
Na vybraných príkladoch sa prezentuje čitateľovi zákonný rámec, ako aj spôsob praktickej aplikácie zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých predpisov (ďalej v príspevku len zákon o finančnej kontrole a audite) v prostredí sektora verejnej správy.
Výkon základnej finančnej kontroly na právnom úkone
Otázka:
Subjekt verejnej správy vydáva na základe porušenia zákona rozhodnutia v zmysle správneho poriadku, kde je uvedená výška pokuty. Pokuta je uhradená na účet subjektu, s ktorým nemôže disponovať, a ku koncu roka je automaticky prevedená na účet štátu. Je potrebné pri týchto rozhodnutiach vykonávať základnú finančnú kontrolu?
Odpoveď:
Vydanie rozhodnutia je jednostranným právnym úkonom, s ktorým sa viaže určitá povinnosť. Zákon o finančnej kontrole a audite stanovil, že finančnou operáciou je i právny úkon. Vydanie rozhodnutia bude overené základnou finančnou kontrolou pri dodržaní súladu s osobitným predpisom, na základe ktorého je koncipované, a prípade s interným predpisom (ak je v organizácii v účinnosti).
Spolu s rozhodnutím je možné overiť i očakávaný príjem (i keď nie je rozpočtovaný). Takýmto spôsobom subjekt verejnej správy overí dve časti finančnej operácie. Základnú finančnú kontrolu vykoná zamestnanec, ktorý vystavuje rozhodnutie, spolu so zamestnancom, ktorý eviduje prichádzajúci príjem z vydaných rozhodnutí, a následne vedúci zamestnanec/štatutár. Pripomíname, že rozhodnutia (ako aj výzvy) sú právnym úkonom jednostranného charakteru, ktoré je potrebné overovať základnou finančnou kontrolou. Overuje sa súlad so zákonom/vyhláškou či iným aktom, na základe ktorého sa rozhodnutie realizuje (pozn. autora: či obsahuje náležitosti, ako má mať a či je na taký úkon subjekt oprávnený).
Náležitosti likvidačného listu
Otázka:
V subjekte verejnej správy sa pri úhradách faktúr používajú likvidačné listy. Ako majú byť na nich stanovené podmienky a náležitosti základnej finančnej kontroly v roku 2016?
Odpoveď:
Likvidačný list má podľa zákona o finančnej kontrole a audite obsahovať okrem uvedenia mena a priezviska, podpisu, dátumu vykonania finančnej kontroly i súhlas s vykonaním finančnej operácie alebo jej časti, prípadne s jej pokračovaním alebo vymáhaním poskytnutého plnenia. V tomto prípade ide o vykonanie výdavkovej finančnej operácie – úhrady faktúry. V rámci základnej finančnej kontroly nie je potrebné vypisovať názov zákona a ani jeho ustanovenie. Je potrebné spomenúť, že likvidačný list sa má overiť i s predošlou dodávateľskou zmluvou, ak sa faktúra k nej viaže.
Zároveň sa v rámci základnej finančnej kontroly overuje i súlad s vnútornou smernicou (Obeh účtovných dokladov, ktorý stanovuje realizovanie likvidačného listu zodpovedným zamestnancom s uvedením jeho náležitostí). Je potrebné pripomenúť, že pri úhradách sa nikdy nevykonáva administratívna finančná kontrola.
Odporúčací vzor takejto časti likvidačného listu, kde je stanovený výkon základnej finančnej kontroly, je nasledovný:
finančnú operáciu
je/nie možné vykonať
je/nie je možné pokračovať
je/nie je potrebné vymáhať poskytnuté plnenie
................................ .......................
Overenie vykonal: (meno a priezvisko, podpis + dátum vykonania)
finančnú operáciu
je/nie možné vykonať
je/nie je možné pokračovať
je/nie je potrebné vymáhať poskytnuté plnenie
................................. .......................
(meno a priezvisko vedúceho zamestnanca/štatutára, podpis + dátum vykonania)
|
|
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok: Najčastejšie otázky k finančnej kontrole pri jej vykonávaní v praxi pre rok 2019 – I. časť
Druhú časť príspevku nájdete tu: Najčastejšie otázky k finančnej kontrole pri jej vykonávaní v praxi pre rok 2019 – II. časť
 | Pokračovanie článku je súčasťou predplateného prístupu.
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Výhody predplateného prístupu nájdete TU
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom!
|
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Dátum publikácie: 15. 3. 2019
Autor: Mgr. Jozef Sýkora, MBA