Názov účtovnej jednotky
(adresa, IČO) | |
Názov
vnútropodnikovej
smernice | Smernica o výkone predbežnej a priebežnej finančnej kontroly v subjekte verejnej správy
(doplniť názov subjektu verejnej správy; môže ísť aj o pokyn, príkaz, príkazný list) |
Prílohy | 3 |
Číslo smernice | |
Rozsah platnosti | |
Za správnosť
smernice zodpovedá | |
Za dodržiavanie
smernice zodpovedá | |
Platnosť smernice
pre obdobie | |
Schválil | |
Porada vedenia subjektu verejnej správy (názov a sídlo)/alebo iný orgán subjektu verejnej správy dňa ............ schválila Smernicu o výkone predbežnej a priebežnej finančnej kontroly v ................. (doplniť názov subjektu verejnej správy).
Čl. 1
Úvodné ustanovenia
(1) Smernica o postupe pri vykonávaní predbežnej a priebežnej finančnej kontroly v podmienkach subjektu verejnej správy (ďalej len „smernica“) upravuje základné pojmy, kompetencie, povinnosti a zodpovednosť zamestnancov subjektu verejnej správy pri vykonávaní predbežnej a priebežnej finančnej kontroly.
(2) Cieľom smernice je zabezpečiť jednotnú aplikáciu ustanovení § 9 a § 10 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
Komentár k čl. 1
Zákon o finančnej kontrole nepoužíva pojem „subjekt verejnej správy“, ale používa pojem „orgán verejnej správy“, čím môže dôjsť k zneisteniu odbornej verejnosti z hľadiska terminológie používanej v platnej legislatíve. Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách VS“) výlučne používa pojem „subjekt verejnej správy“. V smernici sa pre ľahšiu čitateľnosť používa pojem „subjekt verejnej správy“, ktorý je verejnosťou už prijatý a používaný. Je potrebné ale dopovedať, že túto smernicu možno primerane použiť aj v právnickej osobe, ktorej prostredníctvom sa poskytujú prostriedky Európskej únie podľa § 2 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlách VS. Podľa terminológie zavedenej v zákone o finančnej kontrole „orgánom verejnej správy je subjekt verejnej správy podľa zákona o rozpočtových pravidlách VS a právnická osoba, ktorej prostredníctvom sa poskytujú prostriedky Európskej únie podľa § 2 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlách VS“, a to podľa § 2 ods. 2 písm. c) zákona o finančnej kontrole.
Predbežná finančná kontrola podľa zákona o finančnej kontrole sa vykonáva vo všetkých subjektoch verejnej správy (vrátane právnickej osoby, ktorej prostredníctvom sa poskytujú prostriedky Európskej únie), t. j. vykonáva sa pri všetkých druhoch verejných prostriedkov, a to bez ohľadu na ich pôvod, napr. aj v prípade verejných prostriedkov, s ktorými nakladá územná samospráva, pričom sa nerozlišuje, či ide o prostriedky zo štátneho rozpočtu, z Európskej únie alebo ide o vlastné príjmy obcí a vyšších územných celkov [na uvedené poukazujeme so zreteľom na výnimku pri výkone vládneho auditu, ktorý nemožno vykonávať v prípade vlastných zdrojov obce a vyšších územných celkov a vykonáva sa len v prípade prostriedkov podľa § 5 ods. 1 písm. g), h) a j) a § 6 ods. 1 písm. g), h) a j) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov]. Túto smernicu možno bezproblémovo aplikovať v prípade subjektov ústrednej správy, ako i v prípade subjektov územnej samosprávy, samozrejme so zreteľom na špecifiká ústrednej správy, ako i územnej samosprávy.
Čl. 2
Vnútorný kontrolný systém
(1) Predbežná finančná kontrola a priebežná finančná kontrola sú súčasťou vnútorného kontrolného systému subjektu verejnej správy, ktorý zahŕňa:
a) kontrolu plnenia úloh1),
b) finančnú kontrolu,
c) kontrolu nakladania s majetkom organizácie,
d) spoluprácu s orgánmi vonkajšej kontroly a orgánmi činnými v trestnom konaní,
e) prešetrovanie a vybavovanie sťažností,
f) plnenie Národného programu boja proti korupcii,
g) plnenie ďalších úloh podľa tejto smernice.
