Po voľbách do obecnej samosprávy sa svojich mandátov ujalo mnoho nových predstaviteľov samosprávy. Máme veľké množstvo poslancov obecných zastupiteľstiev, ale aj nových starostov. Nie vždy je zrejmé, aký je vzájomný vzťah medzi týmito dvoma predstaviteľmi samosprávy. Sme svedkami toho, ako sa poslanci snažia, či už vo forme uznesení zastupiteľstva, alebo dokonca aj vo forme uznesení komisií zastupiteľstva, ukladať úlohy starostovi alebo obecnému úradu. Takýto postup je nezákonný a v rozpore s ústavou a zákonom o obecnom zriadení. Z tohto dôvodu som sa rozhodol uviesť základné princípy, ktorými sa spravuje vzájomný vzťah starostu a obecného zastupiteľstva a následne obecného úradu (mestského úradu) a komisií zastupiteľstva.
Základné právne vymedzenie pre obec a jej orgány dáva Ústava Slovenskej republiky. V prvom rade ustanovením článku 1 a 2, v ktorých formuluje zásady právneho štátu. Ide o princíp, že Slovenská republika je právny štát a štátne orgány môžu konať len na základe zákona a v jeho medziach. Teda každý štátny orgán musí hľadať ...