Práca nadčas pedagogického zamestnanca
Otázka:
Pedagogický zamestnanec má na základe dohody o zmene pracovných podmienok v súlade s ustanovením § 54 Zákonníka práce od 1. 9. 2018 dohodnutý kratší pracovný úväzok na 81 % s tým, že pracovný čas pedagogického zamestnanca je 30 hodín 23 minút týždenne, základný úväzok priamej vyučovacej činnosti je 18 hodín.
Pracovný čas pedagogického zamestnanca je rozvrhnutý na 4 dni v týždni:
Utorok 6 vyučovacích hodín + 4,28 hodiny ostatné činnosti súvisiace s jeho priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou (nepriama činnosť)
Streda 4 vyučovacie hodiny + 2,7 hodiny nepriama činnosť
Štvrtok 4 vyučovacie hodiny + 2,7 hodiny nepriama činnosť
Piatok 4 vyučovacie hodiny + 2,7 hodiny nepriama činnosť
V organizácii majú pedagogickí zamestnanci riaditeľom školy povolené vykonávať nepriamu činnosť mimo pracoviska. Pri čerpaní náhradného voľna za prácu nadčas si pedagogickí zamestnanci čerpajú náhradné voľno buď podľa stanoveného rozvrhu, t. j. ak má odučiť v daný deň 3 hodiny, potrebuje 3 hodiny práce nadčas z priamej činnosti, alebo pri čerpaní náhradného voľna vzniknutého z nepriamej činnosti si za každý deň pracovného voľna čerpajú 7,5 hodiny náhradného voľna vzniknutého nepriamou činnosťou bez ohľadu na počet stanovených hodín podľa rozvrhu.
1. Je v súlade so Zákonníkom práce takto nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas? Ide hlavne o utorok, kedy je pracovný čas 10,28 hodiny.
2. Je možné aj v tomto prípade, keď je pracovný čas rozvrhnutý na 4 pracovné dni, použiť priemerný počet hodín, t. j. 7,59 na jeden deň (30,38 / 4 = 7,59) najmä v súvislosti so vznikom práce nadčas pri nepriamej činnosti (výlety, exkurzie a iná činnosť predpísaná učebnými osnovami)? Podľa stanoveného rozvrhu by pedagogickému zamestnancovi v utorok vznikla práca nadčas až po 17,45 h, v prípade použitia priemeru už skôr, a to s čerpaním náhradného voľna za nepriamu činnosť, každý deň by si čerpal iba priemerný počet hodín (7,59 h) bez ohľadu na určený počet hodín podľa stanoveného rozvrhu.