Smernica pri výkone finančnej kontroly

Prinášame vzorovú a odporúčaciu smernicu pre výkon finančnej kontroly spracovanú lektorom s komentárom k aktuálnemu právnemu stavu s prehľadom finančných operácií, ktoré sú frekventované vo verejnej správe a pečiatkami/vzormi.

Vzor

Subjekt verejnej správy ...........

Smernica č. ..../2024 pre výkon finančnej kontroly s prehľadom

frekventovaných finančných operácií v subjekte .........

(vzorová a odporúčacia spracovaná lektorom s komentárom k aktuálnemu právnemu stavu s prehľadom finančných operácií, ktoré sú frekventované vo verejnej správe a pečiatkami/vzormi)

Smernica pre výkon finančnej kontroly je spracovaná v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na zásadnú novelizáciu zákona č. 357/2015 Z. z. – zákonom č. 39/2022 Z. z. s účinnosťou od 1. marca 2022 (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) a metodického usmernenia sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/011980/2021-1411 v znení neskorších predpisov k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole a audite v znení od septembra 2022 pre podmienky orgánu verejnej správy, ktorým je ............. (pozn.: jedna novelizácia prebehla v roku 2023, no dotýka sa iba auditu). Pozn.: v prípade bližšej orientácie odporúčame upriamiť pozornosť na Metodickú pomôcku Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/018228/2023-1411 k vypracovaniu smernice k vykonávaniu finančnej kontroly).

Cieľom našej smernice je objasniť proces vykonávania finančnej kontroly na všetkých finančných operáciách alebo ich častiach vo všetkých stupňoch riadenia podľa Organizačného poriadku ........, respektíve Kompetenčného poriadku č. ......./podpisového poriadku (upraví sa interne u vás).

Článok I

Definovanie základných pojmov

1. Finančným riadením sa rozumie súhrn postupov orgánu verejnej správy pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, poskytovaní, účtovaní, výkazníctve verejných financií, finančnej kontrole a audite, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií.

2. Finančnou kontrolou sa rozumie súhrn činností zabezpečujúcich overovanie dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vyrovnania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí.

3. Finančnou operáciou alebo jej časťou je výlučne príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií hotovostne alebo bezhotovostne, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy.

4. Časťou finančnej operácie je súvisiaca operácia, ktorá nadväzuje na predošlú finančnú operáciu s charakterom v zmysle Čl. I ods. 3 Smernice.

5. Verejnými financiami sú:

  1. finančné prostriedky podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 523/2004 Z. z.),
  2. finančné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná,
  3. finančné prostriedky z rozpočtov členských štátov Európskej únie,
  4. finančné prostriedky z rozpočtov iných ako členských štátov Európskej únie určené na financovanie alebo spolufinancovanie programov Európskej únie,
  5. vlastné finančné prostriedky osoby určené na financovanie spoločných programov realizovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo určené na spolufinancovanie programov Európskej únie.

6. Povinnou osobou sa rozumie orgán verejnej správy, jeho vnútorný organizačný útvar a osoba, ak sa u nich vykonáva alebo sa má vykonať administratívna finančná kontrola, finančná kontrola na mieste, vnútorný audit alebo vládny audit.

7. Prizvanou osobou je zamestnanec iného orgánu verejnej správy, zamestnanec právnickej osoby, cudzinec a iná fyzická osoba, ak ich orgán verejnej správy prizval na vykonanie administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste.

8. Zamestnancom je fyzická osoba v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu definovaná v Organizačnom poriadku alebo osoba vykonávajúca prácu mimo pracovného pomeru (pozn. autora: teda dohodár na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti).

9. Hospodárnosťou sa rozumie vynaloženie verejných financií na vykonanie činnosti alebo obstaranie tovarov, prác a služieb v správnom čase, vo vhodnom množstve a kvalite za najlepšiu cenu.

10. Efektívnosťou sa rozumie najvýhodnejší vzájomný pomer medzi použitými verejnými financiami a dosiahnutými výsledkami.

11. Účinnosťou sa rozumie plnenie určených cieľov a dosahovanie plánovaných výsledkov vzhľadom na použité verejné financie.

12. Účelnosťou sa rozumie vzťah medzi určeným účelom použitia verejných financií a skutočným účelom ich použitia.

Čl. II

Cieľ finančnej kontroly

Cieľom finančnej kontroly (pozn.: ciele sú priamo definované v zákone v § 6 ods. 3) je zabezpečiť najmä:

  1. dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými financiami a realizácii finančnej operácie alebo jej časti,
  2. dodržiavanie rozpočtu orgánu verejnej správy,
  3. dodržiavanie tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov, medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia, rozhodnutí vydaných na základe osobitných predpisov alebo vnútorných predpisov,
  4. dodržiavanie uzatvorených zmlúv orgánom verejnej správy,
  5. dodržiavanie podmienok na poskytnutie a použitie verejných financií,
  6. správnosť a preukázateľnosť vykonávania finančnej operácie alebo jej časti, spoľahlivosť výkazníctva,
  7. ochranu majetku v správe alebo vo vlastníctve orgánu verejnej správy,
  8. predchádzanie podvodom a nezrovnalostiam,
  9. včasné a spoľahlivé informovanie štatutárneho orgánu verejnej správy o úrovni hospodárenia s verejnými financiami a o vykonávaných finančných operáciách alebo ich častiach,
  10. overovať plnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených administratívnou finančnou kontrolu alebo finančnou kontrolou na mieste a na odstránenie príčin ich vzniku,
  11. overovať ďalšie skutočnosti súvisiace s finančnou operáciou alebo jej časťou a finančným riadením.

