Smernica o riadení a hodnotení rizík
v subjekte štátnej správy .......
Na účely tejto smernice sa riadením rizík rozumie opakujúci sa proces navzájom previazaných činností, ktorých cieľom je riadiť potenciálny vznik rizika, teda obmedziť pravdepodobnosť výskytu rizika alebo znížiť jeho vplyv s cieľom predchádzať nepriaznivým výsledkom či negatívnym javom v činnosti orgánu štátnej správy a zamedziť vzniku nezrovnalostí a podvodom.
Tento vnútorný akt riadenia nadväzuje na aktuálne Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411. Smernica ako vzor do praxe vyplýva z nového Metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411 k riadeniu rizík s účinnosťou od 29. mája 2024 v spojení s Protikorupčným plánom subjektu ......... č. ........ zo dňa ......... v zmysle Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 585/2018 v platnom znení.
Povinnosť pre štátne organizácie v roku 2024:
- Uvedené Uznesenie vlády Slovenskej republiky stanovilo rezortom povinnosť vypracovať a prijať rezortný protikorupčný program a tiež súčasne aj
- každoročne vyhodnocovať jeho úlohy za predchádzajúci kalendárny rok (teda v roku 2024 za rok 2023).
V zmysle uvedených skutočností je spracovaná táto smernica v znení:
I.
Základné ustanovenia, riadenie rizík
1. Tento pokyn upravuje v rámci subjektu štátnej správy ............. (upraví sa interne na vlastné podmienky a potreby subjektu, ďalej spravidla len subjekt štátnej správy alebo subjekt) riadenie rizík v súlade s ustanovením § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v našej smernici len „zákon o finančnej kontrole a audite“) v spojitosti vnútorným aktom riadenia – Smernicou o finančnej kontrole č. ........ zo dňa ........ v znení ........ (upraví sa interne u vás podľa vlastnej evidencie smerníc a ich relevantnosti).
2. Riadenie rizík a ich hodnotenie sa realizuje z dôvodu existencie subjektu štátnej správy, a to podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
3. Ciele a úlohy orgánov verejnej správy sú určené osobitnými zákonmi, na ich zabezpečenie orgány verejnej správy vypracujú organizačnú štruktúru a nastavia jednotlivé procesy. V rámci jednotlivých procesov je potrebné identifikovať priamo prirodzené riziká, ktoré daný proces môžu ovplyvňovať a k týmto rizikám priradiť spôsob zmiernenia a riadenia týchto rizík.
4. Orgán štátnej správy je povinný vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci ktorého zabezpečuje riadenie rizika a finančnú kontrolu tak, aby sa pri plnení zámerov a cieľov subjektu predchádzalo porušovaniu všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov alebo medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia. Riadenie rizík má preventívny charakter a má napomôcť tomu, aby správnym identifikovaním a riadením rizík nedochádzalo k vzniku nedostatkov, resp. bola miera ich dosahu na činnosť subjektu čo najmenšia.
Dodatok: Treba dodať, že rizikom sa rozumie pravdepodobnosť výskytu udalostí s nepriaznivým vplyvom na splnenie určených cieľov a úloh (pozn.: ide o hrozbu, kedy môže nastať niečo nežiaduce, nekalé, negatívne, čo môže vážne narušiť chod organizácie alebo ohroziť dokonca aj jeho činnosť alebo poškodiť povesť).
II.
Analýza rizík, definovanie interných rizík a ich eliminácia
1. Na účely tejto smernice sa rozumie analýzou rizík systematický postup, keď sa riziká včas rozpoznávajú, vyhodnocujú a poskytujú informácie o tom, aké sú ...