Získajte prehľad o novej stavebnej legislatíve, ktorá prináša dôležité zmeny pre právnu aj aplikačnú prax. Vysvetľujeme, čo sa mení pri legalizácii stavieb, kedy je stavba považovaná za neoprávnenú, ako fungujú nové pravidlá ohlásenia zámeru a aké sú podmienky prechodného obdobia. Nechýba pohľad na rozhodovacie procesy a kľúčové legislatívne novinky.
Prinášame výber článkov, ktoré vysvetľujú podstatu legislatívnych noviniek.
Cieľom prijatej novely stavebného zákona je zníženie administratívnej záťaže pre občanov, stavebníkov, podnikateľské subjekty, developerov, štát a stavebné úrady. Zjednodušuje celý proces povoľovania a realizácie stavieb od návrhu stavebného zámeru až po kolaudáciu.
Ohlásenie v stavebnom práve predstavuje formu právneho oznámenia, ktorým stavebník informuje príslušný stavebný úrad o svojom úmysle realizovať určitý stavebný zámer v prípadoch, kde zákon nevyžaduje vydanie formálneho rozhodnutia o zámere, ale postačuje jeho evidenčné vzatie na vedomie zo strany úradu. Ide o administratívny úkon, ktorého cieľom je zabezpečiť verejný dohľad nad výstavbou, aj keď v menej náročnej procesnej forme.
Od 1. apríla 2025 sa budú postupy v stavebnom práve riadiť novými predpismi. Príspevok rozoberá sa osoby a práva dotknuté stavebným konaním, porovnáva ochranu verejného záujmu podľa starej a novej právnej úpravy a analyzuje druhy účastníkov stavebného konania.
Stavba je jeden z najpoužívanejších pojmov stavebného práva. Účelom článku je vymedziť základné vnímanie tohto pojmu, a to ako v oblasti hmotnoprávnej, tak i v oblasti procesnoprávnej.
Stavba je jeden z najpoužívanejších pojmov stavebného práva. Účelom článku je vymedziť základné vnímanie tohto pojmu, a to ako v oblasti hmotnoprávnej, tak i v oblasti procesnoprávnej.
Pojem „čierna stavba“ sa síce vyskytuje v rôznych právnych kontextoch, no ako slovné spojenie nie je výslovne upravený v žiadnom právnom predpise – či už nižšej, alebo vyššej právnej sily. Ide o ustálený ľudový výraz, ktorý v praxi označuje dve základné situácie a to nepovolenú stavbu a neoprávnenú stavbu. Obe tieto situácie predstavujú protiprávny stav, a preto by v podmienkach právneho štátu nemali byť tolerované. Medzi nimi však existuje zásadný právny rozdiel.
Reforma stavebného práva priniesla niekoľko nových kompetencií a pôsobností pre obec – jednak ako orgán územnej samosprávy, ale aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy. V súvislosti s právnym postavením obce sa zákonite vynára otázka právneho postavenia rôznych jej organizačných jednotiek, ako sú hlavní architekti, útvar hlavného architekta, odbor architektúry a urbanizmu.
Doteraz pri získavaní stavebného povolenia museli stavebníci alebo developeri žiadať aj o povolenie na výrub stromov. Toto povolenie sa vydávalo v samostatnom konaní a každý stavebník alebo developer musel namiesto vyrúbaných stromov vysadiť buď nové, alebo zaplatiť finančnú náhradu podľa spoločenskej hodnoty stromov. Táto finančná náhrada bola príjmom samospráv, účelovo viazaná na výsadbu zelene a starostlivosť o ňu.
Vzory:
Stavby, ktoré sa uskutočňujú v súčasnosti, musia byť navrhnuté a zhotovené tak, aby vyhovovali základným požiadavkám na stavby v zmysle uvedených právnych predpisov. Stavebný úrad je oprávnený vo verejnom záujme nariadiť vlastníkovi stavby, aby na stavbe alebo stavebnom pozemku vykonal nevyhnutné úpravy.
Konanie o stavebnom zámere je v novom stavebnom zákone upravené v § 48 a nasl. zákona č. 25/2025 Z. z.
