Smernica o výkone finančnej kontroly na mieste

Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy upravujú základné zásady, ciele a spôsob finančnej kontroly na mieste vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v osobitnom predpise (novelizované ustanovenia § 9 v spojení s ustanoveniami § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite) a kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami a majetkom.

Zásady/Smernica č. ...... o výkone
finančnej kontroly na mieste v subjekte ......

 

(so vzormi frekventovaných dokumentácií k výkonu kontroly a k jej ukončeniu v prílohovej časti k tejto smernici do praxe)

 

Štatutárny orgán ................. (upraví sa interne) schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy/územnej samosprávy/verejnoprávnej organizácie ....... (upraví sa interne) tieto zásady výkonu kontrolnej činnosti v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 9 v spojení s ustanoveniami § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Metodického usmernenia Ministerstva financií k finančnej kontrole, a to v tomto znení:

Článok 1
Základné ustanovenia, zameranie
kontrolnej činnosti v teréne

(1) Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy (ďalej len „pravidlá“) upravujú základné zásady, ciele a spôsob finančnej kontroly na mieste vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v osobitnom predpise (novelizované ustanovenia § 9 v spojení s ustanoveniami § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) a kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami a majetkom.

(2) Kontrolnou činnosťou sa rozumie súhrn činností, ktorými sa v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov overuje dodržiavanie, a to spravidla:

  1. všeobecne záväzných právnych predpisov,
  2. interných aktov (smerníc) subjektu .......,
  3. hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti pri nakladaní s verejnými financiami,
  4. dostupnosti, správnosti a úplnosti informácií o vykonávaných finančných operáciách a iných povinností (napríklad zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov/zákon o správe majetku štátu či novelizovaný zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov alebo iné zákony v oblasti verejnej správy),
  5. splnenia opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených (pozn.: napríklad predošlou administratívnou finančnou kontrolou) a na odstránenie príčin ich vzniku a kontrolu riadenia rizík v subjekte verejnej správy ......... (upraví sa interne).

Pozn. autora k finančným operáciám – možné zapracovanie do vnútorného aktu riadenia

Za finančnú operáciu alebo jej časť sa na účely zákona o finančnej kontrole a audite považuje príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií realizovaných hotovostne aj bezhotovostne, právny úkon a iný úkon majetkovej povahy. Finančná operácia sa overuje finančnou kontrolou v celom jej priebehu až do momentu dosiahnutia všetkých stanovených cieľov alebo splnenia udržateľnosti finančnej operácie alebo jej časti. Z dôvodu zabezpečenia ochrany verejných financií je dôležité vytvoriť a zabezpečiť efektívny a účinný systém verejnej vnútornej kontroly, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je finančné riadenie, za ktoré zodpovedná štatutárny orgán orgánu verejnej správy. Jedným z hlavných predpokladov účinného systému finančnej kontroly je zabezpečenie potrebnej výmeny informácií o nedostatkoch v jednotlivých fázach nepretržitého kontrolného procesu. Finančná operácia alebo jej časť sa vykonáva celý čas od prípravy finančnej operácie alebo jej časti až po jej ukončenie a splnenie všetkých cieľov finančnej operácie alebo jej časti. Základná finančná kontrola je ustanovenie, ktoré zabezpečuje prostredníctvom „kontroly štyroch očí“, aby sa predchádzalo vzniku nedostatkov, podvodov a nezrovnalostí pri hospodárení orgánu verejnej správy s verejnými financiami a preto ustanovuje, že základnú finančnú kontrolu vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci orgánu verejnej správy, z ktorých jeden musí byť vedúci zamestnanec (t. j. uplatnenie princípu kontroly štyroch očí). Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť vždy, aj keď sa finančná operácia alebo jej časť overuje administratívnou finančnou kontrolou alebo finančnou kontrolou na mieste.

Článok 2
Kontrolný orgán – oprávnená osoba vykonávajúca kontrolu

Oprávnenou osobou sa rozumie sekcia/oddelenie alebo referát kontroly ......... (upraví sa interne) v zmysle Organizačného poriadku č. ..... zo dňa .......... (upraví sa interne), ako aj poverené prizvané osoby pre výkon kontroly, ktoré postupujú pri vykonávaní kontroly podľa ustanovení tejto vnútornej smernice.

