V článku sa budeme venovať dvom najčastejším okruhom problémov, ktoré sa vyskytujú v prípade postavenia obce ako stavebného úradu:
- Nestrannosť rozhodovania obce a jej garancie v zákone.
- Vzťah obecného zastupiteľstva a komisie k činnosti stavebného úradu.
V prvom rade treba povedať, že obec je právnická osoba a zároveň vykonáva právomoc ako orgán verejnej správy. Táto právomoc je v dvoch rovinách:
- Ako samospráva, čo je činnosť obecného zastupiteľstva.
- Ako prenesený výkon štátnej správy, čo je činnosť stavebného úradu.
Najznámejšia charakteristika obce je, že to je samosprávna jednotka. V praktickom rozmere to znamená, že: čo nie je vyslovene zverené inému (napríklad štátnemu orgánu) a nie je to zákonom zakázané, môže realizovať obec. Pri prenesenom výkone štátnej správy obec ako stavebný úrad vydáva rozhodnutia, ktoré menia, potvrdzujú alebo zakladajú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb. Ide jednak o celú sériu rozhodnutí začínajúc územným rozhodnutím, stavebným povolením a rôznymi formami užívacích povolení. Okrem toho obec v rámci tejto právomoci vykonáva úlohy štátneho ...