
Obyvatelia obcí (miest) a samosprávnych krajov budú mať prvýkrát možnosť zvoliť si svojich reprezentantov, t. j. starostov (primátorov) a poslancov obecných (mestských) zastupiteľstiev, ako aj predsedov samosprávnych krajov a poslancov krajských zastupiteľstiev naraz v jeden deň.
OBSAH:
V roku 2022 taktiež práve v súvislosti s blížiacimi sa samosprávnymi voľbami nadobudli účinnosť pomerne zásadne zmeny volebných pravidiel. Cieľom týchto zmien, ako sa dozvedáme aj od Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktoré fakticky bolo ich predkladateľom, je vytvoriť vhodné legislatívne podmienky pre spoločné voľby do oboch úrovní územnej samosprávy, a to najmä v tom zmysle, aby hlasovanie či zisťovanie výsledkov volieb mohlo prebehnúť riadnym spôsobom. Najpodstatnejšie zo zmien, osobitne tie, ktoré sa dotknú úloh obcí, si v stručnosti priblížime na nasledujúcich riadkoch.
Z dôvodu prehľadnosti je vhodné najskôr spomenúť, že ďalej priblížené zmeny boli z legislatívneho hľadiska realizované prostredníctvom dvoch samostatných zákonov. Prvým z nich je zákon č. 512/2021 Z. z., schválený ešte na sklonku minulého roka, ktorý novelizoval predovšetkým dva základné volebné predpisy, čiže zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani. Druhým prijatým zákonom je zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase. Špecifikom tohto zákona je pritom to, že sa uplatní len na spoločné voľby do orgánov územnej samosprávy konané v roku 2022, a aj to nie so stopercentnou istotou. Uplatniteľnosť zákona o špeciálnom spôsobe hlasovania je totiž viazaná na skutočnosť, že Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu ochrany zdravia pred ochorením COVID-19 vyhláškou nariadi izoláciu osôb pozitívnych na toto ochorenie, prípadne aj osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s pozitívnou osobou. Ak takáto vyhláška Úradu verejného zdravotníctva k 30. septembru 2022 vydaná nebude, zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania sa napokon vôbec nepoužije.
Zverejnenie informácie o volebných okrskoch a volebných miestnostiach
Jednou zo základných úloh, ktoré zákon o podmienkach výkonu volebného práva v súvislosti s organizáciou volieb obciam ukladá, je utvorenie volebných okrskov a určenie volebných miestností. Volebné okrsky predstavujú územné celky určené na odovzdávanie hlasovacích lístkov voličmi a na následné sčítavanie voličských hlasov. Utvárajú sa pri všetkých voľbách a vo všetkých obciach.
Aj po novom platí, že volebné okrsky utvára starosta obce a utvára ich tak, aby zahŕňali spravidla 1 000 voličov. Novinkou, ktorú zákon č. 512/2021 Z. z. priniesol, je však výslovné doplnenie textu zákona o podmienkach výkonu volebného práva o povinnosť obce informovať svojich obyvateľov o utvorení volebných okrskov, ako aj o vymedzení ich územných obvodov a o určení volebných miestností pre každý z utvorených volebných okrskov. Pod vymedzením územných obvodov volebných okrskov treba rozumieť predovšetkým určenie toho, ktoré ulice či iné verejné priestranstvá v obci (napr. námestia) patria do ktorého z utvorených okrskov. Jednoznačné vymedzenie územných obvodov jednotlivých volebných okrskov je totiž nevyhnutným predpokladom pre riadny výkon volebného práva voličmi.
Všetky uvedené informácie majú byť zverejnené najneskôr v posledný deň lehoty, ktorú určí vo svojom rozhodnutí o vyhlásení volieb predseda Národnej rady Slovenskej republiky, a to na úradnej tabuli obce a na jej internetových stránkach. Zverejnenie týchto informácií na internetových stránkach však zákon prikazuje len za predpokladu, že ich dotknutá obec má zriadené. V prípade, ak v obci žije „dostatočný“ počet obyvateľov hlásiacich sa k národnostnej menšine tak, ako to predpokladá zákon o používaní jazykov národnostných menšín, povinnosťou obce je uvedené informácie zverejniť aj v jazyku dotknutej národnostnej menšiny.
