Účtovanie transferov

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Príspevok rozoberá okrem iného aj spárovanie transferových účtov pre účely konsolidácie (bez obchodných spoločností) a konsolidáciu špecifických druhov transferov v súvislosti s pandémiou COVID-19.

Image28079

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode) sa účtuje o výnosoch. V prípade poskytnutia transferov zo štátneho rozpočtu a zo štátnych finančných aktív je poskytovateľom dotácií štát, ktorého reprezentuje Ministerstvo financií SR, a nie správca kapitoly, cez ktorú bola dotácia poskytnutá.

Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 Opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné (možnosť čerpania z vý­davkového účtu v Štátnej pokladnici rozpočtovými organizáciami štátu, bezodplatne obstaraný majetok alebo prevod správy majetku štátu na inú rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu) vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej.

Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol.

Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode) sa účtuje o výnosoch. Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu (stále časovo rozlíšený výnos), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad – len v prípade, ak sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti). V prípade poskytnutia transferov zo štátneho rozpočtu a zo štátnych finančných aktív je poskytovateľom dotácií štát, ktorého reprezentuje Ministerstvo financií SR, a nie správca kapitoly, cez ktorú bola dotácia poskytnutá.

Kapitola štátneho rozpočtu nie je účtovná jednotka v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, preto o poskytnutých transferoch účtuje správca kapitoly a v mene štátu účtuje o nákladoch na poskytnuté transfery v rámci štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR. Obce a vyššie územné celky majú jednoduchšiu štruktúru a náklady na poskytnuté transfery sa účtujú v obci alebo na úrade samosprávneho kraja v prípade, ak bol transfer poskytnutý z rozpočtu obce alebo vyššieho územného celku.

Je potrebné sledovať viac dimenzií transferov. Okrem toho, že sa transfery rozdeľujú na bežné a kapitálové, môžu byť ešte členené podľa zdroja na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Od iných subjektov môžu byť transfery v rámci verejnej správy a mimo nej. Ďalším dôležitým hľadiskom, od ktorého závisí účtovanie, je, či sú prostriedky účelovo určené alebo nie sú.

Zdroj prostriedkov sa chápe v užšom ponímaní, čiže ak sa transfer poskytuje zo štátneho rozpočtu cez rozpočtovú kapitolu alebo obec, či VÚC, tak sú to prostriedky štátu a o ich spotrebe sa účtuje na MF SR. Ak obecnej rozpočtovej organizácii je poskytnutý takýto transfer, uvádza sa ako transfer zo štátu, aj keď bol poskytnutý prostredníctvom obce. Podobne je to aj v prípade prostriedkov EÚ, ktoré sú prostriedkami od iných subjektov mimo verejnej správy, aj keď sú poskytované štátnymi orgánmi Slovenskej republiky.

Príklad č. 1

Ak sa tieto prostriedky zapájajú do rozpočtu na Ministerstve financií SR (napríklad prostriedky štrukturálnych fondov EÚ) a navyšujú rozpočet niektorej z kapitol štátneho rozpočtu, tak sú z hľadiska účtovníctva považované za prostriedky štátneho rozpočtu. Organizácia (správca kapitoly, obec, VÚC) o transferoch, ktoré dostáva a poskytuje, ďalej účtuje ako o záväzku voči tomu, kto transfer poskytol a ako o pohľadávke voči organizáciám, ktorým poskytla transfer ďalej.

Príklad č. 2

Z rozpočtu Ministerstva zdravotníctva SR je poskytnutý príspevok na obstaranie zdravotníckej techniky pre obecnú príspevkovú organizáciu – zdravotnícke zariadenie, prostredníctvom obce. Účtovanie bude nasledovné:

  1. MF SF (štát) poskytne rozpočtové prostriedky do kapitoly MZ SR, ktoré sú určené do samosprávy. Zaúčtuje sa náklad časovo nerozlíšený, pretože sa poskytuje transfer mimo štátnej správy.
  2. MZ SR neúčtuje náklad ani výnos, pretože poskytuje transfer ďalej (samo ho nespotrebúva) – účtuje záväzok voči štátu a pohľadávku voči obci;
  3. obec podobne ako MZ SR neúčtuje náklad ani výnos – účtuje záväzok voči MZ SR a zároveň znižuje tento záväzok, pretože poskytla transfer obecnej príspevkovej organizácii;
  4. obecná príspevková organizácia účtuje časovo rozlíšený výnos – do výnosov rozpúšťa čiastku zodpovedajúcu nákladom na odpisy dlhodobého majetku obstaraného z tohto kapitálového transferu, resp. na opravné položky.

