JUDr. Simona Makúchová, advokátka
Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.
Verejné obstarávanie predstavuje komplexný proces, ktorý je nevyhnutne spojený s vysokými nárokmi na transparentnosť, účinnosť a dodržiavanie zákonom stanovených pravidiel. Sankcie v tejto oblasti preto nie sú len administratívnym opatrením, ale dôležitým nástrojom na zabezpečenie toho, aby verejné zdroje boli distribuované spravodlivo a účelne. Pre verejných obstarávateľov je obzvlášť dôležité poznať riziká a postupy, ktorých nedodržanie môže viesť k finančným postihom alebo iným sankciám zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej ako „ÚVO“).
V nadväznosti na predchádzajúci článok s názvom „Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre dodávateľov“, v rámci ktorého sme sa venovali aj najnovším legislatívnym zmenám zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej ako „zákon“ alebo „ZVO“), ktoré vstúpili do platnosti 1. 8. 2024 v oblasti ukladania sankcií, prinášame prehľad praktických upozornení a odporúčaní, ktorým by sa verejní obstarávatelia a obstarávatelia (ďalej v texte bez rozlíšenia aj ako „obstarávateľský subjekt“) mali venovať, aby predišli chybám, ktoré sa často objavujú v praxi. Nižšie uvedený výpočet pochybení, ktoré sa v praxi vyskytujú pomerne bežne, slúži nielen ako varovný prst pre obstarávateľské subjekty, ale aj ako cenný kompas na navigáciu komplexným prostredím súčasného verejného obstarávania, kde aj drobné opomenutia môžu viesť k významným právnym a finančným dôsledkom.
Nerozdelenia predmetu zákazky
Podľa § 28 ods. 1 ZVO je ...