Aprobačný poriadok vymedzuje riadiace a rozhodovacie kompetencie spojené so schvaľovaním a podpisovaním písomností (podpisové a dispozičné oprávnenia – jednotný postup) a tomu prináležiacej zodpovednosti príslušných organizačných útvarov školy alebo konkrétnych zamestnancov, styk s inými orgánmi, médiami a rôzne ďalšie oprávnenia. To znamená, že v rámci jednotlivých druhov a typov škôl podľa organizačnej štruktúry a jednotlivých zložiek sa tento aprobačný poriadok môže v niektorých častiach odlišovať.
Aprobačný poriadok školy nepatrí medzi povinné interné akty riadenia v rámci školy, ale škola tento dokument môže mať prijatý s tým, že je na riaditeľovi školy, ako distribuuje riadiace a rozhodovacie kompetencie a ďalšie aprobačné oprávnenia.
Základná škola ...................................
Interný predpis
APROBAČNÝ PORIADOK ŠKOLY
| č.
|
Organizácia
|
|
Identifikačné číslo organizácie
|
|
Adresa
|
|
Právna forma
|
|
Štatutárny orgán
|
|
Počet strán
|
|
Prerokované v pedagogickej rade
|
|
Vypracoval
| dňa
| funkcia
| meno
| Podpis a pečiatka
|
|
|
|
|
Schválil
|
|
|
|
|
Cieľová skupina
|
|
Účinnosť od
|
|
Za kontrolu zodpovedá
|
|
Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.
|
Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa § 21 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) v súlade a v nadväznosti na pracovný poriadok a organizačný poriadok vydáva aprobačný poriadok školy, ktorý vymedzuje riadiace a rozhodovacie kompetencie, zastupovanie vedúcich zamestnancov, zaraďovanie do podriadenosti a nadriadenosti, zabezpečenie jednotného postupu v oblasti podpisových a dispozičných oprávnení a tomu prináležiacej zodpovednosti príslušného útvaru alebo zamestnanca, styk s inými orgánmi, médiami a ďalšie aprobačné oprávnenia určené týmto interným predpisom.
Čl. 1
Vymedzenie niektorých pojmov a všeobecné zásady
1. Kompetenciou sa na účely tejto vnútornej smernice rozumie pôsobnosť, oprávnenie konkrétneho zamestnanca školy.
2. Delegovaním sa na účely tejto smernice rozumie:
- prenos oprávnení z vyššej riadiacej úrovne na určeného príslušného zamestnanca školy,
- tomu zodpovedajúci vznik zodpovednosti vedúceho zamestnanca alebo príslušného zamestnanca školy, a to v súlade s organizačným poriadkom školy a ďalšími vnútornými predpismi.
3. Aprobačným oprávnením sa na účely tohto vnútorného predpisu rozumie právo zamestnanca školy schváliť a podpísať písomnosť. Písomnosti vo vonkajšom a vnútornom styku možno podpisovať len spôsobom určeným touto smernicou a v súlade s podpisovým oprávnením vymedzeným pre vedúcich zamestnancov na jednotlivých stupňoch riadenia.
4. Podpisovanie kompetentným zamestnancom predstavuje potvrdenie odbornej, vecnej a formálnej správnosti vybavenia písomnosti. K podpisu sa povinne uvádza dátum vyhotovenia písomnosti. Dátum písomnosti spravidla zadáva zamestnanec zodpovedný za spracovanie.
5. Písomnosti, ktoré vznikli z činnosti školy, vlastnoručne podpisujú na to oprávnené osoby s prihliadnutím na druh písomnosti, závažnosť obsahu a príjemcu písomnosti.
Čl. 2
Štatutárny orgán školy a jeho zastupovanie
1. Školu riadi riaditeľ, ktorý je štatutárnym orgánom zamestnávateľa (školy). Riaditeľa vymenúva do funkcie a odvoláva z funkcie zriaďovateľ.
2. Riaditeľ ako štatutárny orgán koná v mene zamestnávateľa (školy) vo všetkých jeho záležitostiach a je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi. Právne úkony za zamestnávateľa voči zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, vykonáva zriaďovateľ.
3. Riaditeľ školy vykonáva štátnu správu v prvom stupni v zmysle zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“).
4. Vedúcimi pedagogickými zamestnancami školy sú riaditeľ, zástupca riaditeľa a vedúci vychovávateľ. Na úseku školského stravovania je vedúca školskej jedálne, ktorá zodpovedá za stravovanie a plynulý chod školskej jedálne.
5. Riaditeľ školy, ako aj jej ďalší zamestnanci, ktorí sú poverení vedením na jednotlivých stupňoch riadenia školy, sú oprávnení určovať a ukladať podriadeným zamestnancom školy pracovné úlohy, organizovať, riadiť a kontrolovať ich prácu a dávať im záväzné pokyny.
6. Riaditeľ školy a ostatní vedúci zamestnanci školy sú v zmysle plánu vnútornej kontroly priamo zodpovední za správne, kvalitné a efektívne plnenie úloh a sú povinní osobne kontrolovať plnenie úloh nimi riadeného organizačného útvaru alebo úseku, prijímať opatrenia na odstraňovanie nedostatkov, ihneď o nich informovať riaditeľa školy, prípadne podávať návrhy na uplatnenie sankcií voči zodpovedným zamestnancom v ich riadiacej pôsobnosti.
7. Riaditeľ vymenúva:
- zástupcu riaditeľa školy pre pedagogickú činnosť a odbornú činnosť,
- zástupcu riaditeľa školy pre hospodársku činnosť.
8. Riaditeľ školy si môže určiť zástupcov riaditeľa školy podľa ...