
Náš príspevok je spracovaný s cieľom tvorby a čerpania prostriedkov sociálneho fondu zamestnávateľa v súlade s novelizovaným zákonom č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení poslednej novelizácie zákonom č. 324/2024 Z. z. (ďalej v článku len „zákon“) na podporu vlastnej podnikovej politiky sociálnej starostlivosti o zamestnancov subjektu verejnej správy/samosprávy. Oblasť sociálneho fondu nadväzuje čiastočne aj na Pracovný poriadok a Kolektívnu zmluvu (pozn.: ak je platná v danom období) a Smernicu o vykonávaní finančnej kontroly v podmienkach subjektu verejnej správy/samosprávy (pozn. autora: v zmysle chystanej novelizácie zákona o finančnej kontrole a audite bude povinné od roku 2026 mať spracovaný vnútorný predpis k výkonu finančnej kontroly na podmienky a riadenie subjektu verejnej správy alebo územnej samosprávy).
V záverečnej časti príspevku je spracovaný aj vzor finančnej kontroly od roku 2026 (po schválení novelizácie zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Súčasťou príspevku je aj vzor: Finančná kontrola – vzor od roku 2026 po schválení novelizácie zákona.
Pravidlá tvorby a čerpania (použitia) sociálneho fondu upravujú výšku tvorby sociálneho fondu (ďalej len „fond“), spôsob a zdroje jeho tvorby, ako aj oblasti poskytovania príspevkov z fondu, výšku príspevkov a podmienky pre poskytnutie príspevku zamestnancovi alebo inej oprávnenej osobe. Fond je určený na zabezpečovanie sociálnych potrieb zamestnancov a na podporu kultúrnej/rekreačnej činnosti a na regeneráciu pracovnej sily zamestnancov. Pre tieto účely má byť spracovaná vlastná interná smernica subjektu verejnej správy, na čo bude aj náš text príspevku frekventovane odkazovať.
Novela zákona od roku 2025: Od 1. januára 2025 bol novelizáciou zákona o sociálnom fonde rozšírený okruh činností a oblastí, na ktoré môže sociálna politika zamestnávateľa smerovať (novelizovaný § 7 ods. 1 zákona). Ide o športovú činnosť dieťaťa zamestnanca nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi, zdravotnú starostlivosť, sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky, doplnkové dôchodkové sporenie, okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je zamestnávateľ povinný platiť. Prostriedky zo sociálneho fondu môžu smerovať aj na servisné poukážky alebo na tovary a služby dodávané alebo poskytované registrovaným sociálnym podnikom či na ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
Kto sú oprávnené osoby?
Oprávnenými osobami, ktorým pri splnení podmienok uvedených vo vlastnej smernici vznikne nárok na poskytnutie príspevku z fondu, sú výlučne zamestnanci zamestnávateľa vykonávajúci prácu v pracovnom pomere. Príspevok z fondu je možné výnimočne poskytnúť aj rodinným príslušníkom zamestnanca a bývalým zamestnancom na účely použitia (pozn.: uvedené vo vlastnej smernici pre príslušnú skupinu osôb), a to na základe písomnej žiadosti štatutárnemu orgánu s relevantnými dôvodmi a podkladmi k písomnej (prípadne elektronickej) žiadosti pre poskytnutie príspevku. Treba dodať, že rodinným príslušníkom sa rozumie manžel zamestnankyne alebo manželka zamestnanca, ako aj nezaopatrené dieťa zamestnanca podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa v znení neskorších predpisov, maximálne však do 25 rokov veku dieťaťa; ako dieťa zamestnanca sa posudzuje aj osvojené dieťa alebo dieťa zverené zamestnancovi do pestúnskej starostlivosti.
Do praxe dobré vedieť: Oprávnenými osobami nie sú fyzické osoby, ktoré pracujú alebo pracovali na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti alebo dohoda o brigádnickej práci študenta), ako aj externé osoby a právnické osoby či tretie osoby (pozn.: interná smernica, respektíve kolektívna zmluva môže rozšíriť okruh prijímateľov a nárokov z prostriedkov sociálneho fondu subjektu územnej samosprávy).
Účtovanie fondu a jeho zdaňovanie
Základom pre ročnú tvorbu fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok a pre tvorbu za jednotlivé mesiace súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za predchádzajúci kalendárny mesiac. Do základu nie je možné zahrnovať plnenia, ktoré nie sú mzdou alebo platom za vykonanú prácu, najmä vyplatené náhrady mzdy, náhradu za pracovnú pohotovosť, odstupné alebo odchodné a ďalšie plnenia poskytované v súvislosti so zamestnávaním zamestnancov.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.
Dátum publikácie: 30. 9. 2025
Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.