11906-5000/2021 Fyzická osoba

Je cirkevná škola verejný obstarávateľ?
Ako zabezpečiť externého dodávateľa stravy v škole?
Zabezpečenie stravovania v škole prostredníctvom prenájmu jedálne.
Zmluva vo verejnom obstarávaní na dobu neurčitú.

Číslo: 11906-5000/2021

Bratislava: 29. 10. 2021

Elektronickou poštou zo dňa 30. 09. 2021 ste sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) so žiadosťou o usmernenie k aplikácii zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).

Skutkový stav žiadosti, cit.: „Som členkou Rady školy v Bratislave a chcem riešiť problém s dodávkou jedla do školskej jedálne. Potrebovala by som teda tieto informácie:

1) Je základná škola s materskou školou, ktorej zriaďovateľom je cirkev, verejným obstarávateľom v zmysle zákona (ako osoba napojená na štátny rozpočet)?

2) v prípade, že táto škola nedisponuje riadnou školskou kuchyňou a potrebuje, externého dodávateľa stravovania, ako má postupovať a ako má byť zákazka formulovaná?

3) v prípade, že sa táto škola rozhodne neurobiť verejnú súťaž na dodávku stravovania, ale iba priamym zadaním prenajme časť svojej budovy na "užívanie výdajnej školskej jedálne za účelom poskytovania stravovania žiakom a zamestnancom formou dovozu a výdaj ú jedla", je to zákonný postup?

4) Môže obstarávateľ / cirkevná škola uzavrieť akúkoľvek dodávateľskú zmluvu na dobu neurčitú?“

V predmetnej veci Vám poskytujeme nasledovné metodické usmernenie.

Úrad realizuje svoju kompetenciu podľa § 147 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní (metodicky usmerňovať účastníkov procesu verejného obstarávania) vo vzťahu k účastníkom procesu verejného obstarávania. Úrad v rámci metodického usmerňovania nepreberá kompetencie jednotlivých verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov pri realizácii konkrétnych verejných obstarávaní.

V súvislosti s Vašimi otázkami zdôrazňujeme, že ak by úrad v rámci metodického usmerňovania „odporúčal“ účastníkom procesu verejného obstarávania vykonať určitý úkon, takýmto usmernením by sa mohol dostať do kolízie so svojimi kompetenciami vykonávať dohľad nad verejným obstarávaním. Uvedená činnosť by kolidovala s dohľadovou právomocou úradu, ktorý by v prípade nahrádzania rozhodnutí verejných obstarávateľov v podstate kontroloval sám seba. Metodická činnosť úradu sa v zásade obmedzuje na poskytnutie všeobecných odpovedí, resp. návodov na riešenie otázok, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy v praxi.

Vami uvedený okruh otázok zameraný na riešenie/nastavenie konkrétneho postupu verejného obstarávateľa na zabezpečenie stravovania v školskej jedálni presahuje rámec kompetenčnej pôsobnosti odboru metodiky. Zdôrazňujeme, že verejný obstarávateľ nemôže prenášať zodpovednosť za úkony, ktoré majú/ môžu byť realizované v konkrétnom procese zadávania zákazky na úrad.

Z uvedených dôvodov Vám poskytujeme všeobecnú odpoveď zameranú na prierez Vami dopytovanej problematiky.

1. Rozhodnutie týkajúce sa určenia postavenia dotknutého subjektu vo vzťahu k právnym predpisom upravujúcim oblasť verejného obstarávania je kompetentný urobiť každý subjekt sám pri zohľadnení príslušných ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, ktoré vo všeobecnosti vymedzujú osoby povinné uplatňovať zákon o verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek (verejný obstarávateľ, obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní).

Povinnosť aplikovať zákon o verejnom obstarávaní má v zmysle ustanovenia § 10 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní verejný obstarávateľ definovaný v ustanovení § 7 cit. zákona a obstarávateľ definovaný v ustanovení § 9 cit. zákona. Povinnosť používať pravidlá a postupy verejného obstarávania pri zadávaní zákaziek sa vzťahujú aj na tzv. dotovanú osobu podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, t.j. osobu, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ, ak verejný obstarávateľ poskytne tejto osobe finančné prostriedky na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb, pričom táto osoba je povinná postupovať podľa pravidiel a postupov ustanovených v § 8 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovením § 7 zákona o verejnom obstarávaní sa vymedzuje okruh subjektov, tzv. klasický sektor – verejný obstarávateľ, na ktoré sa ...



Redakčná poznámka:

Je cirkevná škola verejný obstarávateľ?
343/2015 Z.z. § 7 ods. 1 písm. d)
Ako zabezpečiť externého dodávateľa stravy v škole?
343/2015 Z.z. § 5 ods. 3 ...




 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

PDF Originálu

11906-5000_2021.pdf / 338 kB

Usmernenia, pokyny, nariadenia

AUTOR

Úrad pre verejné obstarávanie

Je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a rozpočtovou organizáciou, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet Slovenskej republiky. 

Právny stav od

02.11.2021

Dátum publikácie

06.03.2024

Číslo dokumentu

11906-5000/2021

Právne oblasti

Verejné obstarávanie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.