Nárokovateľné podporné opatrenia pre deti a žiakov po novele školského zákona s účinnosťou od 30. 5. 2023

Novela školského zákona od 30. mája 2023 priniesla novú definíciu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a na to nadväzujúci koncept nárokovateľných podporných opatrení poskytovaných v kontexte princípov inkluzívneho vzdelávania.

Image71715

Zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 182/2023 Z. z.“), priniesol s účinnosťou od 30. 5. 2023 novú definíciu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (ďalej ako „ŠVVP“) detí a žiakov a na to nadväzujúci koncept nárokovateľných podporných opatrení poskytovaných v kontexte princípov inkluzívneho vzdelávania.

Nová definícia ŠVVP

V § 2 písm. i) školského zákona v znení účinnom od 30. 5. 2023 je uvedená nová definícia toho, čo sa rozumie pod ŠVVP: Je to požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) až p) (t. j. so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a s nadaním) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Z uvedeného vyplýva, že došlo k rozšíreniu ŠVVP o deti/žiakov, ktoré z dôvodu vymedzených ťažkostí rôzneho druhu potrebujú podporné opatrenia. Týmto sa plní záväzok vyplývajúci z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (Komponent 6, Reforma 2) „Definícia konceptu ŠVVP detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania.“ Zavádzanie podporných opatrení nadväzuje aj na dokument Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Tento dokument bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 – 2024, oblasť Rovnosť príležitostí vo vzdelávaní a bol schválený uznesením vlády SR č. 732 z 8. decembra 2021.

Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy (§ 130 ods. 3 školského zákona). ŠVVP sa aj po novele školského zákona prostredníctvom zákona č. 182/2023 Z. z. naďalej určuje iba v zariadeniach poradenstva a prevencie, ktoré sú tvorené centrami poradenstva a prevencie a špecializovanými centrami poradenstva a prevencie. Každá ŠVVP si vyžaduje potrebu poskytnutia podporného opatrenia, ale diagnostikovať zdravotné znevýhodnenie a nadanie je možné len v ZPP zaradených do siete škôl a školských zariadení. Diagnostikovanie a na základe diagnostiky aj určenie, že ide o dieťa so ŠVVP, sa má výlučne realizovať v ZPP výkonom pracovnej činnosti odborných zamestnancov (ďalej ako „OZ“) pôsobiacich v týchto zariadeniach (3. až 5. stupeň podpornej úrovne). Výsledok pedagogickej diagnostiky a orientačnej diagnostiky nie je dostatočným záverom na určenie toho, či ide o dieťa/žiaka so ŠVVP – so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo s nadaním.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:

Nárokovateľné podporné opatrenia pre deti a žiakov po novele školského zákona s účinnosťou od 30. 5. 2023

 

Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

27.06.2023

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.