateľom za podmienky, že sa prihlási najmenej ________ žiakov (uviesť počet žiakov).

2. ŠKD sa riadi vnútorným poriadkom, ktorého súčasťou je režim dňa v ŠKD.

3. Výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD sa poskytuje v čase od ­­­___hod. (uviesť konkrétnu hodinu, pričom najskôr to môže byť od 6:00 hodiny) do ___ hod. (uviesť konkrétnu hodinu, pričom najneskôr to môže byť do 18:00 hodiny). Rozsah dennej dochádzky určí zákonný zástupca žiaka v zápisnom lístku. Zmeny v dochádzke a spôsobe ranného príchodu a popoludňajšieho odchodu rodič oznamuje škole písomne. Zo ŠKD alebo pri činnosti ŠKD nie je dovolené svojvoľne odísť. Odchod žiakov zo ŠKD v popoludňajších hodinách prebieha od ________ do ________ hod. (doplniť konkrétne hodiny). Odchod zo ŠKD je vyznačený v triednej knihe ŠKD príslušného oddelenia.

4. Do ŠKD sa na základe písomnej žiadosti zákonného ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Vzorový školský poriadok

 / 55 kB

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

30.06.2022

Právne oblasti

Materské školstvo
Stredné školstvo
Školské zariadenia
Základné školstvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.