Príspevok je venovaný spôsobu výpočtu dlhu obce v súčasnom roku v zmysle pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný predpis – zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v príspevku len zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) v rámci akutálneho roka 2025.
Dôležitým osobitným predpisom je tiež ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov. Dlh obce predstavuje základný samosprávny ukazovateľ zadlženosti a prezentuje orgánom obce schopnosť splácania či zámeru vzatia si ďalších zdrojov financovania (cudzieho zdroja krytia majetku). Obec a vyšší územný celok môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch. Práve tejto časti sa má venovať aj stanovisko hlavného kontrolóra obce alebo mesta k návrhu záverečného účtu.
V súčasnosti (leto 2025) sú viaceré obce a mestá stále bez schválenia celoročného hospodárenia (návrhu záverečného účtu) pred jeho schválením. Na úvod nášho príspevku je potrebné spomenúť, že obecné/mestské zastupiteľstvo ...