Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“) sa vzťahuje aj na odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa tohto zákona. Teda zamestnávatelia určujú plat tejto skupine zamestnancov a posudzujú kvalifikačné predpoklady ustanovené na vykonávanie jednotlivých pracovných činností v súlade s uvedeným zákonom a v súlade s jeho vykonávacím predpisom, ktorým je nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády č. 341/2004 Z. z.“).
Zákon č. 553/2003 Z. z. bol s účinnosťou od 1. januára 2019 novelizovaný zákonom č. 318/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.Najzásadnejšou zmenou zákona je zníženie počtu platových tried, do ktorých sú zaraďovaní zamestnanci odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z., z doterajších 14 platových tried na 11 platových tried. Do zákona sa novelou doplnili zamestnávatelia, ktorí si môžu vybrať, či pri odmeňovaní svojich zamestnancov budú postupovať podľa zákona č. 553/2003 Z. z. alebo budú postupovať podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých budú mať podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce. Zároveň sa zvýši maximálny počet rokov započítanej praxe z 32 rokov na 40 rokov a v nadväznosti na to sa zvýši počet platových stupňov 12 na 14 platových stupňov.
V nadväznosti na zníženie počtu platových tried s účinnosťou od 1. januára 2019, do ktorých sú zaraďovaní zamestnanci odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z., z doterajších 14 platových tried na 11 platových tried je s účinnosťou od 1. januára 2019 novelizované aj nariadenie vlády č. 341/2004 Z. z.
Taktiež sa doplnil nový druh odmeny, a to odmena pri dosiahnutí 60 rokov veku. Uvedenými zmenami a ich vplyvom na jednotlivé ustanovenia zákona sa budeme zaoberať v jednotlivých častiach článku.
Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie
Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie sa novelou zákona nemenia. Naďalej je kvalifikačným predpokladom na účely zákona č. 553/2003 Z. z. ustanoveným pre najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, vzdelanie vo vzťahu k požadovanému stupňu vzdelania a osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitného predpisu.
Osobitný kvalifikačný predpoklad na účely uvedeného zákona je absolvovanie špeciálnych skúšok alebo špecializačných foriem vzdelávania ustanovených osobitným predpisom, ktoré sú nevyhnutné na získanie oprávnenia vykonávať určenú pracovnú činnosť.
Kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností, miera zložitosti, zodpovednosti, psychická záťaž a fyzická záťaž týchto pracovných činností sú uvedené v charakteristikách platových tried pre pracovné činnosti s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. a pre pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 2 zákona.
Kvalifikačné predpoklady pre jednotlivé pracovné činnosti, ktoré sú vypracované v súlade s charakteristikami platových tried, sú uvedené v katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme alebo v katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „katalóg“). Uvedený katalóg je vydaný ako nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov. Pracovné činnosti s prevahou duševnej práce sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády a pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády. Uvedené nariadenie vlády bude od 1. januára 2019 tiež novelizované v nadväznosti na zníženie počtu platových tried.
Na základe delenia pracovných činností v katalógu sa nepedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení rozdeľujú na dve základné skupiny, a to na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce, remeselné, manuálne alebo manipulačné, ktorými sú napr. školníci, vrátnici, kuchárky, upratovačky, údržbári. Druhú skupinu tvoria zamestnanci, ktorí vykonávajú pracovné činnosti s prevahou duševnej práce, ktorými sú napr. pracovné činnosti vedúcich školských jedální, personalistov, účtovníkov, mzdových účtovníkov, ekonómov, rozpočtárov, správcov počítačovej siete, ako aj administratívne činnosti vykonávané na sekretariáte riaditeľa školy.
Každá príloha katalógu sa rozdeľuje na časti, ktorých je 22 a ktorých názvy spravidla kopírujú názvy jednotlivých rezortov. Prierezové činnosti, ktoré sa vykonávajú spravidla vo všetkých rezortoch, sú uvedené v časti 01. Spoločné pracovné činnosti sú uvedené v obidvoch prílohách katalógu. A v tejto časti katalógu sa nachádza aj prevažná väčšina pracovných činností vykonávaných nepedagogickými zamestnancami škôl a školských zariadení. Pracovné činnosti správcu počítačovej siete sú uvedené v časti 07 Informatika prílohy č. 1, pracovné činnosti údržbárske a remeselnícke sú uvedené v časti 16 Samospráva (vyšší územný celok, obec) prílohy č. 2 katalógu. Osobitné pracovné činnosti nepedagogických zamestnancov vykonávané v školstve, napr. školník, sú uvedené v časti 17 Školstvo a telovýchova, od 1. januára 2019 v časti 17 Školstvo a šport.
Kvalifikačné predpoklady uvedené v katalógu musí zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu práce vo verejnom záujme, ak nie je v zákone ustanovené inak. V prípade, ak zamestnanec nespĺňa ...