1.2. Organizačná základňa obce

Obec má dva rovnocenné orgány, a to obecné zastupiteľstvo a starostu obce (článok 69 ods. 1 ústavy, § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení), pričom každý je odlišnej povahy.

Obec má dva rovnocenné orgány, a to obecné zastupiteľstvo a starostu obce (článok 69 ods. 1 ústavy, § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení), pričom každý je odlišnej povahy. Už teraz môžeme stručne načrtnúť, že obecné zastupiteľstvo je kolektívny zastupiteľský orgán zložený z viacerých členov (poslancov), ktorý rozhoduje o najdôležitejších otázkach života obce; starosta je zase výkonným orgánom obce a tým, kto riadi každodenný život obce.

2.2.1 Obecné zastupiteľstvo

2.2.1.1 Zloženie a právomoci

Obecné zastupiteľstvo je kolektívnym orgánom, zastupiteľským zborom, ktorý je zložený z poslancov obecného zastupiteľstva zvolených v priamych voľbách. Počet poslancov je daný zákonom podľa počtu obyvateľov obce (§ 11 ods. 3 zákona o obecnom zriadení), pričom funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou (§ 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení):

  • starostu,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • ak tak ustanovuje osobitný predpis (napr. č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry).

Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené (§ 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení):

  • určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
  • schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, vyhlásiť dobrovoľnú zbierku a ustanoviť jej podmienky, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu o združení obcí, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
  • schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
  • rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok,
  • určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku,
  • vyhlasovať miestne referendum o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce,
  • uznášať sa na všeobecne záväzných nariadeniach,
  • schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení,
  • určiť plat starostu podľa osobitného zákona a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu; zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
  • voliť a odvolávať hlavného kontrolóra obce, určiť rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra a jeho plat, schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi,
  • schvaľovať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
  • ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

17.09.2018

Právne oblasti

Samospráva

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.