V rámci sústavy škôl v Slovenskej republike jestvujú viaceré druhy škôl, ktoré sa ďalej členia na rôzne typy. Typ školy bližšie definuje, na aký odbor vzdelávania je škola zameraná, ako je organizovaná alebo ktorým skupinám žiakov zabezpečuje výchovu a vzdelávanie. Popri sústave škôl existuje aj sústava školských zariadení, v rámci ktorej v zriaďovateľskej pôsobnosti územných samospráv najčastejšie vznikajú školské kluby detí, centrá voľného času a školské internáty. Z hľadiska evidencie hovoríme o sieti škôl a školských zariadení, ktorej správa patrí do pôsobnosti Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo školstva“). V súčasnosti sa často do popredia dostáva téma spájania škôl, keďže v procese spájania viacerých subjektov do jednej školy s názvom „Spojená škola“ samosprávy vidia mnohé pozitíva, no netreba zabúdať ani na argumenty zdôrazňujúce problematickosť niektorých aspektov tohto procesu. Spájanie škôl je pomerne zložitým procesom, ktorého výsledok je potrebné vopred podrobne analyzovať s ohľadom na to, aby fúzia priniesla želateľné výsledky a efekty bez rušivých vplyvov tak, že rozdielne druhy a typy škôl nebudú tvoriť nesúrodý celok.
V tomto zmysle spojená škola má mať vybudovanú svoju identitu, organizačnú kultúru, klímu a štýl komunikácie dovnútra i navonok. Prioritným cieľom nemá byť uprednostňovanie úspor pred kvalitou poskytovania výchovy a vzdelávania, ale to, čo je v danej situácii v celostnom záujme detí a žiakov. V nadväznosti na uvedené je potrebné poznamenať, že napríklad zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení ...