Financovanie originálnych školských kompetencií v roku 2025

V článku rozoberieme zmeny účinné od 1. januára 2025, ktoré sa dotknú financovania originálnych školských kompetencií. Obec a VÚC už nebude zo svojho rozpočtu zabezpečovať financovanie materských škôl vo svojej územnej pôsobnosti.

Image82007

V článku sa venujeme problematike financovania originálnych školských kompetencií z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v roku 2025. Upozorníme na zmeny vo financovaní originálnych školských kompetencií od 1. januára 2025. Ide o realizáciu zákona č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V článku rozoberieme zmeny účinné od 1. januára 2025, ktoré sa dotknú financovania originálnych školských kompetencií.

Financovanie originálnych školských kompetencií upravujú zákony:

  • zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“),
  • zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“).
Od 1. januára 2025 finančné prostriedky na stravovanie detí materských škôl poskytuje zo svojho rozpočtu obec, ktorá ich má započítané v údajoch podľa § 7a zákona č. 597/2003 Z. z.

Zákonom č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len novela), boli uvedené zákony novelizované.

 

Pozn. autorky: Pre úplnosť treba uviesť, že zákonom č. 290/2024 Z. z. bol novelizovaný aj zákon č. 245/2008 Z. z. školský zákon.

 

Aj v roku 2025 ostáva pre obce a vyššie územné celky (VÚC) povinnosť zabezpečiť financovanie originálnych školských kompetencií – škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti.

 

Upozornenie: Od 1. januára 2025 pod originálne školské kompetencie v rámci financovania nepatria materské školy. Nastáva veľká zmena v ich financovaní. Obec a VÚC už nebude zo svojho rozpočtu zabezpečovať financovanie materských škôl vo svojej územnej pôsobnosti, materské školy bez rozdielu zriaďovateľa budú financované zo štátneho rozpočtu.

 

Financovanie originálnych školských kompetencií sa realizuje z rozpočtov obcí a rozpočtov VÚC, do ktorých na tento účel plynie výnos z dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou (ďalej len „daň z príjmov“) v súlade so zákonom č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výnos dane z príjmov územnej samospráve sa rozdeľuje a poukazuje orgánom územnej samosprávy podľa kritérií, ktoré sú ustanovené v nariadení vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Od 1. januára 2025 sa zákonom č. 278/2024 Z. z. – lex konsolidácia mení zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Pre obce sa novelou od 1. januára 2025 mení v § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve zo 70,0 % na 55,1 % (vplyv materských škôl a vplyv konsolidácie), čo znamená pre obec nižšie príjmy do rozpočtu.

Pre VÚC sa mení v § 3 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve z 30,0 % na 29,5,1 % (vplyv konsolidácie), čo znamená pre VÚC nižšie príjmy do rozpočtov.

Kritériá a spôsob rozdeľovania výnosu dane z príjmov obciam a VÚC určuje nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z.

Na novelu zákona č. 564/2004 Z. z., ktorá s účinnosťou od 1. januára 2025 upravuje výšku percenta výnosu dane z príjmu fyzických osôb, a na novelu zákona č. 597/2003 Z. z., ktorá od 1. januára 2025 mení financovanie materských škôl – (MŠ), nadväzuje novela nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z. Táto novela nariadenia vlády upravuje váhy jednotlivých kritérií na rozdelenie podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb obciam podľa § 2 nariadenia vlády, odstraňuje tabuľku č. 2 v Prílohe č. 3 – Hodnoty, o ktoré sa zvyšujú koeficienty pre MŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, ak celkový počet detí v MŠ alebo MŠ zriaďovateľa nepresahuje 25, odstraňuje koeficienty pre MŠ a pre zariadenia poradenstva a prevencie v prílohe č. 3 v tabuľke č. 1, upravuje vzorec na výpočet podielu obce na výnose dane v prílohe č. 4 nariadenia vlády, dopĺňa nové koeficienty určené na stravovanie detí MŠ v prílohe č. 3 v tabuľke č. 1.

Podľa § 2 ods. 1 nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z. výnos dane rozdelí obciam takto:

  1. 28,8 % podľa počtu obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka, z toho 57 % prepočítaný koeficientom nadmorskej výšky obce uvedeným v prílohe č. 1,
  2. 40 % podľa počtu obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka prepočítaného koeficientom v závislosti od zaradenia obce do veľkostnej kategórie; veľkostné kategórie obcí a príslušné koeficienty sú uvedené v prílohe č. 2,
  3. 24,9 % podľa počtu žiakov (detí, poslucháčov) škôl a školských zariadení zisteného zberom údajov podľa osobitného predpisu1) a prepočítaného príslušným koeficientom uvedeným v prílohe č. 3,
  4. 6,3 % podľa počtu obyvateľov obce, ktorí dovŕšili vek šesťdesiatdva rokov, s trvalým pobytom na území obce k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka.

Podľa § 3 ods. 1 nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z. výnos dane rozdelí VÚC takto:

  1. 15 % podľa počtu obyvateľov VÚC s trvalým pobytom na jeho území k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka,
  2. 15 % podľa počtu obyvateľov VÚC vo veku pätnásť až osemnásť rokov s trvalým pobytom na jeho území k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka,
  3. 32 % podľa počtu obyvateľov VÚC, ktorí dovŕšili vek šesťdesiatdva rokov, s trvalým pobytom na území VÚC k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka,
  4. 9 % podľa obrátenej hustoty obyvateľstva VÚC s trvalým pobytom na území VÚC k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka,
  5. 20 % podľa dĺžky ciest II. triedy a III. triedy vo vlastníctve VÚC k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka,
  6. 9 % podľa rozlohy VÚC.

Podiel obce na výnose dane z príjmov sa vypočítava mesačne podľa vzorca uvedeného v prílohe č. 4 nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z. a podiel VÚC na výnose dane z príjmov sa vypočítava mesačne podľa vzorca uvedeného v prílohe č. 5 nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 82 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Financovanie originálnych školských kompetencií v roku 2025

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

10.12.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.