Komentár k písm. a)
Ak subjekt verejnej správy nie je orgánom štátnej správy a ani právnickou osobou zriadenou orgánom štátnej správy alebo právnickou osobou založenou orgánom štátnej správy, t. j. nie je oprávnená postupovať pri výkone kontroly plnenia úloh podľa citovaného zákona č. 10/1996 Z. z., môže tento subjekt verejnej správy recipovať a rozpracovať ustanovenia II. časti zákona č. 10/1996 Z. z. na vlastné špecifické podmienky a postupovať pri výkone tejto kontroly podľa ustanovení vnútorného predpisu subjektu verejnej správy. Takto vypracovaný postup pri výkone kontroly plnenia úloh sa môže zapracovať aj do Smernice o vnútornom kontrolnom systéme subjektu verejnej správy alebo sa v tejto smernici uvedie, že postup pri kontrole plnenia úloh upravuje osobitný interný akt riadenia.
(2) Finančná kontrola sa vykonáva ako:
- predbežná finančná kontrola2),
- priebežná finančná kontrola3),
- následná finančná kontrola4).
Komentár
Finančná kontrola pozostáva z troch kontrolných mechanizmov, ktoré subjekt verejnej správy aplikuje pri hospodárení s verejnými prostriedkami a pri kontrole tohto hospodárenia – ide o predbežnú finančnú kontrolu, priebežnú finančnú kontrolu a následnú finančnú kontrolu. Predbežná finančná kontrola a priebežná finančná kontrola sú kontrolami typu ex ante a vykonávajú sa pred dokončením pripravovanej finančnej operácie. Následná finančná kontrola ako kontrola typu ex post sa vykonáva zásadne po dokončení finančnej operácie (spravidla po časovom odstupe, pričom v bežnom roku je možné kontrolovať nakladanie s verejnými prostriedkami aj za predchádzajúce roky, ak to poverenie na výkon následnej finančnej kontroly umožňuje). Zo samotného rozlíšenia finančných kontrol je zrejmé, že sa nevykonávajú tým istým organizačným útvarom subjektu verejnej správy, t. j. nemožno ich vykonávať tými istými zamestnancami. Zásadou je, že ak zamestnanec vykonáva predbežnú finančnú kontrolu alebo priebežnú finančnú kontrolu, nemôže vykonávať následnú finančnú kontrolu (túto vykonávajú zamestnanci kontrolného orgánu), pričom zákon o finančnej kontrole ustanovuje výnimku z tohto pravidla (napr. vedúci útvaru kontroly vykonáva predbežnú finančnú kontrolu pri výkone svojej funkcie, zamestnanec útvaru kontroly vykonáva predbežnú finančnú kontrolu vo vzťahu k cestovnému príkazu). Kontroly ex ante vykonávajú v súlade s ustanoveniami § 6 ods. 1 a § 9 ods. 2 zákona o finančnej kontrole zamestnanci tých organizačných útvarov, v ktorých sa finančná operácia pripravuje (napr. zamestnanec rozpočtu, zamestnanec zodpovedný za verejné obstarávanie, správca majetku (majetkár), účtovník a pod. podľa druhu overovanej finančnej operácie. Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly je obligatórneho charakteru, t. j. je povinnosťou subjektu verejnej správy zaviesť do vnútorného kontrolného systému vykonávanie predbežnej finančnej kontroly. Vykonanie priebežnej finančnej kontroly je fakultatívneho charakteru a platí, že ju nemôžu vykonať tí zamestnanci, ktorí vykonali predbežnú finančnú kontrolu a ani zamestnanci kontrolného orgánu alebo vnútorný audítor.
Následnou finančnou kontrolou sa overuje vybraná dokončená finančná operácia a vykonávajú ju výlučne zamestnanci kontrolného orgánu a príp. prizvané osoby. V subjektoch verejnej správy s menším počtom zamestnancov je pri výkone následnej finančnej kontroly často problém dodržať nepísané „pravidlo 4 očí“, pretože nie je možné v tak malom úrade financovať 2 kontrolórov vykonávajúcich následné finančné kontroly. V stave zamestnancov je vedený jeden „oficiálny kontrolór“. Ďalší pár očí sa zabezpečí pomocou formulácie „zamestnanec kontrolného orgánu je zamestnanec vykonávajúci následnú finančnú kontrolu“, pričom výkonom následnej finančnej kontroly môže vedúci subjektu verejnej správy krátkodobo poveriť zamestnanca iného organizačného útvaru. Alternatívnym riešením je aj poverenie výkonom následnej finančnej kontroly finančného kontrolóra z podriadenej organizácie.
Túto ...