V súlade s § 26 ods. 3 a ods. 5 zákona č. 25/2025 Z. z. Stavebného zákona zhotovenie jednoduchej stavby, jej zmenu a odstránenie môže stavebník zabezpečiť svojpomocou, ak vedenie jej zhotovenia vykonáva osoba oprávnená na stavebný dozor.
Nový Stavebný zákon zlučuje územné konanie so stavebným konaním do jedného konania, ktoré nazýva konanie o stavebnom zámere. Konanie o stavebnom zámere sa začína na podklade žiadosti podávanej stavebníkom. K žiadosti stavebník priloží stavebnú dokumentáciu a správu o prerokovaní stavebného zámeru.
V oznámení o začatí konania správny orgán uvedie podstatné údaje zo žiadosti alebo priloží kópiu žiadosti, určí termín ústneho pojednávania a miestnej obhliadky, ak sa nariaďuje, a uvedie miesto, kde sa možno oboznámiť s podkladmi pre vydanie rozhodnutia.
Stavebný úrad môže na žiadosť stavebníka vydať časovo obmedzené povolenie na predčasné užívanie stavby aj pred odovzdaním a prevzatím všetkých dodávok, pokiaľ to nemá podstatný vplyv na užívateľnosť stavby a predčasné užívanie neohrozuje bezpečnosť a zdravie osôb.
Dňa 01.04.2025 vstúpil do účinnosti zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon, ktorý vo svojom ust. § 50 upravuje podanie žiadosti na začatie konania. V zmysle tohto ustanovenia žiadosť na začatie konania podáva stavebník príslušnému stavebnému úradu elektronicky prostredníctvom na to určeného formulára.
Nový Stavebný zákon zlučuje územné konanie so stavebným konaním do jedného konania, ktoré nazýva konanie o stavebnom zámere. Konanie o stavebnom zámere sa začína na podklade žiadosti podávanej stavebníkom. K žiadosti stavebník priloží stavebnú dokumentáciu a správu o prerokovaní stavebného zámeru.
Podľa § 51 Stavebného zákona stavebný úrad oznámi začatie stavebného konania dotknutým orgánom, všetkým účastníkom konania a dotknutým právnickým osobám a nariadi ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním, ak sa miestne zisťovanie nariaďuje.
Ak sa nepodarí vyriešiť námietku alebo spor dohodou účastníkov konania ani uzavrieť zmier, správny orgán konanie preruší a vyzve účastníka konania, ktorý námietku uplatnil, aby podal návrh na rozhodnutie o obsahu námietky alebo sporu súdu; na podanie návrhu určí primeranú lehotu, ktorá nesmie byť dlhšia ako 60 dní.
Podľa § 64 ods. 1 Stavebného zákona nepovolenú informačnú konštrukciu je potrebné odstrániť. Za nepovolenú informačnú konštrukciu sa považuje informačná konštrukcia zhotovená bez overeného projektu alebo informačné konštrukcia, ktorej uplynul čas trvania a jej vlastník nepožiadal o predĺženie doby jej trvania.
Vzory na základe príloh vyhlášky č. 60/2025 Z. z.:
Videoškolenia:
Lektor JUDr. Martin Píry, PhD., v tomto videoškolení ozrejmuje základné pravidlá a prechodné obdobie súvisiace s novou stavebnou legislatívou. Venuje sa administratívno-právnym rozhodovacím procesom a vysvetľuje predmet konania o zámere, ohlásenie a kolaudáciu stavieb.
Videoškolenie ponúka výklad legislatívnych zmien spojených s novým stavebným zákonom, s dôrazom na verejný záujem a subjektívne práva. Lektor JUDr. Martin Píry, PhD., približuje fungovanie nového informačného systému, novú definíciu susedného pozemku a objasňuje mechanizmy na vylúčenie účastníkov konania pri špekulatívnom alebo zneužívajúcom uplatňovaní pripomienok.
V tomto videoškolení lektor JUDr. Martin Píry, PhD., ponúka prehľad kľúčovej legislatívy dôležitej pre právno-aplikačnú prax, vysvetľuje pojem stavba zo statického aj dynamického pohľadu a objasňuje vývoj pojmu „čierna stavba“ v legislatívnych míľnikoch. Zároveň rozoberá možnosti dodatočnej legalizácie stavieb a upresňuje, kedy je stavba považovaná za neoprávnenú.