Školský poriadok materskej školy

Školský poriadok materskej školy je vnútorný predpis materskej školy, ktorý upravuje organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzkový režim materskej školy, ako aj práva a povinnosti detí, ich zákonných zástupcov a zamestnancov.

Školský poriadok materskej školy je vnútorný predpis materskej školy, ktorý upravuje organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzkový režim materskej školy, ako aj práva a povinnosti detí, ich zákonných zástupcov a zamestnancov. Vypracúva sa v súlade so zákonom č. 248/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a ďalšími relevantnými predpismi. Riaditeľ/ka materskej školy v súlade s § 153 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva školský poriadok po prerokovaní s orgánmi školskej samosprávy (t.j. v MŠ s radou školy) a v pedagogickej rade.

Cieľom školského poriadku materskej školy je vytvárať podmienky na bezpečné, zdravé a podnetné prostredie pre deti, podporovať spoluprácu medzi materskou školou a rodinou a zabezpečiť plynulé fungovanie materskej školy.

Školský poriadok upravuje najmä podrobnosti o:

  • výkone práv a povinností detí a ich zákonných zástupcov v MŠ, pravidlách vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami MŠ,
  • prevádzke a vnútornom režime MŠ,
  • podmienkach na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
  • podmienkach nakladania s majetkom, ktorý MŠ spravuje a iné.

Školský poriadok je zverejnený vždy na verejne prístupnom mieste v materskej škole a preukázateľným spôsobom s ním oboznámi zamestnancov – napr. na školskej porade a informuje o jeho obsahu tiež zákonných zástupcov detí.

 

Upozornenie: Školský poriadok sa nevypracúva na konkrétny školský rok. Žiaden právny predpis riaditeľovi/riaditeľke MŠ neukladá povinnosť prerokovať školský poriadok so zriaďovateľom. Riaditeľ materskej školy musí mať zriaďovateľom schválený len čas prevádzky materskej školy. Fotokópia dokladu o schválení času prevádzky materskej školy môže byť prílohou školského poriadku.

Pri vypracovaní školského poriadku treba prihliadať tiež na to, či: materská škola je/nie je právnická osoba tzn., či má alebo nemá právnu subjektivitu alebo materská škola, resp. predprimárne vzdelávanie je súčasťou základnej školy s materskou školou, alebo materská škola je organizačnou zložkou spojenej školy, alebo aj na to, či ide o materskú školu, ktorá má elokované pracoviská.

 

Poznámka: Žiadny právny predpis neustanovuje presnú štruktúru ani rozsah školského poriadku.

 

VZOR

Školský poriadok materskej školy

 

Organizácia

Materská škola

Identifikačné číslo organizácie (IČO)

 

Sídlo

 

Štát

 

Právna forma

 

Štatutárny orgán

 

 

Prerokované a odsúhlasené dňa: .............................

Článok I
Úvodné ustanovenia

1. Školský poriadok materskej školy vydáva riaditeľ/ka Materskej školy .................................. v zmysle § 153 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) po prerokovaní s orgánmi školskej samosprávy (t. j. v MŠ s radou školy) a v pedagogickej rade.

2. Školský poriadok je vnútorným dokumentom školy, ktorý upravuje podrobnosti výkonu záväzných noriem, zásad a pravidiel zabezpečujúcich spolužitie kolektívu detí, ich zákonných zástupcov, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov i ostatných zamestnancov materskej školy.

3. Školský poriadok je vypracovaný v súlade s príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a je súčasťou taxatívne vymedzenej povinnej pedagogickej dokumentácie školy v súlade s § 11 ods. 3 písm. n) školského zákona.

4. Školský poriadok zohľadňuje špecifické podmienky (uviesť názov a adresu MŠ v súlade so zriaďovacou listinou) s prihliadnutím na požiadavky a potreby zákonných zástupcov a zriaďovateľa a je vypracovaný v súlade s princípmi sledovania najlepších záujmov detí a optimálneho rozvoja detí predškolského veku.

5. Školský poriadok upravuje najmä podrobnosti uvedené v §153 ods. 1 písm. a) až d) školského zákona.

Článok II
Výkon práv a povinností detí a ich zákonných zástupcov v materskej škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami, odbornými zamestnancami a ďalšími zamestnancami materskej školy

1. Dieťa má právo na:

a) rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu,

b) bezplatné vzdelanie pre deti, ktoré majú rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v materských školách,

c) vzdelanie v štátnom jazyku a v materinskom jazyku,

d) individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav,

e) úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti,

f) poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním,

g) výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí,

h) organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny,

i) úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu,

j) dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú.

