Výpočet dlhu obce v roku 2025

Príspevok je venovaný spôsobu výpočtu dlhu obce v súčasnom roku v zmysle pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný predpis – zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v rámci aktuálneho roka 2025.

Image50422

Príspevok je venovaný spôsobu výpočtu dlhu obce v súčasnom roku v zmysle pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný predpis – zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v príspevku len zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) v rámci akutálneho roka 2025.

Dôležitým osobitným predpisom je tiež ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov. Dlh obce predstavuje základný samosprávny ukazovateľ zadlženosti a prezentuje orgánom obce schopnosť splácania či zámeru vzatia si ďalších zdrojov financovania (cudzieho zdroja krytia majetku). Obec a vyšší územný celok môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch. Práve tejto časti sa má venovať aj stanovisko hlavného kontrolóra obce alebo mesta k návrhu záverečného účtu.

V súčasnosti (leto 2025) sú viaceré obce a mestá stále bez schválenia celoročného hospodárenia (návrhu záverečného účtu) pred jeho schválením. Na úvod nášho príspevku je potrebné spomenúť, že obecné/mestské zastupiteľstvo nemalo zákonnú povinnosť schváliť do konca júna 2025 návrh záverečného účtu a celoročné hospodárenie. Povinné je, aby obec/mesto či mestská časť riadne predložili materiál – Návrh záverečného účtu pred jeho schválením za minulý rozpočtový rok vždy do konca prvého polroka nasledujúceho roka (pozn. autora: aktuálne to bol práve pondelok 30. jún 2025 vrátane). Obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo ho má riadne prerokovať.

Obec a vyšší územný celok nesmú prevziať záväzok z úveru, pôžičky alebo iného dlhu fyzickej osoby alebo právnickej osoby okrem prevzatia záväzku právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku ani záruku za úver, pôžičku alebo iný dlh fyzickej osoby alebo právnickej osoby, okrem záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu. Hlavný kontrolór obce má povinnosť pravidelne sledovať vývoj dlhu obce a tiež má povinnosť prekročenia limitov dlhu obce hlásiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky (pozn.: tieto limity stanovuje § 17 ods. 14 a 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).

 

Pozn. pre júl 2025:

Ak obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo neschválilo celoročné hospodárenie bez výhrad, má riadne uviesť v prijatom uznesení výhrady. Tieto výhrady by mali nadväzovať na opravu či úpravu textovej, tabuľkovej alebo číselnej (respektíve kombinovanej) časti záverečného účtu za rok 2024. Tu platí, že je vhodné mať zadefinovaný aj harmonogram činností, termínovník a zodpovednosť (najmä pre starostu/primátor ako orgán obce a prednostu obecného/mestského úradu, kam riadne spadá aj finančný úsek alebo referát či ekonomické oddelenie/rozpočtár).

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

30.07.2025

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.