
Inštitút aktivačnej činnosti realizovaný na báze menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj, resp. vo forme dobrovoľníckej služby má už svoje tradičné miesto v sústave normatívno-právnych nástrojov, prostredníctvom ktorých sa sleduje cieľ aktivizácie a stimulácie pracovných návykov osobitných marginalizovaných skupín účastníkov pracovného trhu, najmä dlhodobo nezamestnaných uchádzačov o zamestnanie.
Článok má tieto časti:
Hlavný článok: Inštitút aktivačných prác a jeho aplikovateľnosť v podmienkach obcí a miest
Aktivačná činnosť v jej súčasnom legislatívno- technickom ukotvení (§ 52 a § 52a zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších noviel a predpisov – ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“ alebo „ZoSZ“) pritom ako nástroj sui generis kompozične spadá do rámca tzv. aktívnych opatrení na trhu práce (§ 32 až § 54 tohto zákona), adresne nadväzuje i na ďalšie nástroje a opatrenia aktivizácie trhu práce a je prioritne orientovaná na fixáciu takých stabilných legislatívnych podmienok, ktoré umožňujú podporu udržania zamestnanosti a podporu kreovania pracovných miest na lokálnej, ako aj celoštátnej úrovni.
(Hmotnoprávne východiská regulácie aktivačných prác – výška príspevku, účel použitia príspevku a aktivačná činnosť v podmienkach územnej samosprávy podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti)
V nadväznosti na uvedené zákonné východiská sa analýza tohto článku zameriava na charakteristiku aktivačnej činnosti stricto senzu, t. j. na detailizáciu hmotnoprávnych východísk a formálno-právnych podmienok stimulácie aktivačnej činnosti v jednej z dvoch zákonných foriem:
a) Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj (§ 52 ZoSZ),
b) Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby (§ 52a ZoSZ).
Ide o reštriktívne, avšak vecne správne chápanie inštitútu aktivačnej činnosti v rámci jeho charakteristiky cez prizmu peňažných príspevkov ako právno-ekonomických nástrojov jeho praktickej aplikácie v podmienkach politiky zamestnanosti SR.
Najdôležitejšie rozdiely medzi inštitútom menších obecných služieb pre obec, resp. menších služieb pre samosprávny kraj a dobrovoľníckou službou znázorňuje vo forme komparácie nasledujúca tabuľka:
Druh aktívneho opatrenia na trhu práce
| Aktivačná činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj
| Aktivačná činnosť formou dobrovoľníckej služby
|
Normatívna právna úprava
| (§ 52 ZoSZ)
| (§ 52a ZoSZ)
|
Účel príspevku
| Podpora udržiavania pracovných návykov uchádzačov o zamestnanie formou menších obecných služieb alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj.
| Podpora udržiavania pracovných návykov uchádzačov o zamestnanie formou dobrovoľníckych prác.
|
Prínos príspevku
| - zlepšenie ekonomických, sociálnych, kultúrnych podmienok, tvorba a ochrana, udržiavanie životného prostredia obyvateľov obce/VÚC, starostlivosť o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva, rozvoj a poskytovanie sociálnych služieb a ďalších činností obce/VÚC v sociálnej oblasti
| - zlepšenie ekonomických, sociálnych, kultúrnych podmienok, tvorba a ochrana, udržiavanie životného prostredia obyvateľov, starostlivosť o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva, rozvoj a poskytovanie sociálnych služieb a ďalších činností v sociálnej oblasti;
- poskytovanie pomoci pri prírodných, ekologických katastrofách, humanitárnej pomoci a v civilnej ochrane
|
Zákonodarcom predpokladané možnosti použitia príspevku
| - na nákup pracovného náradia
- na nákup materiálu
- na nákup ochranných pracovných prostriedkov
- školenie BOZP
- úrazové poistenie
- úhradu časti celkovej ceny práce zamestnanca, ktorý organizuje aktivačnú činnosť
|
Uchádzač o zamestnanie (základné podmienky získania príspevku)
| - dlhodobá evidencia UoZ na úrade práce a
- poberanie dávky v hmotnej núdzi*
| evidencia UoZ na úrade práce*
|
Realizátor predmetného aktívneho opatrenia na trhu práce (základné podmienky získania príspevku)
| Obec/VÚC
Rozpočtová/Príspevková organizácia obce/VÚC
| FO/PO
|
- splnenie daňových povinností, splnenie povinností odvodu preddavku na poistné na zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové poistenie,
- skutočnosť, že nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru,
- skutočnosť, že nie je v súdom určenej správe alebo v inom podobnom konaní,
- skutočnosť, že nemá voči ÚrPSVaR záväzky.
|
* (pozri detailnejšiu charakteristiku v článku)
I. Aktivačná činnosť vo forme menších obecných služieb pre obec alebo prostredníctvom menších služieb pre samosprávny kraj – zákonné determinanty a ich charakteristika
Hmotnoprávnou platformou pre realizáciu tohto aktívneho opatrenia trhu práce sú poskytované príspevky na vykonávanie aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj podľa § 52 ZoSZ.
V rámci charakteristiky aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj je potrebné poukázať na tieto jej pojmové znaky:
- z hľadiska jej pojmového vymedzenia predstavuje aktivačná činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj podporu udržiavania pracovných návykov dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.