Ako sa dozvedáme z dôvodovej správy k zákonu č. 512/2021 Z. z., zavedenie výslovnej povinnosti obce informovať svojich obyvateľov o utvorených volebných okrskoch a o určení volebných miestností zákonodarca odôvodnil predovšetkým tým, že aj napriek skutočnosti, že niektoré obce podobným spôsobom svojich obyvateľov informovali aj doteraz, viaceré tak nerobili. Predmetná novinka si tak kladie za cieľ zjednotenie postupu všetkých obcí a tým aj zabezpečenie lepšej informovanosti ich obyvateľov, čo v konečnom dôsledku vytvára lepšie predpoklady pre možnosti praktického výkonu volebného práva.
Zabezpečenie internetového pripojenia volebných miestností
Ďalšou novinkou súvisiacou s určovaním volebných miestností, ktoré zákon č. 512/2021 Z. z. prináša, je povinnosť obce zabezpečiť pre okrskovú volebnú komisiu prístup k internetu. Táto povinnosť je zákonom výslovne uložená starostovi obce a týka sa každej okrskovej volebnej komisie utvorenej v dotknutej obci. Zákon výslovne dodáva, aj keď je to z povahy veci zrejmé, že prístup k internetu má byť na účely vykonania volieb. Keďže každá okrsková volebná komisia pôsobí v niektorej z určených volebných miestností, fakticky pôjde o povinnosť vybaviť prístupom k internetu každú z volebných miestností, ktoré sa v obci nachádzajú.
Zákon nekonkretizuje, o aký spôsob prístupu k internetu má ísť. Rozhodujúce bude preto len to, že okrsková volebná komisia, resp. volebná miestnosť, v ktorej okrsková volebná komisia pôsobí, má prístup k internetu mať. Splnenie tejto povinnosti tak môže spočívať napríklad v zabezpečení „káblového“ pripojenia alebo v poskytnutí hesla pre bezdrôtovú internetovú sieť (tzv. WiFi).
Predmetom zákonnej úpravy rovnako nie je ani výslovné určenie toho, na ako dlho má byť prístup k internetu zabezpečený. Keďže má ísť o prístup na účely vykonania volieb, dal by sa vyvodiť záver, že má ísť o zabezpečenie prístupu počas volebného dňa. Avšak, ako správne poukazuje aj text dôvodovej správy, nevyhnutné bude zabezpečenie prístupu nielen na volebný deň, ale aj na dostatočný časový predstih predo dňom konania volieb, a to s cieľom vykonania skúšky zasielania zápisnice okrskovej volebnej komisie prostredníctvom informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky. Ideálne by preto bolo, aby každá okrsková volebná komisia mala zabezpečený prístup k internetu najneskôr po tom, ako došlo k určeniu volebných miestností, resp. najneskôr k prvému zasadnutiu dotknutej okrskovej volebnej komisie.
Výslovné zakotvenie povinnosti obce zabezpečiť prístup k internetu pritom nepredstavuje len akúsi reakciu na modernú dobu. Naopak, ide o povinnosť systematicky nadväzujúcu na ďalšie zmeny, ktoré právna úprava s účinnosťou od roku 2022 prináša. Po novom sa totiž zápisnica každej okrskovej volebnej komisie, ako už bolo naznačené, musí vyhotovovať v elektronickej forme, čo bolo v minulosti len možnosťou, nie však povinnosťou. Bez zabezpečenia pripojenia k internetu by však, isteže, túto povinnosť nebolo možné splniť. Elektronická forma zápisnice okrskovej volebnej komisie sa totiž volebnej komisii vyššieho stupňa (v závislosti od druhu volieb miestnej/mestskej volebnej komisii či obvodnej volebnej komisii) bude doručovať prostredníctvom už spomínaného informačného systému Štatistického úradu SR. Súčasne však ako určitá forma „zálohy“ zostáva zachovaná aj povinnosť vyhotoviť dva vytlačené rovnopisy zápisnice. Takéto tlačené rovnopisy budú jedinou formou zápisnice okrskovej volebnej komisie v prípade výpadku internetového spojenia v deň volieb, s čím zákon prezieravo počíta.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:
Novinky vo volebných pravidlách účinné od roku 2022 a úlohy obcí
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ministerstvo vnútra SR
Dátum publikácie: 21. 6. 2022
Autor: Ministerstvo vnútra SR