Zhrnutie:
Výrazom práva na samosprávu je aj oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia, ktoré obci dáva priamo Ústava SR a následne aj zákon o obecnom zriadení. VZN je podzákonný právny predpis, preto nemôže byť vydávané na úpravu akýchkoľvek vzťahov, ale má svoje obmedzenia. Slúži väčšinou na podrobnú úpravu zákonných ustanovení upravujúcich život v obci práve na miestne podmienky.
Dôležitým oprávnením obce upravovať si podrobnosti v niektorých záležitostiach je vydávanie všeobecne záväzných nariadení. Ich členenie kopíruje dvojitú pôsobnosť obce, teda v oblasti samosprávy, ako aj preneseného výkonu štátnej správy. Prijať nariadenie môže len obecné zastupiteľstvo, a to trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov, čomu predchádza proces vyvesenia návrhu nariadenia a podávania pripomienok k nemu. Po prijatí všeobecne záväzného nariadenia obecným zastupiteľstvom je nutné ho opäť vyhlásiť (vyvesiť) tak, aby mohlo nadobudnúť platnosť a po uplynutí stanovenej lehoty aj účinnosť.
1. Úvod
Obec je v zmysle článku 64 Ústavy SR základom územnej samosprávy a v zmysle ustanovenia § 1 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len ako „zákon o obecnom zriadení“) je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je v zmysle ustanovenia § 1 ods. 2 zákona o obecnom zriadení starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.
2. Čo je VZN
Výrazom práva na samosprávu je aj oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia, ktoré obci dáva priamo Ústava SR a následne aj zákon o obecnom zriadení. Pojem všeobecne záväzné nariadenie (ďalej aj len ako „VZN“) nie je právnym poriadkom priamo definovaný, avšak zjednodušene ho možno opísať ako druh podzákonného všeobecne záväzného právneho predpisu. VZN slúži na úpravu mnohých vzťahov v obci, napr. na úpravu miestnych daní, verejného poriadku, odpadového hospodárstva, niektorých oblastí v školstve a mnohých ďalších. Tým, že ide o podzákonný predpis, slúži väčšinou na podrobnú úpravu zákonných ustanovení upravujúcich život v obci práve na miestne podmienky (napr. určenie oslobodenia od dane, určenie jej sadzby a pod.).
Keďže obec vykonáva dvojitú pôsobnosť – originálnu (samosprávnu) a v niektorých zákonom presne uvedených prípadoch aj prenesený výkon štátnej správy, aj VZN, ktoré môže obec vydávať, sa členia na VZN vydávané:
- v rámci výkonu samosprávnej pôsobnosti,
- v rámci preneseného výkonu štátnej správy.
Ako sme už uviedli, VZN je podzákonný právny predpis, preto nemôže byť vydávané na úpravu akýchkoľvek vzťahov, ale má svoje obmedzenia:
- nariadenie v rámci výkonu samosprávnej pôsobnosti môže vydávať aj bez priameho zákonného splnomocnenia, avšak nesmie byť v zmysle ustanovenia § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom. Príkladom takýchto VZN sú napr. VZN o podmienkach chovu, vodenia a držania psov, VZN o určení názvu ulíc a verejných priestranstiev;
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Dátum publikácie: 29. 1. 2020
Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.