Pod pojmom „dlhodobo nezamestnaný občan, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi“ sa pritom na účely aktivačnej činnosti podľa § 52 ZoSZ rozumie uchádzač o zamestnanie (ďalej len „UoZ“), ktorý ku dňu zaradenia na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb:
- spĺňa podmienku znevýhodnenia podľa § 8 ods. 1 písm. c) zákona o službách zamestnanosti, t. j. že je vedený v evidencii UoZ najmenej 12 mesiacov z predchádzajúcich 16 mesiacov a súčasne
- je na základe právoplatného rozhodnutia úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej aj „ÚrPSVaR“) posúdený ako občan v hmotnej núdzi v zmysle zákona č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o pomoci v hmotnej núdzi“) a z tohto dôvodu mu bola priznaná dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke.
Príklad:
V sídle ZOO, ktorá je v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta B. a je príspevkovou organizáciou tohto mesta, prejavili v mesiaci júl 2012 tri ženy vo veku 40, 42 a 45 rokov, ktoré boli vedené v evidencii uchádzačov o zamestnanie príslušného ÚrPSVaR, záujem o výkon aktivačnej činnosti. So zreteľom na fakt, že žiadna z týchto UoZ nespĺňala zákonné podmienky (§ 8 ZoSZ), t. j. ani u jednej z nich nešlo o znevýhodneného uchádzača o zamestnanie v stave hmotnej núdze, nebolo zo strany ZOO možné prijať tieto uchádzačky na výkon aktivačnej činnosti vo forme menších obecných služieb pre obec podľa § 52 ZoSZ. Bola im preto ponúknutá alternatíva ich prijatia a zaradenia na výkon aktivačnej činnosti vo forme dobrovoľníckej služby podľa § 52a ZoSZ, ktorú všetky tri uchádzačky akceptovali.
Nemožno pritom opomenúť fakt, že pre účely zaradenia na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec sa za poberateľov dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi považujú identicky aj fyzické osoby, ktoré sa s poberateľom spoločne posudzujú na účely posudzovania hmotnej núdze podľa § 4 ods. 1, vo väzbe na § 10 ods. 1 zákona o pomoci v hmotnej núdzi.
Pôvodná filozofia zákonodarcu zavedená novelou ZoSZ č. 139/2008 Z. z. s účinnosťou od 1. 5. 2008 zakotvila realizáciu aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb a formou dobrovoľníckej služby v podmienkach municipalít na úrovni obcí. S účinnosťou od 1. 5. 2008 sú dohody o podmienkach vykonávania aktivačnej činnosti uzatvorené podľa § 52 a § 52a zákona o službách zamestnanosti uzatvorené v rámci Národného projektu V-2. Následne, schválením zákona č. 120/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, došlo s účinnosťou od 1. 7. 2011 k rozšíreniu okruhu subjektov, ktoré môžu požiadať o príspevok na aktivačnú činnosť, o samosprávny kraj. Zároveň sa aj predĺžilo obdobie, počas ktorého sa môže aktivačná činnosť opakovane vykonávať jedným a tým istým uchádzačom o zamestnanie nepretržite, a to z doterajších 6 kalendárnych mesiacov s možnosťou jej opakovaného vykonávania najviac počas ďalších 12 kalendárnych mesiacov.
V intenciách vyššie uvedených skutočností je potrebné sa osobitne zmieniť aj o výklade pojmu „menšie obecné služby pre obec“, resp. „menšie obecné služby pre samosprávny kraj“. Platí pritom, že menšie obecné služby pre obec organizované obcou alebo rozpočtovou organizáciou, alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, sú osobitnou kategóriou aktivačnej činnosti UoZ, a to vo forme vykonávania prác, ktoré sú zamerané na:
- zlepšenie ekonomických podmienok, sociálnych podmienok, kultúrnych podmienok,
- tvorbu, ochranu, udržiavanie a zlepšovanie životného prostredia obyvateľov obce,
- starostlivosť o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva,
- podporu vzdelávania,
- rozvoj a poskytovanie sociálnych služieb a ďalších činností obce v sociálnej oblasti,
- rozvoj a ochranu duchovných a kultúrnych hodnôt,[1]
- doplnkové vzdelávanie detí a mládeže a
- na rozvoj a podporu komunitnej činnosti.
[1] Pozri Deklaráciu NR SR č. 91/2001 o ochrane kultúrneho dedičstva
Menšie služby pre samosprávny kraj organizované samosprávnym krajom (ďalej aj „VÚC“) alebo rozpočtovou organizáciou, alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je samosprávny kraj, sú formou aktivačnej činnosti dlhodobo nezamestnaného UoZ vykonávaním prác, ktoré sú určené (alternatívne – pozn.) na:
- na tvorbu, ochranu, udržiavanie a zlepšovanie životného prostredia alebo
- na pomoc pri mimoriadnych udalostiach a odstraňovaní ich následkov.
Špecializované prílohy nájdete:
- príklady z praxe v pravom boxe "Súvisiace články",
- legislatívu v dolnej časti – pod Top témou "Súvisí s právnym predpisom".
Našli ste v tejto top téme všetky informácie?
Radi uvítame Vaše Námety a pripomienky.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: JUDr. Peter Demek, PhD.
Dátum publikácie: 6. 8. 2012
Autor: JUDr. Peter Demek, PhD.