Systém vedenia účtovníctva a obeh účtovných dokladov – interná smernica (nezisková organizácia)

Smernica ustanovuje postup pri spracovaní obehu účtovných dokladov v jednotlivých organizačných útvaroch tak, aby bola zabezpečená plynulosť prác pri vypracovávaní a účtovaní všetkých účtovných dokladov s cieľom dodržania úplnosti, správnosti a včasnosti vykázania jednotlivých položiek, ktoré sú predmetom účtovníctva. Uvedená interná smernica je základná, ktorá je vypracovaná v súlade so zákonom o účtovníctve a postupmi účtovania pre neziskové účtovné jednotky. Pri vypracovávaní interných smerníc pre konkrétnu neziskovú účtovnú jednotku je potrebné vždy prihliadať aj na príslušný hmotno-právny predpis, podľa ktorého účtovná jednotka vznikla.

Ak sa v internej smernici uvádza neziskovka (označené kurzívou), ide o všeobecný názov pre všetky typy neziskových účtovných jednotiek, ktoré môžu mať rôznu formu – nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, občianske združenia, neinvestičné fondy, cirkvi, cirkevné organizácie a podobne. Aj v ďalšom texte, ktorý je písaný kurzívou, sú vyjadrené možnosti, kde je na účtovnej jednotke, aby si zvolila spôsob alebo postup prispôsobený svojim podmienkam a potrebám.

Nie všetky neziskové organizácie majú zamestnancov, preto sa potom interné smernice vzťahujú aj na členov, funkcionárov alebo na pracovníkov v inom pracovnom pomere – dobrovoľníkov a podobne.

 

Neziskovka, adresa

Systém vedenia účtovníctva a obeh účtovných dokladov

Schválené: (správnou radou, orgán oprávnený schvaľovať interné pravidlá v neziskovke)

Dňa:

Účinnosť od:

Článok I
Úvodné ustanovenia

1. Táto smernica sa riadi ustanoveniami

  • zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
  • opatrenia Ministerstva financií SR zo 14. 11. 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov,
  • zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“).

2. Táto smernica ustanovuje postup pri spracovaní a obehu účtovných dokladov v jednotlivých organizačných útvaroch tak, aby bola zabezpečená plynulosť prác pri vypracovávaní a účtovaní všetkých účtovných dokladov s cieľom dodržania úplnosti, správnosti a včasnosti vykázania jednotlivých položiek, ktoré sú predmetom účtovníctva.

 

Článok II
Účtovné doklady

1. Účtovné doklady sú všetky doklady, ktoré sú podkladom pre účtovný zápis účtovných prípadov a musia obsahovať tieto náležitosti:

  1. slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
  2. popis obsahu účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
  3. peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
  4. dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
  5. dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
  6. podpis osoby zodpovednej za účtovný prípad a podpis osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
  7. označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje (ak to vyplýva z projektovo-programovej dokumentácie, nemusia byť uvedené účty).

2. Účtovné doklady sa vyhotovujú v slovenskom jazyku a bez zbytočného odkladu po zistení skutočností, ktoré sa nimi dokladujú.

3. Ak je neziskovka platiteľom dane z pridanej hodnoty, potom účtovné doklady musia spĺňať náležitosti daňového dokladu pri zdaniteľných obchodoch. Tieto daňové doklady sú podkladom pre odpočet dane a daňovú povinnosť.

4. Predpísané náležitosti daňových dokladov v súlade so zákonom o DPH, ktorými sú faktúry pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku, sú:

  • meno a adresa sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva tovar alebo službu a jeho identifikačné číslo pre daň,
  • meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne alebo bydliska príjemcu tovaru alebo služby a jeho identifikačné číslo pre daň, ak mu je pridelené,
  • poradové číslo faktúry,
  • dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
  • dátum vyhotovenia faktúry,
  • množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Systém vedenia účtovníctva a obeh účtovných dokladov – interná smernica (nezisková organizácia)

 / 27 kB

Systém vedenia účtovníctva a obeh účtovných dokladov – interná smernica (nezisková organizácia) - Príloha č. 1

 / 23 kB

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

Ing. Jana Vršková

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

07.04.2021

Právne oblasti

Podvojné účtovníctvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.