Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií

Táto smernica ustanovuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií v pôsobnosti subjektu verejnej správy/úradu.

Vzor

Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých
dotácií
v subjekte ...........

 

V zmysle ustanovení ..... (pozn.: uvedie sa zákon a príslušný odkaz na ustanovenie, vo verejnej správe § 8a a nasl. zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) a v územnej samospráve obcí, miest, mestských častí a vyšších územných celkov (ustanovenia § 6 a 7 zákona č. zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) v spojení s ustanovením § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a s Organizačným poriadkom subjektu verejnej správy ................. (upraví sa interne) v nadväznosti na vnútornú Smernicu č. ........... o finančnej kontrole (upraví sa interne) štatutárny orgán subjektu verejnej správy ......... (upraví sa interne)

p r i j í m a   túto Smernicu k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií,

a to v nasledovnom znení:

Článok 1
Predmet úpravy

Táto smernica ustanovuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií v pôsobnosti subjektu verejnej správy/úradu ............ (pozn.: ďalej len „úrad“, keďže dotácia spravidla smeruje z obecného/mestského úradu, či úradu samosprávneho kraja, respektíve z orgánu štátnej správy cez služobný úrad alebo úrad subjektu štátnej správy).

Článok 2
Účel poskytovania dotácií

(1) Úrad môže poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok za podmienok ustanovených zákonom, zákonom o rozpočtových pravidlách ......... a touto smernicou v nasledujúcich oblastiach:

  1. ..................,
  2. ................... (upraví sa interne u vás).

 

Nasledovná časť je ako príklad z vlastnej praxe autora vzorovej smernice – jednotlivé vybrané oblasti podpory dotácie:

 

(2) V oblasti vzdelávania, vedy a výskumu môže úrad poskytnúť dotáciu na tieto účely – programy a podprogramy, najmä materiálno-technické zabezpečenie činnosti škôl, vzdelávacích centier a predškolských zariadení vrátane prípravy, zabezpečovania alebo vykonávania metodickej činnosti, zaobstaranie publikácií, učebných materiálov a pomôcok a ich preprava, či podpora výmenných programov, pobytov, spoločných vzdelávacích podujatí, vedomostných, umeleckých a športových súťaží pre deti a mládež:

a) vzdelávanie a vedecko-výskumná činnosť:

výchovno-vzdelávacie aktivity zamerané na deti, mládež a dospelých prostredníctvom osvojovania si tradičných zručností, podpora záujmovo-vzdelávacej činnosti;

b) podpora účasti na vzdelávacích podujatiach a verejnoprospešných aktivitách:

1. príprava na podujatie a účasť na podujatí;

c) verejnoprospešná a voľnočasová aktivita:

festivaly, prehliadky, súťaže, aktivity zamerané na deti, mládež a dospelých prostredníctvom kultúrno-osvetových aktivít, využívanie voľného času v záujme predchádzania a eliminovania pôsobenia negatívnych vplyvov najmä na deti a mládež v oblasti kultúrno-osvetovej činnosti, amatérskej umeleckej tvorby, rozvoj nových a inšpiratívnych metód a foriem trávenia voľného času s dôrazom na ich kultúrno-spoločenský rozmer, podpora vzniku a činnosti, ako aj materiálno-technického zabezpečenia komunitných centier;

d) podpora účasti na kultúrnych, divadelných a spoločenských podujatiach:

1. príprava na podujatie,

2. účasť na podujatí, tvorba a uvádzanie divadelných inscenácií a hudobných diel, realizácia a verejná prezentácia výtvarných diel, tvorba a uvádzanie literárnych diel či tvorba, verejná prezentácia a publikovanie umeleckých diel a umeleckých reflexií, príprava a realizácia umeleckých predstavení, koncertov, súťaží a výstav, tvorba a vydávanie beletrie, kalendárov, ročeniek, brožúr a podobných diel;

e) podpora zamestnanosti v kraji/obci ........ (upraví sa interne).

(3) Prehľad jednotlivých programov a podprogramov dotačného systému v pôsobnosti úradu je uvedený v prílohe č. 1 k tejto smernici (upraví sa interne u vás).

(4) Dotácie v prostredí nášho subjektu – úradu nemožno poskytnúť ani použiť na:

  1. splácanie úverov, pôžičiek a úrokov z prijatých úverov a pôžičiek,
  2. úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov,
  3. refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch,
  4. úhradu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní s výnimkou písmena h),
  5. úhradu výdavkov nezahrnutých do účelových položiek vo forme schválených výdavkov rozpočtu projektu uvedených v dotačnej zmluve,
  6. úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci,
  7. úhradu tých istých položiek projektu, ktoré sú hradené z verejných zdrojov Slovenskej republiky, orgánov verejnej správy a samosprávy alebo iného štátu alebo ktoré majú byť hradené z vlastných zdrojov prijímateľa, a tiež
  8. úhradu viac ako 10 % prevádzkových výdavkov žiadateľa (napr. cestovné osobným motorovým vozidlo, telefón, fax, poštovné, pohonné hmoty, kancelárske potreby, príprava programu, odmeny organizátorom podujatia, preklad účtovných dokumentov), ktoré nesmú zahŕňať úhradu výdavkov uvedených v písmene a), b), c), f) a g).

(5) Oprávnenými výdavkami v rámci dotácií sú (pozn.: tieto oblasti sa určia podrobnejšie):

  1. ubytovanie,
  2. strava poskytovaná iným subjektom ako žiadateľovi,
  3. preprava osôb s výnimkou prepravy osobným motorovým vozidlom [možno uhradiť v rámci vlastných prevádzkových výdavkov podľa odseku 7 písm. h)],
  4. preprava tovaru,
  5. nákup tovaru (napr. knihy, materiál, technické vybavenie, hardvér, softvér, licencie, domény),
  6. tlač vrátane predtlačovej prípravy (napr. publikácie, informačné materiály, propagačné materiály),
  7. honoráre umelcov s výnimkou žiadateľa alebo členov (spoločníkov) žiadateľa a bez započítania odvodov do poisťovní a fondov,
  8. oprava – servis,
  9. rekonštrukčné práce,
  10. prenájom priestorov s výnimkou priestorov vo vlastníctve alebo v prenájme žiadateľa,
  11. prenájom tovaru (napr. technika, rekvizity, kulisy),
  12. platby za energie,
  13. platby za odborné služby, ktoré si žiadateľ nemôže zabezpečiť v rámci vlastných prevádzkových výdavkov podľa odseku 7 písm. h) (napr. archivácia, digitalizácia, ozvučenie, osvetlenie, šitie krojov, ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií

 / 54 kB

Čestné vyhlásenie k žiadosti o poskytnutie dotácie

 / 102 kB

Čestné vyhlásenie – spolufinancovanie

 / 103 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

09.05.2025

Právne oblasti

Finančná kontrola
Samospráva
Štátna správa
Vnútorná správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.