Deťom cudzincov s povoleným pobytom na území SR a deťom žiadateľov o udelenie azylu, Slovákov žijúcich v zahraničí sa poskytuje výchova a vzdelanie, stravovanie za tých istých podmienok ako občanom Slovenskej republiky.

2. Povinnosti dieťaťa:

a) neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania,

b) dodržiavať školský poriadok a ďalšie vnútorné predpisy MŠ v spolupráci so zákonnými zástupcami detí,

c) pravidelne sa zúčastňovať na výchove a vzdelávaní, najmä deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné,

d) chrániť v medziach svojich schopností a možností pred poškodením majetok MŠ, ktorý škola využíva na výchovu a vzdelávanie,

e) chrániť pred poškodením učebné pomôcky,

f) konať tak, aby neohrozovalo svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní,

g) mať osvojenú primeranú sebaobsluhu [napr. vedieť piť z pohára, jesť lyžicou, nepomočovať sa (ani počas spánku), vedieť sa slovne vypýtať na WC, nepoužívať cumeľ (ani na spanie), vedieť si vyfúkať hlien z nosa do vreckovky, použiť vreckovku, poznať základné časti odevu a čiastočne sa vedieť obliecť a obuť],

h) ctiť si v medziach svojich schopností a možností ľudskú dôstojnosť ostatných detí a zamestnancov školy,

i) rešpektovať pokyny zamestnancov MŠ, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi školy, etickými princípmi a dobrými mravmi.

3. Zákonný zástupca dieťaťa má právo:

a) vybrať si pre svoje dieťa materskú školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie zodpovedajúce schopnostiam, záujmom, potrebám i rozvojovým možnostiam, pričom môže prihliadať na spádovosť MŠ,

b) žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v MŠ poskytovali deťom informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade so súčasným poznaním sveta a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona,

c) oboznámiť sa so školským vzdelávacím programom MŠ a školským poriadkom,

d) byť informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa,

e) na poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa,

f) zúčastňovať sa na výchove a vzdelávaní po predchádzajúcom súhlase riaditeľky MŠ,

g) vyjadrovať sa k školskému vzdelávaciemu programu MŠ prostredníctvom rady školy,

h) v prípade dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, požiadať o oslobodenie dieťaťa od povinnosti dochádzať do MŠ a o povolenie individuálneho vzdelávania na príslušný školský rok najneskôr do 31.8., kalendárneho roka, prípadne požiadať o oslobodenie dieťaťa od povinnosti dochádzať do MŠ zo zdravotných dôvodov a o povolení individuálneho vzdelávania pri splnení všetkých náležitostí stanovených zákonom.

4. Zákonný zástupca dieťaťa je povinný:

a) dodržiavať podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu dieťaťa určené školským poriadkom;

b) dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby;

c) poskytnúť so zámerom spracovania osobné údaje v rozsahu uvedenom v § 11 ods. 6 školského zákona;

d) informovať materskú školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania. Ak zákonní zástupcovia nebudú materskú školu informovať o zmenách v zdravotnom stave dieťaťa alebo o iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania dieťaťa, po predchádzajúcom písomnom upozornení zákonného zástupcu riaditeľka materskej školy pristúpi k vydaniu rozhodnutia o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy z podnetu riaditeľky materskej školy (čl. III ods. 2 školského poriadku) alebo o predčasnom skončení predprimárneho vzdelávania (čl. III ods. 3 školského poriadku), ak nejde o povinné predprimárne vzdelávanie z dôvodu, že materská škola nie je schopná, vzhľadom na svoje podmienky (personálne, priestorové, ale napr. aj materiálno-technické), poskytnúť dieťaťu výchovu a vzdelávanie primeranú druhu a stupňu jeho zdravotného znevýhodnenia;

Ospravedlňovanie detí rodičom podľa zákona č. 176/2025 Z. z.

Poznámka: Dňa 5.6.2025 bol prijatý zákon č. 176/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorý bol uverejnený v zbierke zákonov dňa 30.6.2025.Cieľom prijatého zákona č. 176/2025 Z. z. je dosiahnuť zníženie absencie detí alebo žiakov adresne len v školách, kde sa zvýšená absencia objavuje.

Ide konkrétne o prísnejšiu úpravu ospravedlňovania vymeškaných hodín z dôvodu chorobnosti. Je tu nižší počet vyučovacích hodín, ktoré môže materská škola ospravedlniť bez lekárskeho potvrdenia.

Cieľom zavedenia všeobecnej prísnejšej úpravy pre všetky školy je dôraz na riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania a následne povinnej školskej dochádzky.

Nová zákonná úprava zavádza dva režimy – prísnejší a miernejší. Rozlišujeme ospravedlnenie neprítomnosti z dôvodu ochorenia u detí, ktoré si plnia povinné predprimárne vzdelávanie. V novej úprave je uvedené, v ktorých prípadoch sa potvrdenie od lekára vyžaduje a kedy nie.