Čl. III

Finančné operácie

1. V organizácii ..................... sa najčastejšie vyskytujú nasledovné finančné operácie (pozn.: ktoré nadväzujú na Prílohu č. 1 k tejto smernici):

  • Príjem prostriedkov v hotovosti a bezhotovostne:

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................,

  • Výdavky hotovostné a bezhotovostné:

.....................

.....................

.....................

  • Poskytnutie verejných prostriedkov:

Dotácie právnickým osobám,

Dotácie fyzickým osobám – podnikateľom,

Finančné výpomoci,

Návratné zdroje financovania,

.....................

  • Právny úkon a jeho zmeny a dodatky:

Pracovná zmluva,

Nájomná zmluva,

Odberateľská zmluva,

Dodávateľská zmluva,

Kolektívna zmluva,

Kúpna zmluva,

Cestovný príkaz,

.....................

  • Iné úkony majetkovej povahy:

Vyhlásenie verejného obstarávania,

Náhrady škody,

Zaradenie a vyradenie majetku,

Vecné bremeno,

..................... .

2. Predmetné finančné operácie sa overujú finančnou kontrolou v zmysle Čl. IV ods. 1 Smernice. Prílohou č. 1 k smernici sú ďalšie časté finančné operácie alebo ich časti.

Čl. IV

Finančná kontrola v našom subjekte ......

1. Finančná kontrola sa vykonáva ako:

  • základná finančná kontrola,
  • administratívna finančná kontrola a
  • finančná kontrola na mieste.

2. Za výkon finančnej kontroly vo vnútri organizácie zodpovedá štatutárny orgán ..................

3. Finančná kontrola je zameraná na ciele, ktoré stanovuje Čl. II Smernice. Za ciele finančnej kontroly zodpovedajú v rámci základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly zamestnanci zodpovední za príslušný charakter finančnej operácie alebo jej časti.

4. Za výkon finančnej kontroly na mieste zodpovedajú zamestnanci poverení štatutárom v zmysle písomného poverenia (pozn. môže byť súčasťou prílohy).

Čl. V

Základná finančná kontrola

1. Základná finančná kontrola je vykonávaná zodpovednými zamestnancami a vedúcim zamestnancom podľa charakteru finančnej operácie alebo jej časti s náležitosťami podľa § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole. Výstupom je vzorový list pre výkon základnej finančnej kontroly, ktorým je:

  • platobný poukaz (v prípade faktúr, pokladničných dokladov),
  • krycí list (objednávky, žiadanky, iné úkony majetkovej povahy, zmluvy a dodatky),
  • likvidačný list,
  • vystavené žiadanky,
  • vyhotovené objednávky .................. (pozn. autora: upraví sa interne).

2. Základná finančná kontrola sa interne vykonáva na nasledovných vybraných finančných operáciách a ich častiach v nadväznosti na oprávnenia a typy podľa Prílohy č. 1 tejto Smernice.

3. Základnou finančnou kontrolou sa overí vždy súlad každej finančnej operácie alebo jej časti s kritériami súladu podľa Čl. VI ods. 3 tejto Smernice.

4. Každá finančná operácia alebo jej časť sa overí s relevantným kritériom, a to s:

  1. rozpočtom orgánu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok,
  2. rozpočtom orgánu verejnej správy na dva rozpočtové roky nasledujúce po rozpočtovom roku podľa predošlého bodu [pozn. autora: ak financovanie finančnej operácie alebo jej časti neskončí v príslušnom rozpočtovom roku a ide o realizáciu verejného obstarávania; to platí, ak je orgánom verejnej správy štátna rozpočtová organizácia (pozn. autora: výlučne v štátnej rozpočtovej organizácii)],
  3. osobitnými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
  4. zmluvami uzatvorenými orgánom verejnej správy,
  5. rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
  6. vnútornými predpismi (smernicami, zásadami alebo poriadkami subjektu) alebo
  7. inými podmienkami poskytnutia alebo použitia verejných ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Príloha č. 1 – Prehľad častých finančných operácií a ich spôsob overenia v subjekte

 / 46 kB

Príloha č. 2A – vzor ZFK ako pečiatka ako všeobecný doklad k overovaniu

 / 21 kB

Príloha č. 2B – vzor ZFK ako pečiatka – jednoduchší vzor do praxe (iba s jedným vyjadrením) pre dve osoby

 / 20 kB

Príloha č. 2C – vzor ZFK ako pečiatka – jednoduchší vzor do praxe (iba s jedným vyjadrením) pre dve osoby a štatutára/vedúceho zamestnanca

 / 20 kB

Smernica pri výkone finančnej kontroly

 / 62 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

22.07.2024

Právne oblasti

Finančná kontrola
Samospráva
Štátna správa
Vnútorná správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.