Smernica o procese vykonávania administratívnej finančnej kontroly pre oprávnené osoby v rámci vyúčtovania dotácií

Táto interná smernica o procese vykonávania administratívnej finančnej kontroly pre oprávnené osoby v rámci vyúčtovania dotácií je spracovaná pre účely kontroly vyúčtovania dotácií ako vnútorný akt riadenia subjektu v spojitosti s Organizačným poriadkom a Smernicou o finančnej kontrole v nadväznosti na novelizované ustanovenia o finančnej kontrole a audite k aktuálnemu právnemu stavu.

Vzor

Smernica č. ...../202x o procese vykonávania administratívnej finančnej kontroly pre oprávnené osoby v rámci vyúčtovania dotácií

Čl. 1
Úvodné ustanovenia našej smernice

(1) Táto interná smernica o procese vykonávania administratívnej finančnej kontroly pre oprávnené osoby v rámci vyúčtovania dotácií je spracovaná pre účely kontroly vyúčtovania dotácií ako vnútorný akt riadenia subjektu ........ (určí sa interne) v spojitosti s Organizačným poriadkom č. ...... (určí sa interne) a Smernicou o finančnej kontrole č. ...... (určí sa interne) v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v texte tejto vzorovej smernice len zákon o finančnej kontrole a audite) k aktuálnemu právnemu stavu (marec 2025).

Pozn. autora k tejto časti: V územnej samospráve sa nevykonáva kontrolná činnosť podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. Táto smernica má nadväzovať aj na výkon základnej finančnej kontroly podľa vnútorného predpisu a zákona o finančnej kontrole a audite.

(2) Administratívna finančná kontrola sa vykoná pri finančných operáciách s charakterom poskytnutia verejných prostriedkov v zmysle overenia súladu kritérií s rozpočtom, uzatvorenou zmluvou a interným aktom riadenia o poskytovaní dotácie ....... (určí sa interne), všeobecne záväzného nariadenia č. ..... (pozn.: uvedené sa definuje v obci, meste alebo v mestskej časti, či vo vyššom územnom celku) a podľa pravidiel tejto smernice.

Čl. 2
Výkon administratívnej finančnej kontroly
pri vyúčtovaní dotácií

(1) V našom subjekte verejnej správy/územnej samosprávy .............. (určí sa interne) ide frekventovane o poskytovanie:

  • dotácií z rozpočtu subjektu ....... (určí sa interne) v zmysle jeho schválenia,
  • výpomocí či grantov z rozpočtu subjektu ........,
  • dotácií podľa všeobecne záväzného nariadenia obce/mesta č. ...... (určí sa interne) alebo mesta/mestskej časti, či vyššieho územného celku,
  • dotácií podľa osobitného predpisu, a to ......... (pozn.: tento zákon ako osobitný predpis sa určí interne), a súčasne
  • ......................... (určí sa interne – ak je to potrebné a relevantné u vás).

(2) Administratívna finančná kontrola sa nevzťahuje na poskytovanie dotácií subjektu v zriaďovateľskej pôsobnosti a na poskytovanie verejných prostriedkov súvisiacich s prevádzkovým chodom organizácie. Rovnako sa nevzťahuje na poskytovanie rozpočtovaných prostriedkov v súdnom či správnom konaní (pozn. autora: taktiež subjekty, ktoré pracujú v sociálnej oblasti, nevykonávajú administratívnu finančnú kontrolu pri poskytovaní prostriedkov).

(3) Pre výkon administratívnej kontroly sa vzťahujú novelizované ustanovenia pravidiel finančnej kontroly v zmysle ustanovení § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite.

(4) Administratívnu finančnú kontrolu možno vykonať zamestnancami/prizvanou osobou alebo inou osobou, či subjektom verejnej správy (ktorú poverí orgán verejnej správy) pred poskytnutím prostriedkov z rozpočtu alebo po ich poskytnutí. Administratívna finančná kontrola sa vykonáva bez poverenia štatutára v prípade poskytnutia dotácie/transferu obsahuje zmluva o poskytnutí podmienku podrobenia sa výkonu administratívnej finančnej kontroly povinnou osobou.