Ospravedlnenie neprítomnosti vymeškaných hodín z dôvodu chorobnosti – „prísnejšia úprava“:

Prísnejšia zákona úprava sa vyznačuje tým, že materská škola môže ospravedlniť bez lekárskeho potvrdenia nižší počet vyučovacích dní.

Ospravedlnenie neprítomnosti dieťaťa, ktoré si plní povinné predprimárne vzdelávanie:

Znenie: V prípade neprítomnosti dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia, ktoré trvá najviac 7 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a súhrnne počas polroka školského roka najviac 21 vyučovacích dní, neprítomnosť sa ospravedlňuje bez predloženia potvrdenia od lekára.

Pokiaľ neprítomnosť dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia trvá viac ako 7 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní alebo súhrnne počas polroka školského roka viac ako 21 vyučovacích dní, vyžaduje sa aj predloženie potvrdenia od lekára.

Ospravedlnenie neprítomnosti vymeškaných hodín z dôvodu chorobnosti – „miernejšia úprava“:

Poznámka: Pre školy, ktoré počas sledovaného obdobia školského roka nepresiahnu určitú hodnotu počtu vymeškaných dní, sa zaviedlo novelou školského zákona, aby riaditeľka materskej školy mohla určiť, že sa bude uplatňovať „miernejšia úprava“, t. j. materská škola môže ospravedlniť bez potvrdenia lekára vyšší počet vyučovacích dní.

Zverejňovanie referenčnej hodnoty sa bude vykonávať z dôvodu, aby mohlo jej nastavenie reflektovať celkový vývoj absencie detí a aj žiakov na vyučovaní a zároveň, aby toto nastavenie reflektovalo aj špecifiká dochádzky v jednotlivých druhoch a typoch škôl.

V osobitnej časti k návrhu zákona sa uvádza, že na základe analýz ministerstva školstva by sa mala dostať väčšina škôl do „miernejšieho režimu“. Je predpoklad, že zotrvanie v „prísnejšom režime“ bude sa vzťahovať len na malý počet škôl s problémovou dochádzkou detí a žiakov.

Úrovňou dochádzky detí sa budú materské školy preukazovať, že sa môžu pri ospravedlňovaní posunúť do miernejšieho režimu, ktorý je aj z hľadiska administratívnej náročnosti výhodnejší.

Ponecháva sa možnosť škôl, ktoré nepresiahnu referenčnú hodnotu, uplatňovať prísnejší režim ospravedlňovania z dôvodu, aby mali možnosť vplývať na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania a plnenia povinnej školskej dochádzky podľa podmienok na konkrétnych školách.

Školy v priebehu školského roka budú mať možnosť zlepšením dochádzky posunúť sa do miernejšieho režimu.

Školy majú tiež povinnosť zverejňovať spôsob, akým škola postupuje pri ospravedlňovaní, ako aj oznamovať ho zákonným zástupcom dieťaťa tak, aby boli zákonní zástupcovia informovaní najmä o zmenách v ospravedlňovaní a v tejto súvislosti mohli postupovať v súčinnosti so školou.

Znenie: Ospravedlnenie neprítomnosti vymeškaných hodín z dôvodu chorobnosti - „miernejšia úprava“

V prípade počtu vyučovacích dní, na ktorých sa deti materskej školy, ktoré plnia povinné predprimárne vzdelávanie, nezúčastnili výchovy a vzdelávania, nepresiahne v školskom roku referenčnú hodnotu podľa odseku § 144 ods. 17, riaditeľka materskej školy môže určiť, že v nasledujúcom školskom roku sa vyžaduje potvrdenie od lekára, ak neprítomnosť dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia trvá:

a) viac ako 7 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní,

b) súhrnne počas kalendárneho mesiaca viac ako 14 ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Školský poriadok materskej školy

 / 99 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

JUDr. Dorota Malčeková

autor_Dorota-Malcekova_120x180.jpg

Absolvovala Fakultu práva na UPJŠ v Košiciach. Pracovala na Ministerstve vnútra SR, kde sa venovala agende európskeho práva a medzinárodného práva, aproximácii práva EÚ do slovenského právneho poriadku a verejnej správe. Na Ministerstve obrany SR pôsobila ako vnútorná audítorka. V postgraduálnom štúdiu sa vo svojej záverečnej práci venovala cudzineckej agende. Pracovala ako advokátska koncipientka, kde mala možnosť venovať sa civilnému, obchodnému a trestnému právu. Pôsobila na Slovenskom pozemkovom fonde SR. V súčasnosti získava prax na pozícii vyšší súdny úradník.

Dátum publikácie

29.07.2025

Právne oblasti

Materské školstvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.