
Príspevok je venovaný spôsobu výpočtu dlhu obce v súčasnom roku v zmysle pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný predpis – zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v príspevku len zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) v rámci akutálneho roka 2025.
Dôležitým osobitným predpisom je tiež ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov. Dlh obce predstavuje základný samosprávny ukazovateľ zadlženosti a prezentuje orgánom obce schopnosť splácania či zámeru vzatia si ďalších zdrojov financovania (cudzieho zdroja krytia majetku). Obec a vyšší územný celok môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch. Práve tejto časti sa má venovať aj stanovisko hlavného kontrolóra obce alebo mesta k návrhu záverečného účtu.
V súčasnosti (leto 2025) sú viaceré obce a mestá stále bez schválenia celoročného hospodárenia (návrhu záverečného účtu) pred jeho schválením. Na úvod nášho príspevku je potrebné spomenúť, že obecné/mestské zastupiteľstvo nemalo zákonnú povinnosť schváliť do konca júna 2025 návrh záverečného účtu a celoročné hospodárenie. Povinné je, aby obec/mesto či mestská časť riadne predložili materiál – Návrh záverečného účtu pred jeho schválením za minulý rozpočtový rok vždy do konca prvého polroka nasledujúceho roka (pozn. autora: aktuálne to bol práve pondelok 30. jún 2025 vrátane). Obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo ho má riadne prerokovať.
Obec a vyšší územný celok nesmú prevziať záväzok z úveru, pôžičky alebo iného dlhu fyzickej osoby alebo právnickej osoby okrem prevzatia záväzku právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku ani záruku za úver, pôžičku alebo iný dlh fyzickej osoby alebo právnickej osoby, okrem záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu. Hlavný kontrolór obce má povinnosť pravidelne sledovať vývoj dlhu obce a tiež má povinnosť prekročenia limitov dlhu obce hlásiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky (pozn.: tieto limity stanovuje § 17 ods. 14 a 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).
Pozn. pre júl 2025:
Ak obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo neschválilo celoročné hospodárenie bez výhrad, má riadne uviesť v prijatom uznesení výhrady. Tieto výhrady by mali nadväzovať na opravu či úpravu textovej, tabuľkovej alebo číselnej (respektíve kombinovanej) časti záverečného účtu za rok 2024. Tu platí, že je vhodné mať zadefinovaný aj harmonogram činností, termínovník a zodpovednosť (najmä pre starostu/primátor ako orgán obce a prednostu obecného/mestského úradu, kam riadne spadá aj finančný úsek alebo referát či ekonomické oddelenie/rozpočtár).
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.
Dátum publikácie: 30. 7. 2025
Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.