
PRÍKLAD Z PRAXE
Celá otázka:
Je možné zamestnancovi, ktorý vykonáva kumulované pracovné činnosti, poskytovať náhradné voľno za prácu nadčas? Zamestnanec školy má uzatvorenú jednu pracovnú zmluvu ako administratívny zamestnanec na 100 % úväzok. V samostatnej pracovne náplni, ktorá je prílohou pracovnej zmluvy, má ale okrem rôznych administratívnych a ekonomických činností zároveň zahrnuté, že bude vykonávať aj činnosti vedúcej školskej jedálne, a správcu registratúry pre registratúrne stredisko. Môže takémuto zamestnancovi vzniknúť napríklad pri zastupovaní chorej kuchárky nadčas? Personalista tvrdí, že nie, pretože ide o zástup iného zamestnanca v rámci jeho pracovnej doby. V praxi sa často ale stáva, že tento zamestnanec pracuje v daný deň o niečo dlhšie, nad rámec pracovnej zmeny, pretože počas trojhodinového zástupu za kuchárku nevykonáva prácu v kancelárii.
Môže vôbec pracovná náplň obsahovať výkon rôznych funkcií, ak pracovná zmluva je uzatváraná len na jednu pracovnú pozíciu? Zároveň tento zamestnanec nepoberá príspevok za riadenie, pretože podľa pracovnej zmluvy nemá oficiálne funkciu vedúcej školskej jedálne. Má to uvedené len v pracovnej náplni.
Odpoveď:
Žiadny právny predpis v súčasnosti neukladá zamestnávateľom povinnosť vypracovávať pracovné náplne zamestnancov. Právny predpis ukladá zamestnávateľovi povinnosť so zamestnancom dohodnúť v pracovnej zmluve podstatné náležitosti, ktorými sú aj druh práce a jeho stručná charakteristika.
Zamestnávateľ však môže vyhotovovať aj pracovnú náplň svojich zamestnancov, v ktorej bližšie konkretizuje a vymedzuje úlohy zamestnanca, ktoré je povinný plniť v rámci dohodnutého druhu práce uvedeného v pracovnej zmluve. Pracovná náplň je jednostranným príkazom zamestnávateľa, na základe ktorého dochádza k bližšej konkretizácii a vymedzeniu úloh zamestnanca v rámci dohodnutej práce.
Pracovná náplň je teda spravidla jednostranným príkazom zamestnávateľa, ktorá konkretizuje obsah dohodnutého druhu práce uvedený v pracovnej zmluve, a je jednostrannou informáciou zamestnávateľa, prostredníctvom ktorej zamestnávateľ oznamuje zamestnancovi, aké konkrétne činnosti alebo plnenie akých úloh od neho požaduje. Zamestnávateľ nemôže pracovnou náplňou rozširovať rozsah prác požadovaných od zamestnanca nad rozsah ustanovený ako dohodnutý druh práce v pracovnej zmluve. Odo dňa, keď vznikol pracovný pomer, je totiž zamestnávateľ povinný prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy, platiť mu za vykonanú prácu mzdu, utvárať podmienky na plnenie pracovných úloh a dodržiavať ostatné pracovné podmienky ustanovené právnymi predpismi, kolektívnou zmluvou a pracovnou zmluvou, a zamestnanec je povinný podľa pokynov zamestnávateľa vykonávať práce osobne podľa pracovnej zmluvy v určenom pracovnom čase a dodržiavať pracovnú disciplínu. Teda v pracovnej náplni nemožno dohodnúť vykonávanie prác, ktoré nie sú uvedené v pracovnej zmluve ako dohodnutý druh práce, t. j. takých, ktoré nie sú plnením pracovných úloh v rámci dohodnutého druhu práce.
Ak je v pracovnej zmluve zamestnanca uvedené, že pracovná náplň je súčasťou pracovnej zmluvy, v takomto prípade sa vyžaduje súhlas zamestnanca aj s pracovnou náplňou a jej zmenou.
Zamestnávateľ môže so zamestnanom v pracovnej zmluve v dohodnutom druhu práce dohodnúť aj vykonávanie viacerých pracovných činností, tzv. vykonávanie kumulovaných pracovných činností. Ak je súčasťou vykonávania kumulovaných pracovných činností aj činnosť vedúceho zamestnanca, takémuto zamestnancovi, ktorý v rámci vykonávania uvedenej funkcie riadi prácu podriadených zamestnancov, patrí príplatok za riadenie v súlade s § 8 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Odpoveď je uvedená v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Jarmila Szabová
Dátum publikácie: 15. 4. 2024
Autor: Ing. Jarmila Szabová