účtovanie transférov

 

Popis účtovného prípadu

MD

D

Účtovanie na MF SR

Poskytnutie rozpočtových prostriedkov prostredníctvom rozpisu, resp. úpravy rozpočtu pre MZ SR s cieľom ďalšieho poskytnutia kapitálového transferu pre PO obce prostredníctvom zriaďovateľa (obec)

582

221

Účtovanie na MZ SR

Poskytnutie kapitálového transferu z účtu štátnych rozpočtových výdavkov pre PO obce prostredníctvom zriaďovateľa (obec)

358

225

Zúčtovanie čerpania kapitálového transferu v súvislosti s výdavkom

352

358

Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ, sa zúčtuje použitie rozpočtových výdavkov v RO štátu (MZ SR)

225

352

Účtovanie v obci

Prijatý kapitálový transfer zo ŠR pre príspevkovú organizáciu v zriaďovateľskej pôsobnosti obce na bankový účet obce

221

357

Poskytnutie kapitálového transferu zo ŠR pre PO v zriaďovateľskej pôsobnosti obce z bankového účtu obce na bankový účet PO

357

221

Účtovanie v PO zriadenej obcou

Prijatý kapitálový transfer prostredníctvom obce zo ŠR na nákup dlhodobého hmotného majetku

221

357

Faktúra od dodávateľa na nákup dlhodobého hmotného majetku

042

321

Úhrada faktúry za nákup dlhodobého hmotného majetku z bankového účtu

321

221

Zúčtovanie kapitálového transferu prostredníctvom obce zo ŠR do výnosov budúcich období v súvislosti s výdavkom

357

384

Zaradenie dlhodobého hmotného majetku do používania

02x

042

Účtovné odpisy dlhodobého hmotného majetku podľa odpisového plánu

551

08x

Vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi (odpismi) sa účtuje zúčtovanie kapitálového transferu prostredníctvom obce zo ŠR do výnosov

384

694

Skratky: PO – príspevková organizácia, MF SR – Ministerstvo financií Slovenskej republiky, MZ SR – Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, RO – rozpočtová organizácia, ŠR – štátny rozpočet.

Účtovanie v štátnych rozpočtových a príspevkových organizáciách

Účtovanie bežných transferov

Účtovanie bežných transferov je v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách štátu podobné. Kým príspevkové organizácie dostávajú transfer na bežný účet (221 – Bankové účty), z ktorého uhrádzajú výdavky na bežnú prevádzku, tak rozpočtové organizácie čerpajú z výdavkového rozpočtového účtu (225 – Účet štátnych rozpočtových výdavkov). Vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami na bežnú prevádzku z transferu (zo štátneho rozpočtu napr. prostredníctvom zriaďovateľa) sa účtuje vznik výnosu na účte 681 – Výnosy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu súvzťažne s účtom 352 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu. V rozpočtových organizáciách sa na konci účtovného obdobia zúč­tuje výdavkový rozpočtový účet s účtom 352 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu.

Ak príspevková organizácia do konca účtovného obdobia nespotrebovala bežný transfer a ani neodviedla svojmu zriaďovateľovi nespotrebovanú časť, tak sa preúčtuje na účet 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu.

Nasledujúci rok sa pri použití transferu účtuje zúčtovanie transferu priamo z účtu 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu na účet 681 – Výnosy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu. Na účte 681 – Výnosy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu sa účtuje aj zúčtovanie bežných transferov poskytnutých zo štátnych finančných aktív.

 

Prípevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie:

Účtovanie transferov


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Katarína Maliňáková

AUTOR

Ing. Katarína Maliňáková

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

12.04.2021

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.