Reforma stavebného práva priniesla niekoľko nových kompetencií a pôsobností pre obec – jednak ako orgán územnej samosprávy, ale aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy. V súvislosti s právnym postavením obce sa zákonite vynára otázka právneho postavenia rôznych jej organizačných jednotiek, ako sú hlavní architekti, útvar hlavného architekta, odbor architektúry a urbanizmu.
Prečo poznáme rôznorodé pomenovania týchto orgánov? Je to z toho dôvodu, že ani v predchádzajúcej, ani v súčasnej legislatíve žiadna z týchto organizačných zložiek nebola nikdy výslovne definovaná – výnimku predstavuje len hlavné mesto Bratislava, prípadne špecifická právna úprava mesta Košice. Znamená to, že obec či mesto vytvárali organizačnú zložku, ktorá nemá výslovné opodstatnenie v zákone.
Takýto postup však nie je protiprávny, pokiaľ sa postavenie danej zložky správne vykladá.
Obec ako orgán územného plánovania a štátnej správy
V oblasti stavebného práva je obec:
- ...