3. Postup riaditeľa školy pri evidencii neospravedlnených hodín žiaka
Evidenciu dochádzky žiakov na vyučovaní v škole vedie každý vyučujúci, ktorý podľa rozvrhu hodín realizuje výchovno-vzdelávací proces v príslušnej triede. V tomto zmysle vyučujúci má povinnosť do triednej knihy zaznamenať každý príchod a odchod žiaka z triedy tak, aby bolo zrejmé, či žiak bol prítomný na vyučovacej hodine. Dochádzku žiakov kontroluje v triednej knihe v rámci svojej pôsobnosti triedny učiteľ, vedenie školy, resp. štátna školská inšpekcia. Ak vznikne podozrenie zo zanedbávania povinnej školskej dochádzky, škola v danej veci musí bezodkladne konať. Dôležité je včas zákonným zástupcom žiaka oznámiť výskyt problémového javu (záškoláctva), identifikovať jeho príčiny a rozsah a nachádzať preventívne i podporné prostriedky na elimináciu tohto javu. Podľa Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v Slovenskej republike v školskom roku 2018/2019, ktorú v novembri 2019 vypracovala Štátna školská inšpekcia, na úseku dochádzky žiakov do školy, opatrení na zabezpečenie riadneho plnenia povinnej školskej dochádzky a opatrení vo výchove, sú najčastejšími dôvodmi neospravedlnenej absencie žiakov záškoláctvo podporované benevolentnosťou rodičov, ich nezáujmom o vzdelávacie výsledky svojich detí, chýbajúca motivácia o učenie ovplyvnená nepodnetným domácim prostredím, ale aj rodinnými problémami, medzi ktoré najčastejšie patrí nedostatok financií. Najmä pre žiakov z ohrozených skupín sú vysoký počet vymeškaných hodín alebo nepravidelnosť v dochádzke ťažko prekonateľnými bariérami na ceste k úspešnému absolvovaniu základnej školy.
V Centrálnom registri vedenom podľa § 157 školského zákona sú uvedené osobné údaje o každom žiakovi v zákonom stanovenom rozsahu, okrem iného aj v rozsahu počtu vyučovacích hodín, ktoré neabsolvoval bez ospravedlnenia, a to za každý kalendárny mesiac školského roka, pričom s účinnosťou od 1. januára 2025 sú ...