Obsah:
Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu
Princípy výchovy a vzdelávania
Tvorba školského vzdelávacieho programu v nadväznosti na vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Súhrnný školský vzdelávací program
Vymedzenie obsahu školského vzdelávacieho programu
Špecifikum obsahu školského vzdelávacieho programu materskej školymedzenie obsahu školského vzdelávacieho programu
Zverejňovanie školského vzdelávacieho programu
Medzinárodný program ako školský vzdelávací program
Školský vzdelávací program ako výsledok experimentálneho overovania
Spolupráca pri tvorbe školského vzdelávacieho programu
Úloha a zodpovednosť riaditeľa školy a zriaďovateľa školy
Poskytovanie výchovy a vzdelávania nad rámec školského vzdelávacieho programu
Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) v znení účinnom od 1. januára 2022, 30. mája 2023 a 1. januára 2025 priniesol niektoré zmeny, ktoré sa týkajú tvorby školských vzdelávacích programov. Tieto zmeny je potrebné vnímať v kontexte početných legislatívnych zmien, ktoré nadobudli účinnosť v uvedenom období. Problematiku školského vzdelávacieho programu upravuje § 7 školského zákona. Základná charakteristika školského vzdelávacieho programu zostala v § 7 ods. 1 až 3 zachovaná: školský vzdelávací program je základným dokumentom školy, podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školách podľa školského zákona. Školský vzdelávací program vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy a v rade školy. Riaditeľ školy ho rade školy predkladá len na vyjadrenie a nie na schválenie. Návrh školského vzdelávacieho programu sa v pedagogickej rade prerokúva, ale neschvaľuje. Školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Z uvedeného vyplýva, že učiteľ pri výchovno-vzdelávacej činnosti vychádza primárne zo školského vzdelávacie programu, nie zo štátneho vzdelávacieho programu. Výchova a vzdelávanie v školách sa v súlade s § 7 ods. 1 školského zákona uskutočňuje podľa školského vzdelávacieho programu a nie podľa štátneho vzdelávacieho programu. Štátny vzdelávací program je zapracovaný a detailnejšie rozpracovaný práve v školskom vzdelávacom programe, ktorý sa vypracúva v štátnom – slovenskom jazyku. Školským vzdelávacím programom si škola formuluje svoje vlastné ciele, ktoré sleduje, zameranie a stratégie, ktorými chce dosiahnuť vytýčené ciele. Vytvoriť si vlastný školský vzdelávací program je príležitosť pre školy prezentovať sa, ale na druhej strane aj veľká zodpovednosť za zvýšenie kvality vzdelávania. Kvalita školy vždy závisí na kvalite a motivácii pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, pričom samotný vzdelávací program v tomto smere automaticky nezaručuje kvalitu výchovno-vzdelávacích výstupov. V školskom vzdelávacom ...