(5) Výkonu administratívnej finančnej kontroly pri poskytovaní verejných prostriedkov predchádza výkon základnej finančnej kontroly cez krycí list, pečiatku alebo kontrolný list alebo ...... (upraví sa interne pre vaše podmienky a zákonnú potrebu vyúčtovania dotácií).

(6) Bez vykonania základnej finančnej kontroly nemožno administratívnu finančnú kontrolu realizovať.

(7) Za výkon administratívnej finančnej kontroly zodpovedajú zamestnanci úseku ....... alebo referátu ..... (upraví sa interne, odporúčam uviesť iba názov pozícií či úseku, alebo referátu a podobne) v zmysle Organizačného poriadku subjektu ....... zo dňa ........ (upraví sa interne).

Čl. 3
Oprávnená osoba vykonávajúca administratívnu
finančnú kontrolu

Oprávnenou osobou v našom subjekte ............. v zmysle Organizačného poriadku č. ...... (určí sa interne) je ....... (určí sa interne). Súčasťou administratívnej finančnej kontroly môže byť prizvaná osoba. Pri výkone administratívnej finančnej kontroly po procesnej stránke a stránke realizovania výstupov pri vyúčtovaní dotácií sa postupuje podľa ustanovení § 20 až 27 zákona o finančnej kontroly a audite.

Čl. 4
Povinná osoba – prijímateľ dotácie

(1) Povinnou osobou sa v podmienkach nášho subjektu .......... (upraví sa interne) rozumie právnická osoba či fyzická osoba, alebo fyzická osoba – podnikateľ (živnostník), či občianske združenie, nadácia, alebo nezisková organizácia mimo verejnej správy, alebo organizácia verejnej správy (ako prijímateľ dotácie v zmysle zmluvy alebo rozhodnutia).

(Pozn.: táto časť sa upraví interne podľa charakteru poskytovania dotácií a grantov, ktoré sa viažu na povinnosť vyúčtovania podľa osobitných predpisov alebo interných aktov riadenia a ktorým boli z rozpočtu subjektu verejnej správy poskytnuté účelové dotácie, návratné či nenávratné finančné prostriedky v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.)

(2) Vyúčtovanie sa viaže na účel vynaloženia prostriedkov dotácie, hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a dodržiavanie zmluvného zabezpečenia, interných aktov riadenia a osobitných predpisov, ktoré sa viažu na inštitút poskytovania a používania verejných prostriedkov. Prijímateľ dotácie je povinný strpieť výkon tejto kontroly, a to pri každom jednom čerpaní a používaní dotácií z rozpočtu subjektu ...... (upraví sa interne).

Čl. 5
Oprávnenia a povinnosti osôb vykonávajúcich
administratívnu finančnú kontrolu

(1) Osoby vykonávajúce administratívnu finančnú kontrolu (ďalej v texte aj ako kontrola) podľa čl. 3 tejto smernice sú oprávnené najmä:

  1. vyžadovať a odoberať od povinnej osoby – prijímateľa dotácie alebo od osoby, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o procese vykonávania administratívnej finančnej kontroly

 / 122 kB

Príloha č. 1

 / 19 kB

Príloha č. 2 (Návrh správy/Návrh čiastkovej správy o výsledku administratívnej finančnej kontroly)

 / 20 kB

Príloha č. 3 (Správa/Čiastková správa o výsledku administratívnej finančnej kontroly)

 / 21 kB

Príloha č. 4 (Správa/Čiastková správa o výsledku administratívnej finančnej kontroly)

 / 18 kB

Príloha č. 5 (Záznam o skončení administratívnej finančnej kontroly)

 / 18 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

09.05.2025

Právne oblasti

Finančná kontrola
Samospráva
Štátna správa
Vnútorná správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.