Článok 3
Kontrolovaný subjekt – povinná osoba a plánovanie kontrol

(1) Povinnou osobou sa rozumie najmä orgán verejnej správy (subjekt, úrad, rozpočtové a príspevkové organizácie, právnické osoby s majetkovou účasťou subjektu), právnické osoby a fyzické osoby, ktorým boli z rozpočtu poskytnuté účelové dotácie, návratné či nenávratné finančné prostriedky v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami (podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov alebo zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), alebo iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom nášho subjektu verejnej správy alebo ktorým bol majetok nášho subjektu prenechaný na užívanie (pozn.: na základe zmluvného zabezpečenia alebo protokolu či delimitácie a podobne).

(2) Kontrola sa v zmysle ročného/polročného Plánu kontrolnej činnosti v písomnej podobe alebo spôsobom .......... (určí sa interne) či na základe písomného požiadania štatutára .......... k výkonu finančnej kontroly na mieste, a to so zameraním spravidla na:

  1. kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a interných normatívnych aktov vydaných v pôsobnosti nášho subjektu,
  2. kontroly záväzkových vzťahov uzatvorených v našom subjekte s fyzickými osobami a právnickými osobami a tiež
  3. kontroly nakladania s majetkom pri vykonávaní správcovských funkcií fyzických osôb a právnických osôb (pozn. autora: tieto kontroly sú zamerané najmä na dodržiavanie účelu a ekonomických podmienok a efektívnosť spravovania majetku).

(3) Plán kontrolnej činnosti sa tvorí .............. (upraví sa interne u vás) na základe týchto kritérií:

  • .....................,
  • .....................,
  • ...........................

Pozn. autora k tejto časti: Ďalej sa táto činnosť zameriava na kontrolu vybavovania sťažností podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších zmien a dodatkov a petícií (zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších zmien a predpisov), ako aj kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení, kontrolu plnenia uznesení (pozn.: v samospráve obcí a miest), kontrolu dodržiavania interných predpisov a kontrolu plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi (napr. ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov, zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov, zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov).

Článok 4
Oprávnenia a povinnosti osôb vykonávajúcich kontrolu

(1) Osoby vykonávajúce kontrolu, podľa článku 3 tejto smernice, sú oprávnené najmä:

  1. vyžadovať a odoberať od povinnej osoby alebo od osoby, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo akejkoľvek inej osoby, ktorá má informácie, doklady alebo iné podklady, ktoré sú potrebné na výkon finančnej kontroly alebo auditu, ak ich poskytnutiu nebráni osobitný predpis v určenej lehote a rozsahu originály alebo úradne osvedčené kópie dokladov, písomnosti, záznamy dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupov, vyjadrenia, informácie, dokumenty a iné podklady súvisiace s finančnou kontrolou na mieste a vyhotovovať si ich kópie a nakladať s nimi, a to spôsobom ................ (určí sa interne),
  2. vyžadovať od povinnej osoby alebo od tretej osoby súčinnosť v rozsahu kontroly,
  3. vyžadovať od povinnej osoby predloženie písomného zoznamu opatrení prijatých na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku v lehote určenej oprávnenou osobou; ak oprávnená osoba odôvodnene predpokladá vzhľadom na závažnosť nedostatkov, že prijaté opatrenia nie sú účinné, vyžadovať prepracovanie písomného zoznamu prijatých opatrení a predloženie prepracovaného písomného zoznamu prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou,
  4. vstupovať do objektu, ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o výkone finančnej kontroly na mieste

 / 45 kB

Príloha č. 1: Oznámenie o výkone finančnej kontroly na mieste

 / 21 kB

Príloha č. 10: Žiadosť o metodické usmernenie zo strany oprávnenej osoby

 / 21 kB

Príloha č. 2: Oznámenie o predpojatosti

 / 20 kB

Príloha č. 3: Vyžiadanie originálov alebo úradne osvedčených kópií dokladov, písomností

 / 22 kB

Príloha č. 4: Potvrdenie o odobraní originálov

 / 21 kB

Príloha č. 5: Návrh správy o výsledku finančnej kontroly na mieste

 / 23 kB

Príloha č. 6: Správa o výsledku finančnej kontroly na mieste (finálny výstupný materiál)

 / 24 kB

Príloha č. 7: Záznam o skončení finančnej kontroly na mieste

 / 21 kB

Príloha č. 8: Správa z finančnej kontroly na mieste (bez nedostatkov)

 / 22 kB

Príloha č. 9: Žiadosť o súčinnosť zo strany oprávnenej osoby

 / 20 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

24.06.2024

Právne oblasti

Finančná kontrola

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.