
OBSAH:
Proces spájania škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a samosprávnych krajov
- Prijatie všeobecne záväzných nariadení obce
- Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov a ostatných zmluvných vzťahov na spojenú školu
- Povinnosti zamestnávateľa v súvislosti z prechodom práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov vo vzťahu k zamestnancom a zástupcom zamestnancov
- Vydanie zrušovacích listín vyradených škôl a školských zariadení a zriaďovacej listiny spojenej školy
- Ďalšie zmeny a procesy súvisiace so zriadením spojenej školy
- Špecifiká spojenia škôl rôzneho druhu a typu viacerých zriaďovateľov (obce a samosprávneho kraja) a dohoda o zmene zriaďovateľa
V rámci sústavy škôl v Slovenskej republike jestvujú viaceré druhy škôl, ktoré sa ďalej členia na rôzne typy. Typ školy bližšie definuje, na aký odbor vzdelávania je škola zameraná, ako je organizovaná alebo ktorým skupinám žiakov zabezpečuje výchovu a vzdelávanie. Popri sústave škôl existuje aj sústava školských zariadení, v rámci ktorej v zriaďovateľskej pôsobnosti územných samospráv najčastejšie vznikajú školské kluby detí, centrá voľného času a školské internáty. Z hľadiska evidencie hovoríme o sieti škôl a školských zariadení, ktorej správa patrí do pôsobnosti Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo školstva“). V súčasnosti sa často do popredia dostáva téma spájania škôl, keďže v procese spájania viacerých subjektov do jednej školy s názvom „Spojená škola“ samosprávy vidia mnohé pozitíva, no netreba zabúdať ani na argumenty zdôrazňujúce problematickosť niektorých aspektov tohto procesu. Spájanie škôl je pomerne zložitým procesom, ktorého výsledok je potrebné vopred podrobne analyzovať s ohľadom na to, aby fúzia priniesla želateľné výsledky a efekty bez rušivých vplyvov tak, že rozdielne druhy a typy škôl nebudú tvoriť nesúrodý celok.
Podľa
§ 20 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. „školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu s viacerými organizačnými zložkami, ktorými je spojenie akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy, strednej školy alebo školského zariadenia."
V tomto zmysle spojená škola má mať vybudovanú svoju identitu, organizačnú kultúru, klímu a štýl komunikácie dovnútra i navonok. Prioritným cieľom nemá byť uprednostňovanie úspor pred kvalitou poskytovania výchovy a vzdelávania, ale to, čo je v danej situácii v celostnom záujme detí a žiakov. V nadväznosti na uvedené je potrebné poznamenať, že napríklad zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) s účinnosťou od 1. januára 2022 umožňuje pri základnom kurikulárnom dokumente školy, ktorým je školský vzdelávací program, v prípade, ak škola poskytuje vzdelanie viacerých stupňov (predprimárne, základné, stredné a pod.), aby bol vypracovaný pre všetky stupne vzdelania jeden súhrnný školský vzdelávací program, ktorý je v súlade so štátnymi vzdelávacími programami pre príslušné stupne vzdelania a príslušné odbory vzdelávania. Ak je súčasťou školy školské výchovno-vzdelávacie zariadenie – školský klub detí a školský internát, výchovný program tohto školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia môže byť súčasťou školského vzdelávacieho programu školy (§ 7 školského zákona).
V článku predstavíme dva príklady. Prvý príklad z praxe sa vzťahuje na obec, ktorá sa rozhodla zriadiť spojenú školu a ktorá má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti materskú školu, základnú školu a základnú umeleckú školu. Súčasťou základnej školy je aj školský klub detí a školská jedáleň. V druhom príklade sa sústredíme na možnosti spojenia škôl rôzneho druhu a typu dvoch zriaďovateľov (obce a samosprávneho kraja), v rámci čoho musí dôjsť aj k dohode o zmene zriaďovateľa.
