
Základom finančného hospodárenia obce a vyššieho územného celku (VÚC) je rozpočet. Prostredníctvom tohto finančného nástroja obec a VÚC riadi financovanie svojich úloh a funkcií. Rozpočet obce a rozpočet VÚC je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy.
- Legislatívne východiská zostavenia a schvaľovania rozpočtu
- Zákonné pravidlá zostavenia rozpočtu
Postavenie a schvaľovanie rozpočtu upravuje:
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia; obec je povinná zverejniť rozpočet pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce;
- zákon č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch, podľa ktorého základom finančného hospodárenia VÚC je rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka; návrh rozpočtu, rovnako ako v prípade rozpočtu obce, musí byť pred schválením najmenej 15 dní verejne prístupný.
Citované právne predpisy upravujú postavenie rozpočtu veľmi všeobecne a neriešia proces zostavovania rozpočtu, v tomto prípade sa uplatňujú rozpočtové pravidlá uvedené v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).
K legislatívnym východiskám zostavenia rozpočtu patrí aj ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti.
Vplyv ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti na zostavovanie a schvaľovanie rozpočtu na rok 2026
Ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti upravuje okrem iného pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, pravidlá rozpočtovej transparentnosti a stanovuje limit pre výšku dlhu verejnej správy – tzv. dlhovú brzdu.
Zákon o rozpočtovej zodpovednosti v čl. 12 ods. 3 až 7 definuje päť sankčných pásiem dlhovej brzdy podľa výšky dlhu, v ktorých sa uplatňujú jednotlivé sankcie, ktoré sa kumulujú:
Sankčné pásmo dlhovej brzdy – výška dlhu
| Sankcie
|
1. sankčné pásmo
50 – 53 % HDP
| Ministerstvo financií SR zasiela Národnej rade SR písomné zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.
|
2. sankčné pásmo
53 – 55 % HDP
| Vláda SR predloží na rokovanie Národnej rady SR návrh opatrení, ktorými navrhuje zabezpečiť zníženie dlhu.
Znížia sa platy členov vlády na úroveň ich platov v predchádzajúcom rozpočtovom roku, ak ich platy v predchádzajúcom rozpočtovom roku boli nižšie.
|
3. sankčné pásmo
55 – 57 % HDP
| Ministerstvo financií SR viaže od prvého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po zverejnení výšky dlhu výdavky štátneho rozpočtu vo výške 3 % z celkových výdavkov štátneho rozpočtu schválených zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, znížených o výdavky na správu štátneho dlhu, o prostriedky Európskej únie, prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvody do Európskej únie, transfery Sociálnej poisťovni a o výdavky na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami.
Z rezervy predsedu vlády a z rezervy vlády sa nemôžu poskytovať finančné prostriedky.
Vláda SR nesmie predložiť Národnej rade SR taký návrh rozpočtu verejnej správy, ktorý obsahuje medziročný nominálny rast konsolidovaných výdavkov verejnej správy oproti rozpočtu verejnej správy na predchádzajúci rozpočtový rok, okrem výdavkov na správu štátneho dlhu, prostriedkov Európskej únie, prostriedkov štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvodov do Európskej únie a okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami; ak vláda takýto návrh rozpočtu verejnej správy už predložila, je povinná stiahnuť ho z rokovania národnej rady a do 30 dní predložiť návrh rozpočtu verejnej správy súladný s ustanovenou podmienkou.
Obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok s výdavkami maximálne vo výške výdavkov rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami a výdavkov na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.
|
4. sankčné pásmo
57 – 60 % HDP
| Vláda SR nesmie predložiť Národnej rade SR návrh rozpočtu verejnej správy s rozpočtovaným schodkom; ak vláda takýto návrh rozpočtu verejnej správy už predložila, je povinná stiahnuť ho z rokovania národnej rady a do 30 dní predložiť návrh rozpočtu verejnej správy súladný s ustanovenými podmienkami.
Obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť na nasledujúci rozpočtový rok iba vyrovnaný rozpočet alebo prebytkový rozpočet.
|
5. sankčné pásmo
60% HDP a viac
| Vláda SR požiada Národnú radu SR o vyslovenie dôvery vláde.
|
Pre uplatnenie ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti pri zostavovaní a schvaľovaní rozpočtu na rok 2026 vychádzame z čl. 12 v spojitosti s čl. 13, podľa ktorého sa do konca rozpočtového roka 2017 horný limit dlhu verejnej správy ustanovuje vo výške 60 % podielu na hrubom domácom produkte a od roku 2018 až do konca rozpočtového roka 2027 sa horný limit dlhu verejnej správy ustanovuje tak, že je každý rozpočtový rok o jeden percentuálny bod nižší ako horný limit dlhu verejnej správy ustanovený na predchádzajúci rozpočtový rok.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 10. 9. 2025
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková