Osobitosti tvorby školského vzdelávacieho programu v nadväznosti na novelu školského zákona od 1. 1. 2025

Školský zákon v znení účinnom od 1. januára 2022, 30. mája 2023 a 1. januára 2025 priniesol niektoré zmeny, ktoré sa týkajú tvorby školských vzdelávacích programov. Tieto zmeny je potrebné vnímať v kontexte početných legislatívnych zmien, ktoré nadobudli účinnosť v uvedenom období. Problematiku školského vzdelávacieho programu upravuje § 7 školského zákona.

Obsah:

Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu

Princípy výchovy a vzdelávania

Tvorba školského vzdelávacieho programu v nadväznosti na vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Súhrnný školský vzdelávací program

Vymedzenie obsahu školského vzdelávacieho programu

Špecifikum obsahu školského vzdelávacieho programu materskej školymedzenie obsahu školského vzdelávacieho programu

Zverejňovanie školského vzdelávacieho programu

Medzinárodný program ako školský vzdelávací program

Školský vzdelávací program ako výsledok experimentálneho overovania

Spolupráca pri tvorbe školského vzdelávacieho programu

Úloha a zodpovednosť riaditeľa školy a zriaďovateľa školy

Poskytovanie výchovy a vzdelávania nad rámec školského vzdelávacieho programu

Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu

Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) v znení účinnom od 1. januára 2022, 30. mája 2023 a 1. januára 2025 priniesol niektoré zmeny, ktoré sa týkajú tvorby školských vzdelávacích programov. Tieto zmeny je potrebné vnímať v kontexte početných legislatívnych zmien, ktoré nadobudli účinnosť v uvedenom období. Problematiku školského vzdelávacieho programu upravuje § 7 školského zákona. Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu zostala v § 7 ods. 1 až 3 zachovaná: školský vzdelávací program je základným dokumentom školy, podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školách podľa školského zákona. Školský vzdelávací program vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy a v rade školy. Riaditeľ školy ho rade školy predkladá len na vyjadrenie a nie na schválenie. Návrh školského vzdelávacieho programu sa v pedagogickej rade prerokúva, ale neschvaľuje. Školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Z uvedeného vyplýva, že učiteľ pri výchovno-vzdelávacej činnosti vychádza primárne zo školského vzdelávacie programu, nie zo štátneho vzdelávacieho programu. Výchova a vzdelávanie v školách sa v súlade s § 7 ods. 1 školského zákona uskutočňuje podľa školského vzdelávacieho programu a nie podľa štátneho vzdelávacieho programu. Štátny vzdelávací program je zapracovaný a detailnejšie rozpracovaný práve v školskom vzdelávacom programe, ktorý sa vypracúva v štátnom – slovenskom jazyku. Školským vzdelávacím programom si škola formuluje svoje vlastné ciele, ktoré sleduje, zameranie a stratégie, ktorými chce dosiahnuť vytýčené ciele. Vytvoriť si vlastný školský vzdelávací program je príležitosť pre školy prezentovať sa, ale na druhej strane aj veľká zodpovednosť za zvýšenie kvality vzdelávania. Kvalita školy vždy závisí na kvalite a motivácii pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, pričom samotný vzdelávací program v tomto smere automaticky nezaručuje kvalitu výchovno-vzdelávacích výstupov. V školskom vzdelávacom ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

20.12.2024

Právne oblasti

Školstvo a vzdelávanie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.