Územné samosprávy (obce a vyššie územné celky – VÚC) aj v školskej oblasti sú z viacerých dôvodov nútené prijímať rôzne racionalizačné a optimalizačné opatrenia. Jednou z takýchto možností je aj spojiť viaceré školy do jednej právnickej osoby – spojenej školy. Podľa § 27 ods. 4 školského zákona účinného od 1. januára 2022 „školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu spojením akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy alebo strednej školy. Školy a školské zariadenia sa môžu spájať alebo združovať do jednej právnickej osoby podľa osobitného predpisu“. Týmto osobitným predpisom je zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“), konkrétne § 20 a 20a tohto zákona. Proces spájania škôl do jednej školy s organizačnými zložkami umožňuje § 20 zákona č. 596/2003 Z. z. Podľa § 20 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. „školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu s viacerými organizačnými zložkami, ktorými je spojenie akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy, strednej školy alebo školského zariadenia. Organizačné zložky takto zriadenej spojenej školy nie sú právnické osoby“.
Podľa § 20 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. „na základe rozhodnutia zriaďovateľa alebo dohody zriaďovateľov sa môžu školy rôzneho druhu a typu spájať do jednej právnickej osoby. Zriaďovateľom takto zriadenej spojenej školy je zriaďovateľ, na ktorom sa zriaďovatelia dohodnú. Organizačné zložky takto zriadenej spojenej školy nie sú právnické osoby.“ Ak by sa škola spojila so školským zariadením, toto školské zariadenie sa stáva súčasťou (nie organizačnou zložkou) spojenej školy a rovnako nemá právnu subjektivitu. Právnym subjektom je vždy spojená škola s prideleným identifikačnými číslom organizácie (IČO).
Novou možnosťou, ktorú priniesla novela zákona č. 596/2003 Z. z. (prostredníctvom zákona č. 415/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony – ďalej len „zákon č. 415/2021 Z. z.“), je vytvorenie združenia škôl a školských zariadení, tzv. školských klastrov, do jednej právnickej osoby, pričom takáto právnická osoba sa zriaďuje po zaradení združenia škôl a školských zariadení do siete podľa § 18 ods. 9 zákona č. 596/2003 Z. z. Zriaďovateľom združenia škôl a školských zariadení sú všetci zriaďovatelia spoločne, pričom v § 20a ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. sú ustanovené ďalšie procesy a náležitosti potrených úprav, určení a vymedzení vzájomných vzťahov fungovania po vzájomnej dohode zriaďovateľov. Táto možnosť sa týka materských škôl, základných škôl, základných umeleckých škôl a školských zariadení. Účelom je zabezpečovanie spoločných činností viacerých škôl, ktoré by naďalej ostali samostatnými právnickými osobami. Vzniku klastra nepredchádza vyradenie zo siete škôl, nezanikajú ani zriaďovateľské pôsobnosti.
Ďalšou možnosťou, ktorú priniesol zákon č. 415/2021 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2022 pre samosprávne kraje ako zriaďovateľov škôl a školských zariadení, je možnosť zriadiť aj:
- materské školy, ak ide o jednu právnickú osobu zriadenú ako kombinácia strednej školy a materskej školy alebo kombinácia strednej školy, materskej školy a základnej školy a
- základné školy, ak ide o jednu právnickú osobu zriadenú ako kombinácia strednej školy a základnej školy alebo kombinácia strednej školy, materskej školy a základnej školy (§ 9 ods. 2 písm. h) a i) zákona č. 596/2003 Z. z.).
V tomto zmysle možno poukázať na „pridanú hodnotu“ takéhoto spájania, ak vznikne právnická osoba napríklad v prípade strednej odbornej školy pedagogickej a materskej školy, kde môžu študentky strednej školy vykonávať prax v materskej škole, ktorá bude organizačnou zložkou spojenej školy.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: PhDr. Marek Havrila, PhD.
Dátum publikácie: 17. 4. 2023
Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.