Zmeny vzťahujúce sa na základné školy po novele školského zákona účinnej od 1. 1. 2025

Od 1. 1. 2025 vstupujú do platnosti zmeny pre ZŠ: postup pri nedostatku kapacít, pravidlá pre žiakov mimo obvodu, nová povinnosť pre riaditeľov, zavedenie adaptačných tried, dvojzmenná prevádzka, nové pravidlá hodnotenia, testovanie detí cudzincov a regulácia používania mobilov.

Image81663

OBSAH:

Úprava postupu prípade, že základná škola nemá kapacitné možnosti na prijatie

Žiak plniaci povinnú školskú dochádzku mimo školského obvodu, v ktorom má trvalé bydlisko

Nová povinnosť riaditeľa ZŠ

Adaptačná trieda v základnej škole

Organizácia vyučovania v základnej škole – dvojzmenná prevádzka

Hodnotenie žiakov

Deti cudzincov verzus externé testovanie žiakov

Pravidlá používania mobilného telefónu alebo obdobného osobného zariadenia elektronickej komunikácie

Iné oblasti zmien v novele školského zákona

 

Úprava postupu prípade, že základná škola nemá kapacitné možnosti na prijatie

V § 20 školského zákona v znení účinnom od 1.1.2025 boli doplnené nové odseky 7 až 15 školského zákona, ktoré upravujú postup základnej školy v prípade, že nemá kapacitné možnosti na prijatie všetkých detí na základné vzdelávanie (napr. v rámci zápisu žiakov do 1. ročníka základnej školy).

Adaptačná trieda v základnej škole s účinnosťou od 1.1.2025 nahrádza špecializovanú triedu v základnej škole.

Základná škola nemá kapacitné možnosti na prijatie detí, ak z priestorových dôvodov nemožno školské vyučovanie zabezpečiť pre všetkých žiakov v dopoludňajších hodinách. Ak riaditeľ základnej školy rozhodne o neprijatí dieťaťa do školy z dôvodov kapacity (nemožnosť zabezpečiť vyučovanie dopoludnia), túto skutočnosť uvedie v rozhodnutí a do 15. júna informuje aj obec, v ktorej má dieťa trvalý pobyt. V tejto súvislosti nie je stanovená povinnosť informovať príslušný regionálny úrad školskej správy (ďalej ako „RÚŠS“).

Ak dieťa následne nie je prijaté do cirkevnej alebo súkromnej základnej školy (zákonného zástupcu nemožno „nútiť“, aby v danom prípade žiadal o prijatie do neštátnej školy, ale na základne vlastného uváženia tak môže urobiť), obec vykoná všetky potrebné úkony, aby dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky prijal riaditeľ akejkoľvek základnej školy, ktorej je táto obec zriaďovateľom.

Ak obec nie je zriaďovateľom inej základnej školy alebo ak iná základná škola, ktorej zriaďovateľom je obec, nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, obec do 30. júna oznámi zákonnému zástupcovi (v tejto situácii takisto nie je potreba ani povinnosť oznamovať túto skutočnosť príslušnému RÚŠS) názov základnej školy s kapacitnými možnosťami na prijatie dieťaťa, ktorej zriaďovateľom je iná obec alebo orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorá:

  1. je najbližšie k miestu trvalého pobytu dieťaťa alebo
  2. má najlepšiu dostupnosť hromadnou dopravou z miesta trvalého pobytu dieťaťa.

Zákonný zástupca dieťaťa, ktoré nebolo prijaté do spádovej školy z kapacitných dôvodov, prihlási do 10. júla dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky do základnej školy na základe oznámenia obce.

Ak zákonný zástupca neprihlási dieťa na základe oznámenia obce do základnej školy, príslušný RÚŠS určí školu, v ktorej bude dieťa plniť povinnú školskú dochádzku alebo zabezpečí inú formu jeho vzdelávania podľa školského zákona.

Riaditeľ školy, ktorá je určená v oznámení obce, je po prijatí detí, ktoré majú miesto trvalého pobytu v školskom obvode tejto školy, povinný prijať na plnenie povinnej školskej dochádzky deti, ktoré z kapacitných dôvodov nebolo možné prijať do základnej školy v obci ich trvalého pobytu, a to až do výšky najvyššieho počtu žiakov v triede príslušného ročníka. Najvyšší počet žiakov v triede základnej školy je určený v § 29 ods. 5 školského zákona a môže byť zvýšený najviac o troch žiakov po splnení podmienok uvedených v § 29 ods. 16 školského zákona.

Príslušný RÚŠS môže určiť, že žiaci vyšších ročníkov základnej školy, ktorej riaditeľ rozhodol o neprijatí najmenej 13 detí na plnenie povinnej školskej dochádzky, budú ju plniť v základnej škole, ktorá má kapacitné možnosti, alebo zabezpečí inú formu ich vzdelávania podľa školského zákona. Týmto postupom sa spresňuje, že pri väčšom obmedzení kapacity (riaditeľ školy nemôže prijať najmenej 13 detí) sa umiestňujú do škôl mimo obce trvalého bydliska žiaci vyšších ročníkov, t. j. od druhého ročníka.

Na plnenie povinnej školskej dochádzky v ZŠ v obci podľa miesta trvalého pobytu dieťaťa majú prednostne právo žiaci prvého stupňa a žiaci prvého vzdelávacieho cyklu.

Ak riaditeľ základnej školy, ktorej zriaďovateľom je obec alebo RÚŠS, rozhodne v jednom školskom roku o neprijatí najmenej 13 detí na plnenie povinnej školskej dochádzky z kapacitných dôvodov a tieto deti nie sú následne prijaté na plnenie povinnej školskej dochádzky v cirkevnej alebo súkromnej základnej škole alebo v inej základnej škole, ktorej je táto obec zriaďovateľom, táto obec o tom bezodkladne informuje príslušný RÚŠS. Povinnosť informovať príslušný RÚŠS o uvedenej skutočnosti je daná obci ako zriaďovateľovi základnej školy za vyššie uvedených podmienok.

V dôsledku uvedeného mechanizmu sa zo školského zákona vypustilo ustanovenie, že žiak, ktorý nemá trvalé bydlisko, plní povinnú školskú dochádzku v spádovej škole, ktorú určí orgán miestnej štátnej správy v školstve podľa zákona č. 245/2008 Z. z.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 80 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Zmeny vzťahujúce sa na ZŠ po novele školského zákona účinnej od 1. 1. 2025

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

19.11.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.